• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Information Vi svarar på era synpunkter om Imperieslagfältet

Mr Ante

Ny medlem
Jag, som många i vårat imperium, är inte nöjda med nya BG. Jag behövde lite tid för att "välja sida". Men nu när jag inser att jag blir mer och mer... irriterad? för varje BG-dag som går, så ja. Nu förstår jag att nya BG inte är något för mig. På TOK för många strider per sektor. Men som imperium bli man tvingad att öka striderna per sektor, för att tjäna extra poäng. Blir också tvingad att... Oki, jag behöver inte rabbla allt de här. Alla vet vad jag menar. Så avslutar detta inlägg så här istället:
Kommer avinstallera FoE om inte BG får en mer genomtänkt förändring. Har älskat FoE i 5.5 år. Nu är det bara irriterande och tidskrävande.
Tack
 

-Seb-

Ny medlem
Rankingsystemet blir ju ett skämt tyvärr.
Vi har mött det starkaste laget alla gånger medans andra sämre imp har sluppit och således har dom hamnat före oss och även fått bättre belöningar. På vilket sätt är det en bra ur tävlingsaspekt? Alla skall få vinna?

Varför inte köra divisioner istället där 1-8, 9-16, 17-24 etc möts?
Två sämsta lagen åker ner en division och två bästa åker upp?
Både ranking och belöningar skall återspegla i vilken division du spelar i. Som det är nu är det mest tur och träff vilka du får/slipper möta.
Sen handlar tyvärr fortfarande BG om att köpa sig till segern. Det är en sanning att du inte har en chans om du inte spenderar mycket diamanter.
Jag har inga problem med eventpass osv för diamanter, men när tävlingar direkt avgörs av impets köpkraft av diamanter så urholkar det själva poängen
 

HekErn

Ny medlem
.Sub och Hangbjorken har redan satt fingret på det egentliga felet med ISF.
Tillväxten.
Spelar bara i D så kan bara uttala mig om problemen just där.
Maktbalansen i ISF grundade sig inte från början i konstruktionen av ISF. Utan i att antalet aktiva och entusiastiska spelare ett imperium har i kombination med en starkt skattkista i förhållande till samma spelare.
En ny liten grön spelare i låg era kan vara en tillgång i energi, entusiasm och engagemang. Men kan samtidigt vara förödande för det imp som vill utmana om seger då byggandet är avgörande för vinst. Det imp som inte kan bygga pga saknade varor har inte en chans i nya ISF.
Med nya ISF så har det här förstärkts ytterligare då varukostnaderna ökat, med byggnaderna i boet i spetsen för den utvecklingen.
Att bygga i boet är i grunden bra. Det gör det lättare för det mindre impet att ta sig ut på kartan. Men att samma byggnad påverkar hela poängräkningen så mycket som 80% (kan minnas fel på procenten) gör att den dyraste byggnaden är ett måste för vinst.
Ta då in en liten spelare i låg era där högrankade spelare har svårt att hjälpa till med varor.
Det kan ta 4-6 månader för en liten spelare att fylla skattkistan så en 75000 kostnadsbyggnad går att bygga. Då kan imperiet som tänker på tillväxten i låg era utmana om segern 2 gånger om året. Tror inte det var tanken.
Styrkebalansen på slagfältet har utjämnats mellan spelare som är topp 100, kanske topp 200 rankade. Men inte över slagfältet i stort.

Gjorde inno det lättare att fylla leden med nya spelare skulle maktbalansen mellan imperierna på sikt jämnas ut. Med den här förändringen blev dom rika rikare och dom fattiga utanför.

Sen så lockar både rankingsystem och belöningssystem till att spela läggmatcher. Kan du inte riktigt utmana i dia A så ska du spela taktiskt och lägga dig i den ligan och placera dig på plats 5. Åka ner en liga. Möta lättare motstånd och då kvittera in en seger med full belöning och högre ranking som tack.
Med andra ord har inno plockat bort tävlingsmomentet helt om något imperium är starkare än övriga.

Mycket gnäll här nu. Men då ISFs spänningsmoment ligger i maktbalansen så har spänning försvunnit med det här.
Betydligt förre race tex där ett imp behöver samla sig för att besegra ett annat imp med tillhörande vi känsla och jubel. Alt allmänt fula ord och bortförklaringar. Men likväl samlade och likasinnade mot gemensamt mål.
När halva impet redan slagit ut sig på morgonen så finns inte samma vi känsla när det väl dyker upp ett race.

Vad behöver då göras.

• Gör det lättare för nya spelare att ”komma ikapp” stora spelare. Avståndet ökar med varje ny era.

• Se över varukostnaden. Kanske behovet av varor under FT ska vara mindre? Och varor under kolo obetydliga?

• Gör om belöning och rankingsystemet. Det ska löna sig att utmana varje säsong. Få bort läggmatcherna.
 

Mitzie mi

Ny medlem
Det finns en del positivt och tyvärr även mycket som är negativt med nya ISF.

Det positiva:

Etiketterna där man ser utmattning, samt att man kan se varje spelares utmattning i procent är riktigt bra!
Att man kan bygga på utgångssektorn är även det ett stort plus, dock lite för dyrt kan man tycka, särskilt för de ”små” imperiumen.
Bra att man kan bygga på alla sektorer!
De byggnader som man får i form av fragment är även de en klar förbättring.

Det negativa:

Det flera redan tidigare påpekat är tillväxten av spelare ett stort/megastort problem. Det som orsakar detta problem är varukostnaderna i ISF, vilket gör att imperiumen inte vill ta in nya spelare i lägre eror, men även att man måste mana på spelare att gå upp i era. Jag tycker att det är viktigt att varje spelare själva får utvecklas i egen takt samt välja i vilken era de vill spela i. Dessutom är det kul och engagerande att få hjälpa någon framåt i spelet, men då man knappt tar in ”små” spelare så försvinner den möjligheten. När nya spelare inte kommer med i imperium med vana spelare så tröttnar de, det är inte lika roligt att spela på egen hand om man ofta får göra i imperium som inte har framåtandan och hela tiden försöker att bli bättre. I många imperium gäller det att man spelar som man vill i stort sett, men då saknas också gemenskapen, man är bara medlem. Det skapar inte engagemang att fortsätta spela och det behövs verkligen!

Jag har länge tyckt att det skulle finnas en MB där man fick varor från den tidsålder man själv önskar, ett sätt för att få in varor ifrån de lägre erorna, förhoppningsvis skulle detta göra att imperiumen var mer villiga att ta in ”små” spelare, då det finns ett sätt att få varor till imperieskattkammaren. Vilket jag även lämnat som förslag till supporten för längesedan.

Det kunde även vara byte av varor (som behövs för att bygga) varje gång en sektor öppnas upp igen efter låsning, vilket skulle göra att spridningen på de varor som krävdes skulle vara större och förhoppningsvis inte belasta en och samma era i samma grad som nu.

Det är alldeles för många slag på varje sektor, skulle inte ett alternativ vara att ha färre slag per sektor samt kortare låsning av sektorer, kanske en halvtimma eller t o m ännu kortare låsning av sektorer.

I och med att man inte får tillgång till 0 i utmattning så har hela glädjen med att peppa varandra och samlas för race m.m. helt försvunnit. All glädje är borta, det var en av de viktigaste detaljerna i spelet för mig. Detta är den svåra biten att balansera för samtidigt så var det ju inte optimalt att man praktiskt taget var tvungen att spela dygnet runt för att bevaka och ta sektorer så snart som möjligt. Det kanske ändå är bra till viss del med den förändringen, även om jag tycker att det blir för få strider per dygn nu. Kanske 85% eller 90% skulle vara en möjlig ändring.

Fällor etc skulle bara tas bort, de förstör så mycket när de används och många av imperiumen har överenskommelse att inte använda dessa, men ibland byggs det ändock och orsaker oftast dålig stämning. Jag tycker att de är helt onödiga och förstör mycket mer än vad de gör nytta.

Kostnaden för att bygga med hjälp av dias är alldeles för hög, kostnaden höjdes och inströmningen via ISF minskade – jag förstår att utvecklaren av spelet måste få in pengar för att kunna vidareutveckla m.m. Men som spelare är det inte rimligt att man skall behöva köpa diamanter för tusentals kronor varje månad. En gyllene medelväg skulle vara fint här!

Vill man jämna ut klyftan mellan de ”stora” och ”små” imperiumen måste man nog hitta ett sätt att kompensera för att man är färre i ett imperium. Det borde vara så att allt inte hänger på hur många medlemmar man har utan mer stridsviljan. I och med nya ISF så är det viktigare än någonsin med antalet medlemmar som strider och tar ut sig varje dag. Det har blivit en alldeles för viktig faktor, då det räcker att några inte tar strider för att förstöra för hela imperiet.

Det borde inte ge en fördel att ramla ner en liga, där behövs balanseras så att man belönas av att vara i en högre liga även gentemot vinst i den ligan under.
 
Topp