• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Uppdatering Uppdatering 1.271 - 2023-12-05

-Em-

Ny medlem
Ett av de önskemål som övervägande antalet spelare har kommit in med (inte bara i Sverige) är just att placera skadade enheter längst bak - för att ha alla med full hälsa längst till vänster. Som någon här redan påpekat så är det svårt att tillgodose allas behov och önskemål. Det finns alltid en eller ett par som inte blir nöjda tyvärr.

Men, för att bättre förstå hur ni hade velat ha det så skulle jag bli tacksam om någon kan lägga in en före & efter-bild?
På vilket sätt blir det rörigt? Är det värre i vissa situationer? (t.ex. om man använder enheter från många olika åldrar etc)

Personligen tycker jag inte det blir rörigt. Som ni redan påpekat finns det också flera olika spelstilar. :cool:

Ta denna som exempel - Enheter från två tidsåldrar (+ skurkarna). Varför är inte detta bra?

Visa bilaga 1043

Tack på förhand!
Det här var väldigt bra, toppen att de skadade enheterna kommer sist i ”truppförådet”!

Det som blev mindre bra är hur trupperna blandas runt bland de 8 i nuvarande armé. Där skulle jag liksom många andra här önska tillbaks till det gamla.

IMG_0555.jpeg
 

Queen Kerstin

Ny medlem
Hej jag håller med om flera inlägg här ovanför Ang. Arme hanteringen, det är nästan så man får ett epileptiskt anfall .
Måste dom verkligen fara runt hela tiden , blir rörigt och inte kul att kriga , så är det det ni vill , så har ni lyckats .
Alla kan vi ju göra misstag , men det går ju rätta till .
God jul till er ! :cool::(:)
 

HekErn

Ny medlem
Ett av de önskemål som övervägande antalet spelare har kommit in med (inte bara i Sverige) är just att placera skadade enheter längst bak - för att ha alla med full hälsa längst till vänster. Som någon här redan påpekat så är det svårt att tillgodose allas behov och önskemål. Det finns alltid en eller ett par som inte blir nöjda tyvärr.

Men, för att bättre förstå hur ni hade velat ha det så skulle jag bli tacksam om någon kan lägga in en före & efter-bild?
På vilket sätt blir det rörigt? Är det värre i vissa situationer? (t.ex. om man använder enheter från många olika åldrar etc)

Personligen tycker jag inte det blir rörigt. Som ni redan påpekat finns det också flera olika spelstilar. :cool:

Ta denna som exempel - Enheter från två tidsåldrar (+ skurkarna). Varför är inte detta bra?

Visa bilaga 1043

Tack på förhand!
Känns som det önskemålet blandats ihop lite här.
I den nedre armehantering är det en stor fördel att alla trupper oavsett typ sorteras på hälsa. Skadade trupper göms till höger och friska lättillgängligt till vänster.

I den övre armehanteringen där aktivt valda trupper är bör dom vara i första hand sorterade utifrån typ och sen hälsa. Där ska dom vara lätta att hitta.
Vid snabba race med behov av snabba byten blir det lätt rörigt när trupperna byter platser med varandra efter en strid.

Dumpar en par bilder på före och efter strid 1,2 och 3.
C64536D6-C7E1-490D-A023-A78C83C39929.jpegCCF2147D-3C0C-49F9-AC4F-05E9055BEC12.jpeg19DDFAEB-6C31-40F6-8A92-5704B4ABC0A9.jpeg
 

Bilagor

  • CDC860EE-1B9B-487D-AE00-E93E339FFCEA.jpeg
    CDC860EE-1B9B-487D-AE00-E93E339FFCEA.jpeg
    26 KB · Visningar: 4

River Styx

CM
Community Manager
Känns som det önskemålet blandats ihop lite här.
I den nedre armehantering är det en stor fördel att alla trupper oavsett typ sorteras på hälsa. Skadade trupper göms till höger och friska lättillgängligt till vänster.

I den övre armehanteringen där aktivt valda trupper är bör dom vara i första hand sorterade utifrån typ och sen hälsa. Där ska dom vara lätta att hitta.
Vid snabba race med behov av snabba byten blir det lätt rörigt när trupperna byter platser med varandra efter en strid.

Dumpar en par bilder på före och efter strid 1,2 och 3.

Tack HekErn! :)
Jag uppskattar att du tog dig tid med beskrivande/detaljer.
 
Jag har länge tänkt att på innogames där inleder man både planering av nya funktioner och sedan själva utvecklingen med att ha en hejdundrande blöt fest för att få upp promillehalten (den berömda innoprocenten??? )

Till att börja med så kläcker de påfallande ofta riktigt dåliga idéer, eller missuppfattar önskemål totalt.

Sedan när det ska till att utvecklas så förstör de både fullt fungerande saker som inte var tänkt att ändra på, och nyutvecklingen blir fulla av helt absurda fel.
Ibland råkar de släppa riktigt intressanta saker (sällan) som sedan försvinner spårlöst för att aldrig återvända.

Testteamet är de som partaja hårdast att de inte finns tillgängliga när det är dags att verifiera funktionen före släpp...

Ibland släpper de en video när de försöker förklara sina funktioner, men de kommer knappt ihåg vad de kom överens om, så de svamlar lite och lyssnarna som hoppades få sina frågetecken uträtade får en hel goodiebag med nya ???

Ändå stannar så många av oss kvar och hoppas på förbättringar.

Okej, en rejäl skopa satir här, men...
 
Men för att bidra med något konstruktivt, och inte bara återspegla den bisarra verkligheten vi spelare lever i...

Det känns ändå logiskt att försöka tänka ut ergonomiskt perspektiv där detta har en avgörande betydelse på mindre enheter som telefoner.
På stora plattor antar jag detta har lite mindre betydelse, men genom att fokusera på att det krävs så få onödiga förflyttningar av fingrarna, kombinerat med smart tänk där man slipper klicka eller göra en krånglig manöver i onödan, ges en bättre spelupplevelse.

Med det sagt behövs ett fokus på att ha basala funktioner i utkanten av skärmen, om möjligt.

Att sortera skadade trupper till höger är därför ett klart sämre alternativ, det kräver att man måste flytta fingret längre sträcka för att få bort skadade trupper, samtidigt som man fyller på med fräscha trupper längst till vänster.
Väldigt onödigt, då detta är ett moment i spelet man vill ska gå så fort som bara möjligt, och skapar bara risk för att man träffar fel, och i längden ett onödigt slitage på handleden.

Lägg därtill den flådiga featuren att man swipar trupper till och från sina 8 trupp-platser. Varför plågas av detta när det kunde ha räckt med ett enkelt klick som i webversionen? Kanske hålla in för att fylla på tills man släpper, eller dubbelklicka för att fylla upp alla lediga platser?
Jag vet inte huuur många gånger som en swipe upp för att fylla på trupp inte lyckats för att jag missat att träffa den yta man måste träffa för att truppen ska flyttas.
Det har gjort att jag otaliga gånger attackerat med enbart skurkar då det nödvändiga bytet av skadad trupp inte gått igenom under det rörelseschemat "byt ut, sätt in, slå" som görs så fort utan att man har chans att reagera om man missat att skjuta in ny trupp.
Allt handlar ju om att repetera ett mönster så fort det går när man slår på slagfältet. Varför då krångla till det med moment som gör saker svårare.
Att sortera om ordningen var skadad trupp hamnar, och dessutom till något som är både sämre ur ett ergonomiskt och mönsterbyggande perspektiv är ju helt galet.

Samma sak med andra knappar när man krigar. Mönstret för att slå en tvåvägsstrid är ju helt galet. Knapparna för att läka trupp och att slå manuellt borde flyttas bort så man inte riskerar trycka på dem. Rörelsemönstret för autostrid, det nästan alla kör uteslutande är att först klicka på auto, sedan är nästa tryck att klicka där knappen för manuella strider satt.
Så enormt många gånger första klicket inte tagit, och man klickar på knappen för manuell strid istället, ett moment som tar evigheter och ett antal dryga manövrar för att krångla sig ur till autostrid igen.
Och inte tala om att man råkat klicka på knappen för att läka trupp. En jätteknapp som förmodligen ingen vill eller borde klicka på. Så många gånger man haft hjärtat i halsgropen och hoppats att man inte råkade klicka på verkställknappen för att genomföra läkningen mha dias.
Dessa knappar för manuell strid och läka trupp för dias får gärna vara kvar, men kan förpassas långt bort för att aldrig riskera trycka på dem av misstag.

Varför fokuserar man inte på att göra riktiga förbättringar istället?
Lite mer nyktert tänkande efterfrågas!
 

Bilagor

  • Screenshot_20231215_074457_Forge of Empires.jpg
    Screenshot_20231215_074457_Forge of Empires.jpg
    458,9 KB · Visningar: 3

Malina

Aktiv medlem
Just den där med ergonomin, fast med muspilen och klickandet istället, är vad jag försökt få fram i mina beskrivningar i tidigare inlägg. Det eftersträvas ett så jämnt flöde i rörelsemönstret som möjligt. Med nuvarande trupphantering blev det en klar försämring. I synnerhet i attackerande/vald armé rutan men även i samspelet med den nedre rutan.
Bra skrivet, Sub. :)
 
Topp