• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Uppdatering Uppdatering 1.271 - 2023-12-05

River Styx

CM
Community Manager
newlogo1.png

Uppdateringen till version 1.271 kommer att ske 5 december. Detta medför att våra servrar kommer då att vara otillgängliga en kort stund.
I den här uppdateringen implementerar vi tekniska förbättringar, buggfixar och lägger till innehåll för framtida evenemang. Du kan hitta höjdpunkterna i dessa ändringar nedan.

Förbättringar

Imperieslagfält
  • Smarta nummer är jättebra, men när du behöver veta exakta antal, som t.ex. Segerpoäng, så är de inte alltid så hjälpsamma. Vi har gjort en ändring för att göra din upplevelse bättre! Nu, när du hovrar över smarta nummer, kommer en inforuta att dyka upp, och visa hela värdet.
Arméhantering
  • Vi har lyssnat på era synpunkter och gjort några justeringar i hur enheter visas i arméhanteringen. Allt handlar om organisering! Nu, kommer alla skadade enheter att sorteras bakom alla med full hälsa. Detta gör det enklare för dig att snabbt få en överblick av dina enheters hälsa.

Buggfixar

Imperieslagfält
  • Lämna ditt imperium och gå med i ett annat vid en specifik tidpunkt kunde resultera i lite märkligt beteende, som t.ex. att du deltar i ditt gamla imperium på slagfältet. Det vill vi ju inte, så vi har fixat det. Nu kan du vara säker på att övergången till ett annat imperium fungerar som det ska utan att skapa förvirring på Imperieslagfältet.
Bonus/Sidomeny
  • Expandering av ett föremål i din sidomeny och klicka på ett annat föremål kunde få behållaren att felaktigt fästa sig intill fel föremål. Inga fler felplacerade behållare! Nu stannar den där den ska och sidomenyn ser ut som den ska.
Inventarie och föremål
  • Byggnader som ändrar automatiskt till nästa tidsålder när du själv gör det, var lite missnöjda med att vara i inventariet och struntade därför i att byta ålder och stannade därför i åldern du fick dem. Vi vill inte att de ska missa något så vi har ordnat upp lite. Nu, kommer dessa byggnader att öka i ålder i samma takt som du, vilket tar bort behovet av Uppåt-kit!
  • En del föremål, särskilt lådor med enheter, hade ett visuellt problem där de inte visade korrekta enheter utan att du behövde ladda om. Vi tror på exakthet och har ordnat upp det! Enhetslådor visar nu rätt enheter utan att du behöver ta några extra steg.
  • Konsekvens är viktig för oss, så vi har gjort en justering av namnen på en del Episka väljarkit för att passa med övriga. Förresten, märkte du de visuella ändringarna vi gjorde i dessa kit i den senaste uppdateringen? Vi hoppas att du gillar dem!
  • Föremålet Slutför alla varuproduktioner gjorde lite mer än den lovade genom att också avsluta produktioner på rymdkolonin. Vi förstår behovet av specificitet, så vi har tagit itu med detta. Slutför alla varuproduktioner kommer inte längre att störa produktionen på rymdkolonin, utan fokuserar enbart på dess avsedda syfte.

Mobila enheter

Tänk på att tidpunkten när mobiluppdateringen blir tillgänglig beror på app-butikerna. Det kan dröja några dagar efter lanseringen av webbläsarversionen. Så, bli inte förvånad om du inte ser senaste uppdateringen i app-butiken direkt.
  • Vi har gjort olika förändringar i bakgrunden för att stödja den framtida utvecklingen av spelet. Även om vi inte har några specifika ändringar att dela med dig i den här uppdateringen, kan du vara säker på att dessa ändringar i bakgrunden är nödvändiga för fortsatt förbättring och tillväxt av spelet. Håll utkik för fler spännande uppdateringar i framtiden!
Om du har någon kommentar på denna uppdatering är du välkommen att skriva nedan.
Det var allt för denna gång!

BETA
Vi vill också ge dig lite mer information om vad vi jobbar med just nu. Vi planerar att aktivera Vildmarkseventet den 5 december på beta. Imperieattackerna är också fortfarande under utveckling! Om du vill hjälpa till att forma nya event och funktioner som alla kan njuta av, tveka inte att gå med i vår beta server!
 
Senast ändrad:
Det är ett attans tjatande om att testa betautgåvor. De är ju totalt oanvändbara. Allting är ju skrivet på en totalt obegriplig utrikiska, så man fattar ju noll!
 

Ambjorn

Medlem
Vi har lyssnat på era synpunkter och gjort några justeringar i hur enheter visas i arméhanteringen. Allt handlar om organisering! Nu, kommer alla skadade enheter att sorteras bakom alla med full hälsa. Detta gör det enklare för dig att snabbt få en överblick av dina enheters hälsa.
Fullkomligt underbart när det börjar gälla.
 

Ambjorn

Medlem
Det blev precis som vi ville ha det med arméhantering.
Det där med ändrad sortering är jag frågande till.
 

Malina

Aktiv medlem
Hjälp! Trupperna hamnar ju helt fel under Nuvarande vald armé! Försökt hitta att ändra tillbaka under inställningar men hittar inte - går det??
Det blir mycket besvärligare nu att hålla reda på vilka trupper man måste byta ut vid race eller för all del vanligt krigande! :oops: Dessutom svårare att hitta skurkarna när de inte är (nästan) längst bak längre. Gaah!! Jobbigt!!

Se bild: Ogillar skarpt när det är huller om buller sådär.

Edit: Ser nu att grabbarna ovanför mitt inlägg skrev samma sak... :)
 

Bilagor

  • arme.PNG
    arme.PNG
    96,4 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

Legend warrior

Ny medlem
Det var bland den värsta uppdateringen jag varit med om angående trupperna. Skadade kommer längre bak. Väldigt besvärligt att hålla isär trupperna. Skulle nästan misstänka fler är missnöjda än nöjda med den här uppdateringen
 

Ambjorn

Medlem
Märklig kritik kan jag tycka, när önskemålet om effektivare trupphantering väcktes så var det just att skadade skulle komma längst bak, vilket nu har skett.
Frågan är snarare var skulle man annars placera skadade trupper, i en särskild mapp som man måste klicka upp? Då kommer det bli klagomål på det med.
Annars så tycker jag det är mycket bra uppdatering. Är absolut inga problem att se vilka det är som skall bytas ut efter en strid, har ju aldrig varit det.
 
Man kan lyssna men ändå inte förstå, nu tappar man överblicken av sina stridande enheter :/
JA - vi ville att sorteringen av skadade "reserver" (nedre stora fönstret) skulle placeras bakom friska enheter, den tackar vi för!
NEJ - vi har inte önskat att sorteringen för stridande arme också skulle ändras, där behövs den gamla modellen blir nu kaos vid race.
Det borde utvecklarna själva insett om de testat ändringarna innan release...

Så hoppet om en effektivare trupphantering får vi tyvärr vänta på ett bra tag till...
 

Malina

Aktiv medlem
Personligen tror jag inte det går att hitta en perfekt trupphantering som passar alla. Eftersom alla har sitt sätt att kriga, byta ut trupper mm. Dessutom verkar det göra skillnad på om man spelar på dator eller mobil.
Jag spelar på dator, och vill snabbt och effektivt kunna 1. se vilka trupper som har tillräckligt många röda pluppar för att motiveras att de ska bytas ut. Genom att bunta ihop trupptyperna som tidigare får jag en bra översikt av detta utan att ägna nån extra millisekund på att notera vilken faktiskt trupp det är som behöver bytas ut. I min bifogade bild ovan måste jag titta lite extra på vilken trupp det är som har röda pluppar. 2. hitta mina trupper snabbt. Här har jag skaffat mig en hyfsad bra koll på var på den vågräta rullningslisten jag behöver klicka för att komma direkt till början av de (friska) trupperna jag söker. Det gäller framför allt skurkarna som är längst bak (om man inte har kvar trumpojkar och fanbärare, vill säga). Det blir inte lika lätt nu.

Notera: Det är är min spelstil och hur min hjärna fungerar. Alla funkar inte som jag. Jag tror dock att tillräckligt många störs av den nya trupphanteringen. Det blir fler förflyttningar på muspilen med detta nya jämfört med gamla, vilket också lägger på millisekunder. Vilket i sig kan tyckas försumbart men det handlar om att få in ett flöde i trupphanterandet.

Just nu funderar jag på om jag inte bara ordbajsar. Folk här verkar ha upptäckt samma som jag och klarar av att göra kortare inlägg...
 

Legend warrior

Ny medlem
Hjälp! Trupperna hamnar ju helt fel under Nuvarande vald armé! Försökt hitta att ändra tillbaka under inställningar men hittar inte - går det??
Det blir mycket besvärligare nu att hålla reda på vilka trupper man måste byta ut vid race eller för all del vanligt krigande! :oops: Dessutom svårare att hitta skurkarna när de inte är (nästan) längst bak längre. Gaah!! Jobbigt!!

Se bild: Ogillar skarpt när det är huller om buller sådär.

Edit: Ser nu att grabbarna ovanför mitt inlägg skrev samma sak... :)
Agree. Helt kaos bland alla trupper. Självklart enklare i vissa eror men där man har 1-2 huvudenheter+resten skurk så har man ett rent h-e. Och så gör man ju i flera eror. Möjligt att Titan-eran kan ha lättare (eftersom iaf jag använder 8 drönare) men i andra eror blir det mest kaos och skrutt. Trist och dåligt av Inno.
 

Ambjorn

Medlem
Jag är på Titan kör auto på alla strider med en typ av enheter från Jupiter förutom de tre sista striderna på IE där måste jag skifta till Titanenheter och köra manuellt en så länge, men bara en tidsfråga och några byggnader till så skall jag ta det med. Skurkar som finns på bilden där uppe har jag slutat använda*.

*Får väl ge Bumerang rätt nu så här sent om sider
 
Bästa vore att inno tar spelet till 2000-talet och gör spelet mer dynamiskt, så alla spelare får möjlighet att själv välja sorteringsalternativ efter spelstil och behov, både i armehanteringen och i inventariet.
Rent affärsmässigt så borde det vara en "no brainer".
 

-Seb-

Ny medlem
Bästa vore att inno tar spelet till 2000-talet och gör spelet mer dynamiskt, så alla spelare får möjlighet att själv välja sorteringsalternativ efter spelstil och behov, både i armehanteringen och i inventariet.
Rent affärsmässigt så borde det vara en "no brainer".

Spelet är mycket oanvändarvänligt tyvärr. Allt kräver mer klick än det borde göra. Varför kan man t.ex inte bygga flera av samma byggnad utan att behöva gå tillbaka in i menyer varje gång? Varför kan man inte använda alla "myntbonus" samtidigt med ett par klick när man har flera hundra av dom i inventariet? På andra inventarier så är detta möjligt. Det finns mycket som hade underlättat och minskat frustrationen för spelare, men som det inte görs något åt.
 

River Styx

CM
Community Manager
Ett av de önskemål som övervägande antalet spelare har kommit in med (inte bara i Sverige) är just att placera skadade enheter längst bak - för att ha alla med full hälsa längst till vänster. Som någon här redan påpekat så är det svårt att tillgodose allas behov och önskemål. Det finns alltid en eller ett par som inte blir nöjda tyvärr.

Men, för att bättre förstå hur ni hade velat ha det så skulle jag bli tacksam om någon kan lägga in en före & efter-bild?
På vilket sätt blir det rörigt? Är det värre i vissa situationer? (t.ex. om man använder enheter från många olika åldrar etc)

Personligen tycker jag inte det blir rörigt. Som ni redan påpekat finns det också flera olika spelstilar. :cool:

Ta denna som exempel - Enheter från två tidsåldrar (+ skurkarna). Varför är inte detta bra?

1701895445176.png

Tack på förhand!
 

Malina

Aktiv medlem
Ett av de önskemål som övervägande antalet spelare har kommit in med (inte bara i Sverige) är just att placera skadade enheter längst bak - för att ha alla med full hälsa längst till vänster. Som någon här redan påpekat så är det svårt att tillgodose allas behov och önskemål. Det finns alltid en eller ett par som inte blir nöjda tyvärr.

Men, för att bättre förstå hur ni hade velat ha det så skulle jag bli tacksam om någon kan lägga in en före & efter-bild?
På vilket sätt blir det rörigt? Är det värre i vissa situationer? (t.ex. om man använder enheter från många olika åldrar etc)

Personligen tycker jag inte det blir rörigt. Som ni redan påpekat finns det också flera olika spelstilar. :cool:

Ta denna som exempel - Enheter från två tidsåldrar (+ skurkarna). Varför är inte detta bra?

Visa bilaga 1043

Tack på förhand!
- Varför är detta inte bra?

Skurkarna hamnar dumt för min del. De blir svårare att hitta när en massa skadade trupper hamnar bakom dem. Är van vid att de är längst bak, och brukar alltså klicka rätt långt åt höger på rullningslisten för att hitta dem. Nu varierar stället att klicka på kraftigt, beroende på hur mycket skadad trupp som ligger bakom. Och jag använder skurkar ofta. Nästan alltid 2 av någon enhet + 6 skurkar.
Dessutom, ibland kan det hända att jag föredrar att välja en enhet som har en eller två röda pluppar, istället för en helt frisk. Dessa var tidigare lätta att hitta direkt efter den staplade högen med friska, nu får man scrolla bakåt (till nånstans bakom skurkarna).

Men värst är röran under Nuvarande vald armé (se tidigare bild).
 

Malina

Aktiv medlem
Snälla säg att även folk på andra servrar (alltså inte bara i Sverige) reagerat på detta..?
Det är rätt jobbigt att kriga nu. :(
 

River Styx

CM
Community Manager
Snälla säg att även folk på andra servrar (alltså inte bara i Sverige) reagerat på detta..?
Det är rätt jobbigt att kriga nu. :(
Visst finns samma synpunkter på andra servrar också, men vad jag har hört så är det väldigt få. Precis som här.

Oftast när det sker en förändring i spelet så finns det alltid spelare som inte uppskattar ändringen av olika anledningar. Det är givetvis trist, men det är ju som sagt väldigt svårt att göra en ändring så alla blir nöjda. Jag hoppas att du kan hitta ett nytt sätt som fungerar för dig.
 
Det är givetvis trist, men det är ju som sagt väldigt svårt att göra en ändring så alla blir nöjda.
Jag känner mig ibland som en hackande 78-varvare, det går om man vill, om programmerarna kan sin sak och inte bara är slöa, vet av erfarenhet att många har en tendens att berätta att det är för krångligt när de i själva verket inte har lust och inte är intresserad av spelet...
Sorteringsfunktioner finns ju redan i andra delar av spelet där man kan välja och vraka, kan ju iofs vara så att dom som skapade dom funktionerna slutat på inno...
Inno skulle vinna enormt mkt på att gå sin spelarkår till mötes oftare och inte bara leta efter inkomstkällor...
 

Malina

Aktiv medlem
Visst finns samma synpunkter på andra servrar också, men vad jag har hört så är det väldigt få. Precis som här.

Oftast när det sker en förändring i spelet så finns det alltid spelare som inte uppskattar ändringen av olika anledningar. Det är givetvis trist, men det är ju som sagt väldigt svårt att göra en ändring så alla blir nöjda. Jag hoppas att du kan hitta ett nytt sätt som fungerar för dig.
Jo. Jag vet med mig att jag är en sån som initialt ogillar förändringar men sen vänjer mig.
Dock är det i detta fall en klar försämring för mig som datorspelare, med en sämre överblick och ett långsammare flöde i klickandet.
 
Senast ändrad:
Topp