• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Detta är inte roligt längre

DeletedUser

Guest
Helljus, det handlar inte om etik och moral i strategispel. Dina exempel om pantkvitton och löner passar dessutom inte alls i sammanhanget.

Det handlar om att möta sin medspelare på någorlunda lika villkor. Jag har svårt att förstå hur man kan tycka det är roligt med ständiga segrar mot helt underlägsna medspelare.

Det finns massor med spel där man möter sina medspelare eller datamotståndare på lika villkor. Jag kan rekommendera Civ eller AoE.
 

DeletedUser

Guest
Angantyr123. Det är egentligen vad det är frågan om här, att Greve Evald som inte kommit så långt blir plundrad varje dag av någon med Stridsvagnar. Och att han inte har en chans i världen att ge igen. Från vissa i spelet kan man inte förvänta sig att dom ska se det som orättvist. Vissa Imperium sätter stort värde på ett agerande som dom flesta andra skulle dra sig från för att det inte finns någon heder i att göra så. Med andra ord ju större styrka dom har och den stackare dom hoppar på ju mindre, desto roligare.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser

Guest
Plundring är en stor del av detta spel och jag är själv en av de som plundrar, dock är de flesta i samma tidsålder som mig eller precis under.

Jag tycker inte att man ska skylla på enskilda spelare, alla spelar precis som man vill och det är upp till spelutvecklarna att sätta gränser. Jag håller dock med om att man borde inte hamna i grannskap som inte är nära ens egen tidsålder, det gynnar varken de som är underlägsna eller de som är överlägsna när det krigas på.
 

DeletedUser

Guest
Skulle ni kontakta media om din granne tagit ett äpple från ditt äppelträd som hängde över tomtgränsen? Detta är ett socialt spel, ett diplomatiskt spel. Ett spel där en stor del handlar om att kriga. Vill man inte kriga så får man nog räkna med att grannen tar ett eller annat äpple...



Jag säger inget om att kriga, vad jag har talat om är att från vissa håll finns ingen Heder, man sätter i system att utnyttja allt för att trampa på andra. Och jag bryr mig inte om någon tar ett äpple, om man gör det själv. Inte skickar sin lilla kusin.
 

DeletedUser1007

Guest
Som du tjatar purjo så önskar jag att "vissa" kom i mitt grannskap, så kan vi äta äpplen, kusiner och även mostrar och fastrar ;)
Alla har gjort denna resan, och du är inte unik. De flesta kan dock stålsätta sig och avancera utan att gnälla.
Passar inte spelet dig, så spela inte spelet. Men sitt inte och sura, utan lägg energin på att kämpa i så fall.
 

DeletedUser700

Guest
Tyvärr Evald, det är bara att kämpa på. Heder att inte plundra mindre finns inte i vissa Imperium, Där sätts det mer i system att tipsa varandra med samma grannar om vem som kan plundras. Du kan bara hoppas att du hamnar i ett bättre balanserat grannskap nästa gång dom flyttar runt folk.

Och så kommer dessa kommentarer om heder igen *suck* Vad trött jag blir!! Det står tom i ett av tipsen när man loggar in att du måste själv se till att tömma dina varubyggnader m.m. för att inte bli plundrad!

Det är och förblir en del av spelet, att man attackerar andra, heder har inget med detta spel att göra. Se till att lägga dina produktioner på tider du vet att du klarar av att hålla så hinner ingen ta dem. Ett tips till byt tider hela tiden med så du inte t.ex. bara lägger 24 timmars. Om man väljer samma hela tiden blir det lätt att räkna ut när man ska försöka hinna plundra nästa gång :)


Däremot håller jag med om att grannskapen borde bli bättre balanserade både vad gäller poängnivå, MEN även vad gäller hur många från ens eget imperium som är med i samma. I mitt grannskap är vi 16 medlemmar av Freden vilket inte är kul när man ska jaga platser i tornen.

Så jag röster för bättre balanserade grannskap för alla!!!
 

DeletedUser

Guest
bohic jag förstår inte. En del gör allt för att andra inte ska komma upp sig till er nivå. Och om man köper sig upp med diamanter utan att egentligen spela spelet för att kunna sitta ensam på toppen. Förstår jag att det blir tråkigt. Så, vad snackar du om? Klart att bara ett fåtal hamnar i samma grannskap när majoriteten av dom som köpt sig upp är i samma Imperium. Vad det är frågan om att det sätts i system inom vissa Imperium att tipsa varandra vem som kan plundras för att den stackarn inte ska få ut mycket av sitt spel. Och det är min fria vilja och helt enligt reglerna att säga att med det beteendet så anser jag att det saknar heder, etik och moral. Och om sen någon inte håller med, kan dom väl ändå på ett vettigt sätt säga det. Vad jag hela tiden har försökt tala om är att alla spelar olika för Greve Evald som startade denna tråd. En del försöker spela med heder andra inte. Om du då tar åt dig så mycket, spela Tetris eller svälta räv då.
 

DeletedUser

Guest
En reflektion jag gör är att så fort det pratas om heder och moral, är det alltid samma gäng som försvarar det "ohederliga och omoraliska".
Man skulle ju kunna tro att de tar åt sej.

Men det här inlägget får väll inte stå kvar så länge, det handlar ju inte om ämnet.

Men en fråga till falcon93: Kan du länka till diskussionen om heder och moral som du nämnde i ett tidigare inlägg så vore jag tacksam?
 

DeletedUser

Guest
Tack.
Jag ville bara läsa den igen men visste inte var jag kunde hitta den.
 

DeletedUser700

Guest
Vad d et är frågan om att det sätts i system inom vissa Imperium att tipsa varandra vem som kan plundras för att den stackarn inte ska få ut mycket av sitt spel. Och det är min fria vilja och helt enligt reglerna att säga att med det beteendet så anser jag att det saknar heder, etik och moral. Och om sen någon inte håller med, kan dom väl ändå på ett vettigt sätt säga det.

Du verkar fortfarande inte förstå vad detta spel går ut på.. sluta snacka heder... Om du IRL skulle få ett tips om att ett företag har otroligt billiga varor på en del av utbudet så tror jag du snabbar dig dit om det är något du behöver....! Betyder detta att du saknar heder? Moral? eller etik? Och sedan bara en sak till bara för att du inte vill köpa diamanter så kan vi inte komma ifrån att även det är en del av spelet.

Du borde egentligen tacka oss som köper diamanter, det är egentligen enda anledningen att du och alla andra, som inte gör det, kan fortsätta spela överhuvudtaget!! För du tror väl inte att Innogames skulle upprätthålla detta om de inte tjänade på det lite?

Men ja alla har rätt att utrycka sin åsikt men det börjar bli lite väl tjatigt från din sida bara en massa gnäll om moral och etik'!
 

DeletedUser

Guest
Och en vääääääääldans massa gnäll om att en del värdesätter heder och ärlighet. Är stolta över sitt Imperium. Bara för att någon har en annan åsikt så behöver det inte dras ner i sandlådan. Det är väl bara att acceptera. En del vill faktiskt spela spelet, inte köpa sig till toppen. Och inte sitta och beklaga sig över att spelet är tråkigt bara för att man nått toppen med en massa av ens eget Imperiums deltagare i grannskapet. Kan du inte ta kritik så kanske det här inte är rätt spel för dig? Och förlåt men jag förstår inte riktigt vad ditt exempel går ut på. Och du kanske ska hålla dig till vad den här tråden egentligen handlar om. Att någon är trött på att bli överkörd bara för att han hamnat med fel grannar, som tyvärr saknar heder. Och han kanske har svårt att ta sig till den gyllene nivå som du köpt dig till.
 

DeletedUser

Guest
Och efter en del funderande. bohic, tror du att Innogames vill ha 10 spelare som köper sig till toppen och sen börjar gnälla att spelet är tråkigt. Eller 1000 som verkligen spelar spelet en lång tid och känner att det kanske skulle vara värt att köpa diamanter då och då för att stödja spelet. Och att då dom 1000 spelarna känner att det är värt att spela för det inte finns någon översittare som köpt sig till allt och sen gör allt för att ingen annan ska nå upp till topp nivån? Bara en stilla fundering om hur du anser att du verkligen stödjer spelet att få folk att stanna kvar och spela en lång tid.
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser837

Guest
Vill påminna om att inte dra upp diskussion kring spelets regler, samt anklaga spelare på falska grunder till att tolka spelets regler på ett "eget" sätt. Det går inte, spelets regler står klart tydligt HÄR och kan bara "tolkas" på ett sätt. Finns missnöje med spelets regler så ska support kontaktas.

Ni får väldigt gärna fortsätta diskutera, men om ni inte respekterar forumets regler så kommer jag att stänga tråden.
 

DeletedUser1392

Guest
Det är nog dax att runda av detta inlägget, tack alla som har förståt min synpunkt. I det första grannskapet jag var med I, var alla I samma tidsålder som jag, och då anföll och plundrade jag med, men de hadde ju lika stor chans som jag. Så är det ju inte nu. Jag skulle vilja att utveklarna la till med moral, dvs om man anföll någon som låg under ens egen tidsålder, då skönk morale, m a o anfallaren kan inte anfalla med full kraft. Så gör man t ex I Grepolis, och det är verkligen bra.
Tyvärr så lär jag inte hinna ikap så att jag kan ta ut hämnd på er som anfaller och plundrar mig, jag har dock skrivit upp namnen så I framtiden var inte för säker... om jag är kvar tills dess.
 

DeletedUser

Guest
Falcon, var står det i mitt inlägg något om reglerna? Jag försöker bara förstå vad din vän bohic menar med att vi ska vara tacksamma för alla diamanter han köper. Det handlar om tanken bakom spelet, INTE ett ord om regler. Om mitt inlägger bryter mot reglerna. Är inte då inlägget jag svarar på då också mot reglerna?
 

DeletedUser837

Guest
Falcon, var står det i mitt inlägg något om reglerna?

Nu när jag tagit bort det så är det ju inte så konstigt att du inte hittar det. Du skrev att "spelare tolkar reglerna på eget sätt" - det är inte fallet. Det går inte att tolka reglerna på eget sätt, reglerna kan bara tolkas på ett sätt. Och sen vet du att klagomål kring spelare/regler osv inte ska tas på forumet. När du skriver att spelare tolkar reglerna på eget sätt så uppfattas det av andra som att man får göra hur man vill utan att ta konsekvenserna av det, och andra spelare kan även uppfatta det som att du anklagar dem för regelbrott. Du har helt rätt till att tycka att något är fel, men det är skillnad på att tycka att det är fel, och att säga att spelare tolkar reglerna på eget sätt.

Ni får väldigt gärna fortsätta diskutera, men håll åsikter/klagomål/anglagelser om spelare/regler utanför så slipper jag städa här hela tiden.
 
Topp