• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Dagliga utmaningar

voxscientia

Medlem

newlogo1.png

Kungar och drottningar,

Vi är glada att meddela att det är dags för Dagliga utmaningar att rullas ut till alla våra spelare. Efter att ha spenderat tid med finjusteringar och att säkerställa funktionens effekt på spelet är vi nu säkra på det kommer att vara användbart för alla. Tack för ert tålamod. Dagliga utmaningar kommer att vara tillgängliga för alla spelare från och med den 14:e december.

Det är ett tag sedan vi senast nämnde funktionen i våra tillkännagivanden, så här kommer en kort översikt: :)

Funktionalitet
Du hittar de Dagliga utmaningarna i Uppdragsöversikten. Varje dag, från klockan 8:00 servertid* (om kl 8 inte är den bästa starttiden för dig, kan du ändra det genom att klicka på det lilla kugghjulet) kommer du att få välja mellan två kistor. Vad som finns i kistorna ändras från dag till dag. Här är ett exempel:

dailychallenge5.png

Du kan se vad som kan finnas i kistorna, och kan välja den som verkar bäst för dig. När du gjort ditt val kommer en ny, mystisk uppdragsgivare - den Namnlöse - att ge dig en utmaning, vilken, till skillnad från uppdrag, kan ha upp till fem krav. Utmaningarna ger ofta en chans att få bättre belöningar än vanliga uppdrag, men kan vara mer krävande än vad du är van vid.
Men, vi gar lagt ner mycket tid på att se till att där inte finns några "omöjliga" uppdrag (såsom en spaning som tar två dagar), och vi kommer inte att be dig forska fram nya teknologier.

Såhär kan en utmaning se ut:

dailychallenge6.png

Du har tills kl 8 nästa dag (såvida du inte ändrat din tidsram) på dig att slutföra utmaningarna för att få en belöning från kistan. Kistorna innehåller de vanliga resurserna, Forskningspoäng, medaljer, ritningar, byggnader och andra föremål.

Som du kan se så finns det en mätare under kraven. Om du slutför en utmaning får du ett poäng. Om du gör samma sak nästa dag får du ett till. Annars förlorar du det. Så du kan bestämma själv om du vill anta utmaningar eller inte. Om du inte gör det missar du belöningar, men det finns nya nästa dag.
När du uppnått 7 poäng kommer den Namnlöse att belöna din ihärdighet med en extra kista med en av de finaste belöningarna.


daily_challenges_promo3.png


Om de Dagliga utmaningarna är nya för dig hoppas vi att du uppskattar denna lilla twist på din dagliga rutin. Dela gärna med er av er feedback nedan :)

Tack för att ni spelar Forge of Empires!

/Ert hängivna Forge of Empires-team


* Observera att denna funktion kanske inte är tillgänglig kl 8:00 servertid den första dagen (torsdag).
 

klarre

Medlem
Låter som man måste gå vidare i forskningen samt klara av kampanjkartan för det lär vara svårt att klara sådana uppdrag på reguljär basis.
 

DeletedUser1339

Guest
Ja det beror väldigt mycket på uppdragen. Det vore förödande om uppdrag av typen "Utforska Teknik" eller "erövra sektor/provins" ingår. Det är redan nog svårt att klara de Historiska Mini-Eventen, utan att få problem med det dagliga spelandet. Det är viktigt att kunna ligga kvar i en Tidsålder, där man är en viktig bidragsgivare till Skattkammaren och därigenom få Expeditionen att fungera. Därför bör heller inte uppdrag som kräver alltför stora varugåvor till Skattkammaren ingå som alternativ. Det blir inte kul om enskilda spelare går i konkurs.
 

DeletedUser1826

Guest
Ja det beror väldigt mycket på uppdragen. Det vore förödande om uppdrag av typen "Utforska Teknik" eller "erövra sektor/provins" ingår. Det är redan nog svårt att klara de Historiska Mini-Eventen, utan att få problem med det dagliga spelandet. Det är viktigt att kunna ligga kvar i en Tidsålder, där man är en viktig bidragsgivare till Skattkammaren och därigenom få Expeditionen att fungera. Därför bör heller inte uppdrag som kräver alltför stora varugåvor till Skattkammaren ingå som alternativ. Det blir inte kul om enskilda spelare går i konkurs.
Dem skriver i presentationen ovan att det inte kommer att vara uppdrag typ dem som du nämner.
 

Bumerang

Medlem
Tycker det suger i alla fall första uppdraget . Att jag måste tillhöra ett imperium för att kunna skänka till skattkammaren . Vi som inte vill köra imperium krig mm
känner nog oss rökta inför dom nya dagliga utmaningarna . Som tyvärr har blivit vanligare med tiden . Suck
 

DeletedUser1653

Guest
De ni nämner här är bara början, de lär blir mycket mycket svårare, och nästan intill omöjligt att göra Uppdrag som Event och som även Daglig grejen kommer vara överflödig, när de inte går att genomföra!
 

DeletedUser1339

Guest
@ Sven Tveskägg : Det har redan varit såna uppdrag som jag nämnde. Men än värre är uppdragen av typen " Samla in 3.500 Värdshussilver". Där är man ju helt i händerna på andra spelare och kan själv inte påverka om man ska klara uppdraget. Det förutsätter att andra besöker ens eget Värdshus, samt tömmer sina , flera gånger varje dag. Såna uppdrag man inte kan lösa även om man verkligen vill, borde inte finnas ???
 

DeletedUser1339

Guest
@ Bumerang: Om du vill spela ensam behöver du inte gå med i ett Imperium, hur kravlöst det än är, för att kunna skänka till Skattkammaren. Du kan starta ditt Eget Imperie, med dig själv som enda medlem. Att skänka till Skattkammaren är ju trots allt ett bra alternativ till att utforska tekniker eller erövra på kampanjkartan. Bara det inte är för dyrt. Jag hörde om omöjligt höga antal varor för någon som precis nått Järn-åldern, t.ex.
 

DeletedUser1884

Guest
Det var 75 varor till skattkammaren i din ålder, detta är ju typ ingenting. Särskilt om du valt att stanna i en ålder då kommer du bunkra upp massvis med varor
 

DeletedUser1992

Guest
Jag tycker att dom dagliga utmaningarna känns kul! Roligt att dom är lite mer ”utmanande”! :)
 

DeletedUser2013

Guest
några av uppdragen är lite galna.. som skänk 140 varor från din nuvarande tidsålder som jag fick idag...

men nej jag har inga problem med vardagsutmaningar.... jag opinierar mig dock mot när spelutvecklare till ett spel som heter Forge of Empire tvingar spelarna att antingen välja mellan imperiet eller sitt eget privata bästa.... jag har nämligen fått flertalet i slutet av förra veckan uppdrag som säger "besegra X-antal banor i IE"... och då funkar det ju inte för mig att förhandla dem utan de måste besegras.... vilket gör att folk så som jag som har valt varoproduktionsbanan istället för krigarbanan och är med i ett seriöst Imperium som sattsar på att toppa IE varje vecka då plöttsligt är tvugna att antingen skippa uppdrag varje gång jag har otur o få sånna uppdrag, eller att skita i imperiets bästa och uppsatta mål...

ett spel som, vilket jag utgick utifrån namnet "forge of empire", hänsyftar till sammarbete ska väll för allt i värden inte tvinga spelare att antingen välja trevliga belöningar eller imperiet? för det blir resultat .... på början av nivå 4 när man som jag INTE KAN kriga och aldrig gjort det förr är ITNE rätt tillfälle för folk att "lära" sig slåss...... så då måste jag alltså välja mellan att sattsa på uppdragsbelöningarna och "spara" IE till sista dagen av IE-expantionstiden för att sen spurta genom alla banor den sistadagen. antingen det eller att strunta i DAGLIGA utmaningen..som plöttsligt inte får vara DAGLIG som den heter..

jag skulle därför vilja påstå att med tanke på vilka former av uppdrag man får så är det tydligt att spelutvecklarna velat utmana spelarna genom att gadda dem mot varandra.... varför annars tvinga dem o vara i imperium i vissa fall, men sedan tvinga dem att inte kunna bidraga till Imperiets framgång såvida de inte offrar massa saker som bara de lataste slödrivande spelare alltså kommer lyckas få nytta av i längden? för om jag får 3st kriga i IE uppdrag.. då har en halv veckas arbete gått åt skogen....

...

mitt förslag på ändring skulle vara:
gör om det till avklarade nivåer eller stationer istället för specifikt just krigande eller förhandlande(vissa blir tokiga av sådant och klarar inte av detta ens med 8 försök har jag hört klagomål på...). spelet heter trotts allt forge of EMPIRES och då blir det lite motsägelsefullt att man ska behöva välja mellan imperiet och sin lycka. så snälla ENBART I IE; ändra det till ANTAL TAGNA stationer/banor/nivåer. låt sedan spelarna själva ta dem på det vis de klarar av.
 

DeletedUser1826

Guest
Du verkar ha missat att du kan ställa fram starttiden på Dagliga uppdrag så att du inte behöver göra dem dagligen.

Är ledare för ett av de större imperierna i Brisgard och ser inget problem alls med att medlemmar tidvis prioriterar sig egen tillväxt framför imperiet eftersom det är en styrka för imperiet att ha starka medlemmar.

Detta spel är ett spel där krig är en betydande del och det överlägset effektivaste sättet att lösa uppgifter i spelet och ta sig fram snabbt. Förhandling är bra men det fungerar inte längden eftersom varuåtgången blir vansinnigt stor, om du inte uppmärksammat det tidigare så kommer du att göra det när du kommer till kampanjkartan i Arktiska och Oceanska tidsåldrarna där du sammanlagt har ca 150 sektorer att erövra med minst 4 fighter/sektor.

Kan bara ge dig ett tips, börja kriga och bli bra på det och bygg Zeus, Aachens och Castel del Monte och levla upp dessa till minst nivå 10. Det kostar multum fp men det är värt det i längden. Har du nivå 10 på ovannämda MB så fixar du nivå 1 och 2 med låga förluster i enheter och kanske får förhandla ett par fighter på nivå 3. Om du följer mina tips, hur mycket varor tror du att du sparar per vecka bara på IE?
 

DeletedUser2013

Guest
Du verkar ha missat att du kan ställa fram starttiden på Dagliga uppdrag så att du inte behöver göra dem dagligen.

till viss del hade jag missat att man kan ev skjuta upp det X antal dagar ifall man vill... men nej problemet är snarare att jag känner mig själv och jag blir lätt en spelnarkoman om jag börjar slåss med mera, därför är det ohälsosamt för mig att göra så, och jag har förståelse för att andra kanske har samma problem. därför föreslog jag en kompromiss som inte tvingar folk att nyttja en del av spelet de helst vill undvika.

men tack för info!
 

DeletedUser1826

Guest
till viss del hade jag missat att man kan ev skjuta upp det X antal dagar ifall man vill... men nej problemet är snarare att jag känner mig själv och jag blir lätt en spelnarkoman om jag börjar slåss med mera, därför är det ohälsosamt för mig att göra så, och jag har förståelse för att andra kanske har samma problem. därför föreslog jag en kompromiss som inte tvingar folk att nyttja en del av spelet de helst vill undvika.

men tack för info!

Det argumentet har jag full förståelse för, timmarna springer lätt iväg när man krigar.
 

DeletedUser1339

Guest
En annan sak är ju att det inte har så hög prioritet att ta sig fram så snabbt som möjligt i spelet, utan snarare motsatsen. Men nu måste jag klaga igen på uppdrag som gäller Värdhuset. "Besök 45 Värdshus". Det förutsätter att andra spelare tömmer sina Värdshus, och eftersom uppdragen är likartade för alla fylls dessa väldigt snabbt upp. Jag har en full Vänlista på alla servrar men har misslyckats flera gånger med uppdrag som handlar om Värdshus. Och jag kan egentligen inte själv påverka något. Att man väljer att avstå ett uppdrag är ok, men inte att det är omöjligt att klara på grund av andra spelares åtgärder ???
 

DeletedUser1826

Guest
En annan sak är ju att det inte har så hög prioritet att ta sig fram så snabbt som möjligt i spelet, utan snarare motsatsen. Men nu måste jag klaga igen på uppdrag som gäller Värdhuset. "Besök 45 Värdshus". Det förutsätter att andra spelare tömmer sina Värdshus, och eftersom uppdragen är likartade för alla fylls dessa väldigt snabbt upp. Jag har en full Vänlista på alla servrar men har misslyckats flera gånger med uppdrag som handlar om Värdshus. Och jag kan egentligen inte själv påverka något. Att man väljer att avstå ett uppdrag är ok, men inte att det är omöjligt att klara på grund av andra spelares åtgärder ???

Jag har inte fokus på att ta mig fram så fort som möjligt i spelet även om det kanske lät så. Förhandlar man allt med varor på har man inget alternativ, då går det inte att ta sig fram fort.

Angående uppdrag som har med besök i värdshus att göra så har jag aldrig haft problem, du kan visst påverka, slänger du ut vänner som inte hjälper och fixar med värdshuset regelbundet?
 
Topp