• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Varför är detta möjligt?

DeletedUser1595

Guest
Finns det överhuvudtaget något argument som rättfärdigar att möjligheten finns? Se bifogad bild!Foe-strid.jpg
 

Lonar Jion

Moderator
Förstår inte riktigt frågan.
Det är inget konstigt med att någon med trupper från en högre era besegrar alla enheter utan störe förluster.
Det är inte heller konstigt att en granne har enheter från en högre era då alla går olika snabbt genom erorna.

Om det är en diskussion om att du tycker att det är fell att någon kan attackera med trupper från en annan era än dem du har i försvar så får du skriva det också.
 

DeletedUser1595

Guest
Jag trodde bilden talade för sig själv!
Det är självklart inte konstigt att en spelare med trupper från en högre era med lätthet besegrar en från en lägre!
I motsats till dig tycker jag det är konstigt att man får anfalla en betydligt svagare motpart som sköts av en kass AI som inte skaffar sig några fördelar utan brakar rakt in i "döden". Dessutom är det tillåtet för den överlägsne vinnaren att plundra efteråt!
Snälla, kom nu inte med kommentaren att man skall planera och hämta sina varor, det är ju självklart men du vet ju också att det är omöjligt att ha ständig bevakning. Jag har spelat många spel men sällan råkat ut för ett som i så hög grad som FoE premierar att den starkare och rikare kan sko sig på den svagare och fattigare. Det kan gå an om man strider mot NPC's men inte mot andra spelare. Till och med i striderna i kampanjkartan får man ju väldigt ofta sämre förutsättningar mot NPC's med blockerande berg som saktar ned en om man har många snabba enheter, - mycket skog om man har fler tunga enheter, - få klippor om man har många långdistans, etc., så det går ju att balansera striderna. För jag tror inte kartorna är slumpvis valda.
Så jag tycker Innogames har en hel del att jobba med, i synnerhet när det gäller förutsättningar mellan spelare och det vore bra med en diskussion så att de får veta det!
 

DeletedUser1884

Guest
De har balanserat grannskapen en hel del på sistone innan kunde en i OE ha grannar från TMT vilket var riktigt konstigt, nu är den baserad på HUR långt dem kommit i forskningen så att det ska vara så jämt som möjligt. sedan så kommer några vara från de två närliggande erorna. Så mitt tips är isf att bygg upp en högre försvarsprocent mot anfall och då kommer de troligen inte komma igenom lika lätt samt att man planerar sitt försvar och byter det med jämna mellanrum.
 

DeletedUser1595

Guest
Det fungerar ju inte ens i teorin! Har de en gevärsskytt med 40% extra försvar och attack och kanske köpt sig en bunke skurkar för diamanter som ignorerar första skadan så skall man ha spenderat en fruktansvärd massa FP på sitt försvar genom MB, som dessutom är otroligt svåra att få även om man får ritningar genom att stötta grannars MB (med FP!) eller polerar som en tokig. Det innebär samtidigt att du måste försaka annan utveckling i spelet. Ekvationen är omöjlig ända upp i kolonialålder om du inte använder diamanter (dvs. betalar reda pengar) för att köpa dig fördelar. Det blir djupt orättvist mot dem som inte kommit så långt i spelet, och/eller kanske inte har råd att slänga ut 200 kr/månaden på diamantköp.
 

DeletedUser1884

Guest
du kan använd ritualflammor och vakteleldar de gör underverk.
 

DeletedUser1961

Guest
Det gäller att få tag i dem då! Vakteldar får man väl bara i slutet på Imperiexpeditionen, eller? För att komma dit krävs det diamanter, dvs det kostar! Ritualflamma har jag ännu inte fått någon, de finns i de olika eventen om jag fattat rätt och då är det väl slumpen som avgör.....eller att man köper fler chanser som i årets sommarevent. Jag håller med Zebulon att det inte är schysst att FoE är utformat så att man kan sko sig på andra spelare, särskilt om man har en fet plånbok!
 

DeletedUser1884

Guest
Vakteleldar och ritualflammor kan du få på alla olika IE nivåer, du kan få dem som bonusar och i relikerna. så du behöver INGA! diamanter för att komma över dem.
 

DeletedUser1961

Guest
Måste du inte ha ett Reliktempel innan du får en Ritualflamma?
För övrigt går det knappast att klara av en IE utan diamanter, jag vet bara två sätt; Antingen ha så hög anfallsbonus och försvarsbonus att du spöar alla fiender i strider!!! (se tidigare inlägg från Zebulon Macahan) eller ge upp så fort dina 3 försök är slut, gör ett nytt försök på samma igen och hoppas på tur att du får rätt på 3 försök. Båda alternativen är utsiktlösa att inom rimlig tid ge dig tillräckliga vakteldar och ritualflammor för att få en hög försvarsbonus. Då tycker jag faktiskt MB är ett bättre och roligare alternativ (Castel del Monte, Vasilijkatedralen, Zeusstatyn och Deal Castle). Men det kommer att ta massor med tid och FP!
Eller har du bättre alternativ till att klara av en IE?
 

DeletedUser1884

Guest
Att fixa RT är en bra investering, även så är det inte dumt att fixa de 3 till 10
 

DeletedUser1653

Guest
De har blivit mer av de, samtidigt som de är tillåtet att sabotera för 1 och samma spelare hela tiden på exakt samma sätt!

Dag 1. 5 skurkar 1 attack Helikopter 3 Prick skyttar från alla "Nutid" och 95% i attack/förvar. Personen attacker

Person med 8 Attack Helikoptrar. Försöker försvara men förlorar, anfallaren vinner. Den tar efter 5 timmar eller 19 tim och samla in från 1 Event byggnad som ger han 5 varor.

Dag 2 5 timmar efteråt när de gått 25 timmar från hans föra attack. Han börjar med samma attack sätt! Samma person och försvaren som attackeras förlorar mot personen som attackerar!

Person som attackerar väntar 1 par timmar och går på samma Events byggnad samla in samma varaor igen!

Dag 3 är som dag 1 och 2. och dag 4 dag 5 osv är samma. Samma person samma tillväga gång sätt hur du än gör!

Så de är fan inte kontigt en del spelare slutar hjälpa andra i marknaden! De är inte bara att ge och åter ge hela förbannde tiden!

Men inget tillbaka!

De ända du kan göra är i stortsätt 3 saker bara.


1:a Se till att de aldrig kan samla in varor på något sätt. De gör du lättast genom att se tillå när de är färdig väntat i 24 timmar se till? Att kan du inte vara där när de gått 24 timmar och de är 3 timmar tills de gått 24 timmar? Lätt stäng ner vägen till byggnaderna!

När du kommer hem ca 4-6 timmar senare? Så låter du de gå 3 timmar och du samlar in och den som attackerar dig har inte en chans att räkna ut när du tömde och kan däröfr inte säga när nästa är. Är de problem när de gått 24 tim nästa gång? Sätt de då igen igen väg och de blir mer än 24 timmar p.ga väntan.

2:a Producera inte fram varor i 8 tim om du vet att du inte kan samla in fören 24 tim sätt de på 24 timmar istället. Kan du inte samla in på 24 sätt de på 2 dygn eller gör som punkt 1. att spärra produktionen event byggnader med att inte ha kontakt med rådhuset.


3:e Ser du perosn som attackerar dig ofta och hela tiden på minut. t.ex

Attack 1. Igår Tisdag kl 03.15

Plundra 1. Idag Onsdag kl 03.10

Attack 2. Idag Onsdag kl 04.05

Plundra 2. Idag Onsdag kl 04.07

Båda attacker är från 1 person. Så de du då kan göra är att ja men kan inte samla in kl 04.10 eller först kl18.00 ja men då tar jag och ser till att de inte får en kontakt med rådhuset och den har inget att samla in.


Lika så kan du även välja bort den som är extrem med att sbotera på ett tillåtet sätt men, på ett sjukligt sätt. Att bara inte ta han/hon varor utan ta de andra lite mer även om de är sämre för dig. Men du gör de sämre för den som saobeterar genom att inte ta från denne!


Är man 1 team av spelare som känner varandra utanför nätet eller om man är ett team i sitt imperium? Ja då kan man gå ihoppa och påpeka att undvik person XXX och ta istället XXX för du förlorar lite kanske men du låter den som saobotera för dig och andra att inte komma frammåt!

De kan medföra att personen tröttnar på att sabotera!


Men de bästa är att använda värdshuset och sätt 3 dagars attack stop mot dig och gör så i 365 dagar! så följer du också reglerna, och personen kan inte attackera dig! Under tiden!

De här sätten är de ända medlen som hjälper att komma vidare tyvärr.
 

DeletedUser1408

Guest
Svårt att försvara mot enheter från betydligt högre eror såklart, då är det bättre att satsa på 72h stadssköld. Annars funkar eldflammor/vakteldar och Vasilij och DC bra. Skifta försvar ofta men inte regelbundet! Byt ibland varannan, ibland var 3:e eller 4:e dag. (Mellan 2 st arméer som blir jobbiga att slå med samma uppsättning, t.ex. 8 st Sköldkanoner ena dagen och 8 st Ålar andra dagen om du är i OE). Man behöver ofta inte kunna slå anfallaren, bara göra tillräckligt mkt skada på trupper för att det inte ska vara värt det. Att kombinerat med detta försöka sköta insamling precis när produktionen är färdig kan göra att många backar från att attackera. Sen finns det förstås undantag, som undertecknad. Jag anfaller och plundrar när tillfälle ges, alla som inte polmotar mig i grannskapet. Testa att skicka en vänförfrågan till din plågoande och erbjud aktiv polmot.
Finns många sätt att "skydda" sig mot detta, men vill man bara se problemen med samtliga lösningar så har jag inga fler tips.
 

DeletedUser1595

Guest
Ja men allt detta tar ju mycket kraft och resurser från den som måste försvara sig hela tiden och som i de flesta fall inte har kommit så långt i spelet. En 48 timmars stadsköld kostar 17000 värdshussilver (jag har "bara" 14 stolar än så jag vet inte vad 72 timmar kostar men det är väl en hel förmögenhet). Det är silver som jag behöver betydligt bättre i min stadsutveckling än att lägga på ett försvar mot en betydligt starkare spelare som stjäl från de som är svagare! En sak är väl att strida för medaljerna, då drabbas ingen, men varför kan inte du gneta ihop eller byta dina varor som alla andra? Jag har 2 vakteldar men ännu inte hunnit får vare sig Vasilij eller DC och så har ju många spelare det som inte hunnit så långt, man har helt enkelt inte kunnat/hunnit skaffa sig allt. Därför är det rimligt att man begränsar plundringsmöjligheterna till spelare i samma eller högre tidsålder!
 

DeletedUser1884

Guest
Vi kan ta det som ett förslag Zebulon, men jag betvivlar starkt att det kommer ändras.
 

klarre

Medlem
A och O i spelet är att ha koll på sina tider när man samlar in varor och dylikt så kan man inte bli plundrad - ett tips är att ladda ned appen till telefonen och sätta på notis om när produktioner är klara. För oss gamla i spelet så kan vi lugnt säga att det idag är klart lättare att undvika att bli plundrad mot hur det var utan värdshuset.

Jag har generellt aldrig kört med försvar men när jag fått ordning på värdshuset så kan jag använda stadsskölden för att göra det än svårare att plundra. Att satsa på Vakteldar och dylikt är generellt värdelöst då det krävs enormt många för att få tillräckligt med försvar för att hålla anfallare borta och dessa Vakteldar tar massa plats som man kan göra bättre saker med.

I min stad så på Dinegu spelar det ingen roll om någon skulle lyckas plundra några FPn heller för det är så sällan jag glömmer mina tider och platsen det tar att bygga försvar leder till att jag får mindre plats för FP-byggnader. Dock är inte min stad något bra skolboksexempel då den är rätt extrem :)
 

DeletedUser1961

Guest
Jo men många av oss har ju annat för oss än att bevaka ett spel hela dygnet, jobb t.ex! Det kanske hade varit lättare om man haft ett till tidsintervall, 12 timmar. 8 timmar är kort för en arbetsdag (eller en natts sömn) med allt som hör till.....och jag vill ogärna att mitt liv skall styras av ett spel. Klarre säger ju inte hur långt han kommit i spelet men tydligen långt och då har ju risken självklart minskat jämfört med om man är i kolonialålder, kanske har styrkor med 20-30% försvarsförmåga mot en spelare i progressiv era och 40-50-60% attackförmåga. Det är plundringen som upprör mig och uppenbarligen flera andra, David mot Goliat är ju kul.....om David kan vinna, annars är det bara trist mobbing. "Lustigt" nog är det oftast endast en max två spelare per grannomgång om 70-75 spelare som plundrar, resten har tydligen roligt ändå! Bra om du för det vidare ZoePottan, kanske någon börjar tänka (om)!
 

klarre

Medlem
Det är oftast möjligt att sätta på 24h också. Ett alternativ är också att uppgradera värdshuset till max så kan du använda dig av Stadsskölden om du har många vänner.
 

DeletedUser1961

Guest
Jovisst, men samlar du varor på endast 24 h så riskerar du också väldigt mycket om du skulle missa tidpunkten, även om du lägger insamlandet i otakt med den som attackerar, han kan ju gått på dig en gång till efter sina 24 timmars mellanrum. Stadskölden är ju bra, men kostar 9000 och du måste ju ha fått 12 stolar först! Hur många av de som hunnit till kolonialålder eller i början på industriåldern har hunnit dit och klarar att spendera allt silver i en stadssköld som räcker bara 1 dygn. Jag utgår från att det framförallt är just de i tidigare tidsåldrar som blir regelbundet plundrade, just därför att deras försvarsförmåga är begränsad. Min lillebror blev idag för femtielfte gången attackerad av en spelare som har +68% attack och +57% försvar på 2 jägare, 2 haubitsar och 4 skurkar. Han har 13 ritualflammor i sin stad så någon hämnd är knappast möjlig!
 

DeletedUser1408

Guest
Kan väl tillägga att jag själv mycket sällan hamnar i en situation där jag får annat motstånd än OE (sista eran) i grannskapet på min mainserver så det kanske är lite orelevant. Hade nog inte plundrat nån som är i t.ex. Koloniala men jag undrar hur vanligt det kan vara egentligen att man kommer i såna grannskap? Jag har själv stannat i Koloniala i en värld och förutom nån enstaka gång blir jag aldrig plundrad där trots att jag inte har nåt försvar.. Dom största i det grannskapet brukar vara i proggen eller max moderna. Det bästa är väl att försöka balansera grannskapet sett till åldrar, att det t.ex. kan skilja max 3 tidseror.

Det är inte speciellt intressant för den som anfaller/plundrar heller om motståndet är i lägre åldrar så det är en win-win.
 
Senast redigerad av en moderator:

klarre

Medlem
Jag har för mig att det nu är ungefär +/- 2 åldrar generellt i grannskapen. Förr kunde det vara i princip hur många åldrar som helst då när jag började så hamnade jag en gång i ett grannskap där väldigt många låg i PME (som då var sista eran) och jag låg i Kollo eller något i den stilen. Tack och lov hamnade jag i ett annat efter två veckor men lite skumt hur varierat det kunde vara förr. Vet att jag vid tillfällen hade sådana som var i ME när jag låg i MD till exempel. Så det har kanske blivit bättre med åren?

Sen är det nog svårt att få ihop helt jämna grannskap om det bara ska vara folk i samma ålder och det är stor skillnad mellan åldrarna generellt sett men skulle nog säga att Kollo, Industri och Prog kan ha de största hoppen i hur bra trupperna är. Högre upp i åldrarna är det oftast någon enskild trupp som utmärker sig över alla andra (LV, Stealth, Svävare/EA etc.).
 
Topp