• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Nyhet Välkommen till den officiella Forge of Empires Discord servern!

River Styx

CM
Community Manager
forum-logo.png
Kära Kungar och Drottningar,

Vi kan med stor glädje annonsera att vi startar vår egna Officiella Forge of Empires Discord server idag!

Gå gärna med genom att klicka på bilden:

.

Om Discord är nytt för dig, så behöver du ett konto för att gå med. Läs allt om hur du gör i Discords komma-igång-guide.

Varför Discord?
  • kommunicera i realtid med hela Forge of Empires community, oavsett var, eller hur, de spelar
  • senaste nytt i spelet, uppdateringar, och tävlingar presenterade på ett modernt och bekvämt sätt
  • en snabb kanal för att dela dina synpunkter om spelet och ett enklare sätt för oss att följa dem
  • en möjlighet att följa uppdateringarna på Beta för en smygtitt på testning av nya funktioner och event

Discord täcker all forumfunktionalitet med tillägg av realtidskommunikation, moderna funktioner och möjligheten att ansluta till andra utan begränsningarna i forumstrukturen.
Men oroa dig inte! Vi kommer att fortsätta driva forumet som vanligt tills vidare. Även om vi inte utesluter möjligheten att gå över till Discord i framtiden, är det inte ett steg vi skulle ta utan omfattande analys och förberedelser.

Vi ser fram emot att träffa er alla på servern!

Vänligen,
Ditt Forge of Empires Team
 
Senast ändrad:
Ytterligare en skönmålning av något som vi användarna inte vill ha eller behöver.

Bekvämast får vi våra nyheter via spelets forum eller meddelandecentrum.
Kan ni läsa våra inlägg snabbare i Discord än i ert eget forum???
Varför besöka en extern leverantör när man kan "smygtitta" på betans forum direkt???

Sanningen är nog någon annan...
Minskade serverkostnader genererar större vinst för innos ägare, slutmålet är garanterat att lyfta över alla forum till Discord.
Missnöjesbruset minskar, de flesta orkar inte med en plattform till, så lättare att implementera nya funktioner utan något direkt motstånd.
Förvånad? Inte jag... :rolleyes:
 

Safiren

Medlem
Forum är ju trevligt o bra men användningen av det har minskat betydligt, spelar ingen roll vilket spel det är. Discord används av många för att kommunicera även medan man spelar eftersom det finns möjjlighet till verbal kommunikation.

När jag började spela Travian för mer än 15 år sedan var det bara forum som gällde. Jag fick med mig ett dussin vänner från min datorförening. Vi var vana att kommunicera via datorn och det som gällde då kallades Mirc. Vi var samspelta, blev någon av oss anfallen kunde vi raskt kalla in förstärkning. När övriga allianser upptäckte oss hade vi klättrat rejält i ranking och vi blev inbjudna till en av de större allianserna.

För att göra en lång historia kort så försökte ledaren där förbjuda oss att mirca - för att det gav oss en orättvis fördel, tyckte han. Dessutom så kunde han ju inte hålla koll på vad vi pratade om :p Fler liknande chatprogram utvecklades. Skype blev det populäraste i flera år. Sen blev de uppköpta och gjordes om till mobilvariant varpå många spelare istället började använda discord när det dök upp eftersom det erbjöd många fler funktioner och man slapp mobilvarianten på datorn..

Så ja, jag förstår varför Foe vill anpassa sig till det som spelarna använder för att kommunicera eftersom forum faktiskt är långamt utdöende.

För övrigt så har min förening firat 25-års jubileum. Till nyår har vi hyrt Högbo vandrarhem och ska nörda i fyra dagar, jag längtar!
 
Så ja, jag förstår varför Foe vill anpassa sig till det som spelarna använder för att kommunicera eftersom forum faktiskt är långamt utdöende.
Det egna forumet är alltid den kanal som är mest pålitlig och skall alltid hållas "inhouse".
Även om Discord är populär bland vissa spelargrupper så är det en extern aktör och blir en app till att hålla reda på.
Dis(s)cord - Namnet säger allt, skippar den...
 

River Styx

CM
Community Manager
Ytterligare en skönmålning av något som vi användarna inte vill ha eller behöver.

Bekvämast får vi våra nyheter via spelets forum eller meddelandecentrum.
Kan ni läsa våra inlägg snabbare i Discord än i ert eget forum???
Varför besöka en extern leverantör när man kan "smygtitta" på betans forum direkt???

Sanningen är nog någon annan...
Minskade serverkostnader genererar större vinst för innos ägare, slutmålet är garanterat att lyfta över alla forum till Discord.
Missnöjesbruset minskar, de flesta orkar inte med en plattform till, så lättare att implementera nya funktioner utan något direkt motstånd.
Förvånad? Inte jag... :rolleyes:
Hej,
Eftersom många använder Discord så vill vi så klart utöka platserna där vi kan nå spelarna och där spelarna kan nå oss. Så det har definitivt inget med varken serverkostnader eller att det skulle vara någon ny plats för "express-svar" från oss. Precis som med alla typer av forum så är det upp till var och en att använda det. Vi vill skapa tillfällen och möjligheter för er att kommunicera med varann på de platser som spelare använder.

Det verkar som att du inte tycker att du får respons tillräckligt snabbt? De forum/sociala media som vi använder är till för att ni spelare ska ha en gemensam plats att diskutera och "umgås". Vi svarar på de frågor som ställs till oss - så snabbt vi kan. Vill du ha omgående svar på en specifik fråga - skriv till supporten.
 
Senast ändrad:

Ayla

Ny medlem
Ska det vara samma Discord för alla länder gemensamt, eller en för varje land? Hur går det i så fall med språket?

Vill spelarna prata med varandra är det ju bara att skaffa en anslutning för Imperiet. Har varit med imperie där en sådan fans.
 

Ambjorn

Medlem
Tittade som hastigast och språket kan se ut att bli problem. Kan ha fel förstås bara en snabb titt. Spelets Facebookgrupp där kan man översätta enkelt alla språk till svenska. Verkar bli bra på Engelska och Tyska, Spanskan kan jag inte bedöma trots 5 terminer på Gymnasiet fick en etta i betyg och det skulle jag vara glad för sa läraren, för även det betyget talade om att man hade en viss form av kunskap, vilket jag saknade helt enligt honom.
 

River Styx

CM
Community Manager
Ska det vara samma Discord för alla länder gemensamt, eller en för varje land? Hur går det i så fall med språket?

Vill spelarna prata med varandra är det ju bara att skaffa en anslutning för Imperiet. Har varit med imperie där en sådan fans.
Hej,
Precis som med spelet så har varje land en egen sektion med kanaler på sitt språk.
I sitt Discord- konto kan man ange vilka språk man vill använda.
Så du kan vara delaktig t.ex. både i svenska, franska och engelska. Om man vill... :)
 
Även om vi inte utesluter möjligheten att gå över till Discord i framtiden,
Självklart ska Inno synas och verka på alla populära sociala plattformar, men tänk inte ens tanken att flytta någon kärnverkamhet dit, externa sociala medier har en tendens att dö ut och ersättas av nya förbättrade och populärare kanaler. Tänk efter - före...
 

Malina

Aktiv medlem
Hej,
Precis som med spelet så har varje land en egen sektion med kanaler på sitt språk.
I sitt Discord- konto kan man ange vilka språk man vill använda.
Så du kan vara delaktig t.ex. både i svenska, franska och engelska. Om man vill... :)
Ange vilka språk man vill använda = dvs du väljer vilka delar av kanalen som du vill ha tillgång till. Utöver en eller ett par välkomst-/regeltrådar på engelska, kan du välja att bara hänga i de svenska kanalerna. Är du nyfiken på övriga delar, ange fler språk. Men du missar inte saker om du tex bara väljer den svenska, all viktig info postas på samtliga språk. Samt här i forumet som vanligt. :)

Kan för övrigt meddela att det är kul att höra rösterna på dem man spelar med, i och utanför imperiet. Det har funnits kanaler både för specifika imperium samt några "snackekanaler" för vem som helst på FoE, i ett gäng år nu. :cool:
 

Terminus

Medlem
Så när får vi en automatisk förflyttning till discord, precis som vid förflyttning till forumet?? Vore en bättre ide än att behöva hålla på med inloggning hit och inloggning dit. Trams att man inte från början förflyttar inloggningen till discord automatiskt! Det finns så många spel som gör detta direkt från spelet till discord. Bara att klicka på "Inbjudanknappen" så förs man över till discord.
 

River Styx

CM
Community Manager
Så när får vi en automatisk förflyttning till discord, precis som vid förflyttning till forumet?? Vore en bättre ide än att behöva hålla på med inloggning hit och inloggning dit. Trams att man inte från början förflyttar inloggningen till discord automatiskt! Det finns så många spel som gör detta direkt från spelet till discord. Bara att klicka på "Inbjudanknappen" så förs man över till discord.
Tillsvidare kommer Forumet och Discord att leva vidare sida vid sida. Jag förstår att det kan vara lite jobbigt med inloggningar på flera platser.
För tillfället är Discord (dvs att FoE/vi finns där) fortfarande en "nyhet" för alla - även för oss. Därför är vi lite försiktiga med att införa alltför många och snabba ändringar. :)
 
Alternativet att högerklicka för att gå till forumet har ersatts med genväg till discord, vem orkar att gå in hit via inställningar och scrolla...
Så att webforumet ska skrotas verkar bestämt, tror jag gjort mitt här...
Att tvingas logga in hos en 3e part leverantör för att ens kunna läsa forumet är ingen bra väg att gå, men fåren ska in i fållan och inno mjölkar oss alla till sista droppen!
Bara en tidsfråga innan inno börjar sälja prenumerationer för att man ska få tillgång till unika serverförmåner på discordforumet...
Girigheten är så transparent att ingen missat den, går kanske ett tag men som alla vet är det en dödsynd och kommer bita inno i svansen.
 

Ambjorn

Medlem
Instagram finns de väl redan på nu? Fattas Tiktok och så sätter man betyg via Tinder på Event och annat, blir ju enklare med bara två val.
 
Topp