• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Utökad funktion meddelandecentrum (statisk information)

HultNisse

Medlem
Jag finner ett behov där en ledningsgrupp samlar statisk information av två slag;
A: allmän information till imperiemedlemmarna.
B: ledningsgruppinformation om exempelvis processer, mailtext till nya medlemmar, etc.

Båda är statisk information som inte behöver ändras eller kommenteras.
A är läsbart för alla medlemmar och utvalda kan ta bort/byta ut (ex administratörer)
B är endast läsbart för utvald grupp och dessa kan ta bort/byta ut (alt administratörer)

Om jag har förstått så finns det även en vilja att avskaffa imprieforumet, vilken om jag förstått rätt inte heller finns tillgängligt på app-versionen utan endast web-versionen. Jag misstänker att detta förslag skulle kunna ersätta större delen av användningen av imperieforumet/kanske allt. Men ni har nog bättre statistik om hur/vad imperieforumet används.

Förslag till behov A
90% av funktionen för A finns egentligen redan då man i det nya meddelandecentrumet kan markera imperietrådar som Viktigt och även Låsa dem.
Men begränsningen 20 rader ger bekymmer för den typen av information (exempelvis förklara imperiets regler hos oss är i forumet på 51 rader). Det finns även begränsning i meddelandecentrumet att inte kunna använda bold/underline/italic, vilket är mycket lämpligt att göra i den typen av statisk information.
Jag förstår att begränsningen 20 rader 5000 tecken finns då det det är ett meddelande centrum som mer kan jämställas med chat.

Mitt förslag är:
A1: Då kontrollen av 20 rader och 5000 tecken sker i samband med publicering så skulle det vara tämligen enkelt att exkludera den kontrollen om man valt "Viktigt" och kryssat i "Låst" på tråden (båda valen ikryssade). Om man sedan öppnad den och klickar bort Låst eller Viktigt så kommer ju kontrollen tillbaka vid ompublisering.

A2: Nästa del berör formatering: Det snyggaste vore naturligtvis att man hade en menyrad på samma sätt som i detta forumet, eller som i redigering av meddelande i imperieforumet. MEN jag inser att det skulle bli ett förvirrande vansinne såvida man inte lägger in den funktionen för all meddelandehantering/visning i meddelandecentrumet. Det finns ju ofta inte ett behov av formatering i normalt korta meddelanden.
Jag föreslår därför att för situation A1 så tillåts formateringskoder, BB-koder (utan hjälpmeny). Förvisso innebär det att visningen av meddelande med "Viktig" och "Låst" skulle då behövas ske med annan kod än andra meddelande (vilket blir smutsig och ologisk programmering), och man skulle därför kunna överväga att tillåta formateringskoder för alla meddelanden. Aktuella koder skulle då vara de nedan, vilka inte ändrar höjder på meddelanden (kanske inte ska ta med color, om vi vill att meddelandens bakgrundfärg skall i framtiden kunna ändras till temainställningar på datorn. Då är svart att föredra på allt eller temats textfärg).
Då behovet främst finns för A1 och de är normalt väl bevandrade med formateringskoder (om inte annat från imperieforumet) så bör det inte bli så stora supportproblem. De som inte vet eller kan kommer inte använda dem.
Källkod:
[b]Bold[/b]
[i]Italic[/i]
[u]Underline[/u]
[s]Strike through[/s]
[color=#ff2e2e]red color[/color]


Förslag till behov B
Behovet för B är egentligen som A men till begränsad grupp. Här går i de flesta fall det normala Sociala forumet användas. De som jag noterat är dock att det oftast är "processer" som skall beskrivas, och dessa beskrivs oftast med fler är 20 rader (men färre en 5000 tecken). Vanliga meddelanden som är i trådarna är oftast bara några rader. Då det är en mindre grupp som vanligen vet vad de gör behöver de inte heller kunna låsas. Därav är det nog bara radantalet som är ett problem.

Förslag: Öka på antal rader till 40 men behåll begränsningen på 5000 tecken.


Övrigt:
Nu tog jag och använde gruppen "Viktig", men det är möjligt att det vore bättre att ha en annan rubrik; common/allmänt/<imperienamnet> (kan bli problematiskt då det är olika längd på den), men jag tror nog att det enklaste är just att använda Viktigt/Låst till A. OM andra använder "Viktigt" till något annat så besväras de inte att man kan skriva mer om man låser forumet. Jag tror däremot att det skulle bli för komplext och onödigt att lägga upp en ny flik under Imperium/Social/Officiellt, och logiken är att det är Imperium.


Jag hoppas att jag beskrivit mina tankar utifrån både ett användnings och programerings-perspektiv. Och om dessa behoven tillmötesgås så tror jag att behovet för imperieforumet upphör och kan tas bort. Och de som använder Imperieforum idag kan lätt migrera över sin användning/information till Meddelandecentrumet.
 
Senast ändrad:
Topp