• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Synpunkt Rättvis handel v/s Fulbud

Rättvis handel eller Fulbud - Det är frågan!

  • Rättvis handel - krav både inom och utanför imperiet

    Röster: 2 28,6%
  • Rättvis handel - krav finns bara inom imperiet

    Röster: 0 0,0%
  • Rättvis handel inom imperiet - med undantag för bestämda fulbud

    Röster: 1 14,3%
  • Alla får göra som de vill - när de vill

    Röster: 4 57,1%

  • Totalt antal röstare
    7

River Styx

CM
Community Manager
En spelare kom med ett förslag om att det skulle finnas ytterligare ett alternativ, "Alla - förutom imperiet", när man skapar varubud på Marknaden för att kunna köra fulbud, trots att imperiet har regeln "Endast rättvis handel".
Detta fick mig att bli nyfiken på vad ni alla tycker om rättvis handel och fulbud?

Vad tycker du?
Är det helt ok att köra fulbud överallt, eller tycker du att det borde vara en av de sju dödssynderna?
Ska man alltid ha rättvis handel, men lämna utrymme för enstaka fulbud? T.ex. när man ska bygga en MB.
Ska man få göra som man vill? När som helst?
Vad har ni för regler i erat imperium?

RÖSTA!
Saknar du ett alternativ att rösta på - skriv en kommentar så lägger jag till det!

p.s. Jag vet att vissa saker i spelet kallas lite olika - men jag hoppas att alla förstår vad jag menar med rättvis handel och fulbud? :)
 

HultNisse

Medlem
Vi har endast rättvis handel (och tillåter finbud). Vid behov av fulbud så skall detta annonseras i handelstråd (efter man kommit överens med någon som kommer att ta dem).
 

Svafrlami

Medlem
Vad är Rättvis handel är frågan som bör ställas. När jag började spela, för länge sedan, var svaret logiskt och enkelt. Det kostade dubbelt så mycket att producera Järnåldersvaror som Sten/Brons-varor, och dubbelt så mycket att producera TM som JÅ. Osv. Alla var i princip tvungna att producera några varor i sin Tidsålder. Särskilt om man ville delta på GvG. Spelet har utvecklats mycket sedan dess, och särskilt Slagfältet har helt ställt det på sin spets. Som tidigare handlar det om verkligt renodlad Kapitalism. Tillgång och Efterfrågan styr. Därför kan idag t.ex. Guld från Tidig Medeltid vara mer värt än varor från Jupiter-eran. Det enda som krävs är att något Imperie råkar ha extremt höga kostnader för att låsa upp tre Belägringsläger på Slagfältet, och endast har en eller två medlemmar utan Arken. I det fallet kan vilka "Finbud" som helst dyka upp på marknaden, och självklart , som en konsekvens motsvarande "Fulbud" Eftersom det produceras mycket få TM-varor jämfört med Jupiter-varor är i Verkligheten TM "värda" mer än Jupiter. De mest aktiva spelarna har förmodligen inte haft en varubyggnad i staden sedan länge. De har Eventbyggnader, specialbyggnader,(Slädtillverkare tex. )eller Terassgårdar vid behov av snabbproduktion. Inga behov av föregående tidsålders varor för produktionen , alltså. Ekonomin i FoE har alltså blivit lite mer komplicerad och vad som är Rättvist tål att fundera på ....
 
Topp