• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

"Bara vänner och grannar" erbjudanden av varor på marknaden

Damokles

Ny medlem
Det finns idag möjligheten att skapa erbjudande bara för imperiet.

Det kan va bra att ha, men motsatsen skulle kanske vara ännu bättre. Att man inte kan skilja mellan dem betyder att "privata" erbjudanden kan störa imperiet. Det är t ex många imperie som har krav att köra rättvis handel, och det är klart att man vill göra så inom imperiet, men det kravet gör, eftersom de 2 inte är separata, att man inte får köra fulbud alls, för att alla bud (som är tänkta för vänner och grannar) visas i imperiet också och gör folk sura.

Man kan få bra med varor genom handel, och det är rätt tycker jag att spelare som har energi att lägga på sånt får något tillbaka för det.

Så det behövs inte någon komplicerad uppdatering, ett ytterligare kriss för "Bara vänner och grannar", och så visas inte de buden i imperiet (det vill säga när man väljer "Visa endast erbjudanden för imperiet" i marknaden), vilket betyder att jag äger mina bud och kan göra vad jag vill med dem.

Bifogat har vi Skapa erbjudande och handel tabbarna. Om man kunde ha samma struktur i "skapa erbjudande" som vi har i "handel" så skulle det fixa problemet.
Men då tänker jag att istället för att andra knappen bara visar grannars erbjudanden att den visar vännernas också. Och det är mer viktigt att kunna skapa bud bara för dem, än att kunna se bud bara för dem. Behöver man varor så struntar man i vart dem kommer ifrån.

Man önskar helt enkelt att imperiet skulle sköta sina egna affärer :)
 

Bilagor

  • Screen Shot 2022-11-22 at 17.01.23.png
    Screen Shot 2022-11-22 at 17.01.23.png
    24 KB · Visningar: 2
  • Screen Shot 2022-11-22 at 17.01.28.png
    Screen Shot 2022-11-22 at 17.01.28.png
    8,2 KB · Visningar: 2

River Styx

CM
Community Manager
Tack för ditt förslag. :)
Hur tänker du kring spelare som både är medlem i ditt imperium och är en vän/granne. Vilka regler skulle gälla då?
 

Damokles

Ny medlem
Tack för svaret :)

Det är en super relevant fråga.

Problemet jag beskriver skapas när andra imperiekamrater trycker på knappen "Visa endast erbjudanden från imperiet".
Det skulle räcka att buden (dem som är skapade "bara för vänner/grannar") inte dök upp där, så det skulle inte påverka imperiekamrater som även är vänner eller grannar.
Sånna personer kan fortfarande se mina bud genom t ex att trycka på knappen "visa bara grannerbjudanden" (som finns nu, och som skulle kunna bli "visa bara grannar och vänner" även om, som jag sagt, så tycker inte jag att den här knappen är så viktig).

Så kort sagt skulle man vilja ha möjligheten att skapa bud som inte visas i just den listan, den som skapas när man trycker knappen "Visa endast erbjudanden från imperiet".

Den knappen skulle då hämta alla bud som inte har restriktioner + dem som har restriktionen "bara för imperiet".
 
Senast ändrad:

HultNisse

Medlem
Jag tror att liknande förslag lämnats tidigare.

Jag skulle föreslå att man ändrar logiken lite och inte "bara imperiet" och "bara vänner". Utan att man klickar för för dem som man vill visa buden för. Själv tycker jag att det är mer logiskt att markera för dem som buden ges till. Det skulle i sådant fall bli tre kryssmöjligheter,
1. Imperiemedlemmar
2. Vänner
3. Grannar.
Symbolerna vid dessa kryss skulle lämpligen vara samma som flikarna nederst på spelplanen. Default skulle alla tre vara förkryssade så att inte nya spelare inte förstår varför ingen tar deras bud. Det blir också tydligt i marknaden då de visar vilka som kan ta buden.
 

Damokles

Ny medlem
Jag håller med dig. Jag funderade på en sån lösning och trodde det skulle bli komplicerat men det är egentligen väldigt enkelt.
Det skulle passa bra i menyn och lösa ett viktigt problem/öppna nya möjligheter.
 
Topp