• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Nytt grannskap

DeletedUser1907

Guest
Hej allihop.


På måndag lanseras det nya grannskapet som har ett enda kriterium; forskningspoäng investerade i utforskningsträdet.

Jag förstår och respekterar tanken bakom detta, att spelare som inte vill satsa på att försvara sin stad och sina tillgångar mot spelare som krigar och plundrar ändå vill hålla sina tillgångar säkra. Men, genom att separera alla spelare enligt tidsålder så kommer vi möjligtvis se ett nytt problem i form av stagnerad handel. De kommande månaderna kommer vi som inte uppnått de senaste tidsåldrarna att bli fullkomligt beroende av att våra imperier eller vänner kan bidra med varor från de senare tidsåldrarna, alternativt förlita oss på att våra grannar sitter på överskottslager.

Övergångar till tidsåldrar kommer inte kunna ske lika smidigt som idag, där en kan förhandla till sig varor från grannar i högre åldrar och således ha ett bra kapital redan i början av en ny ålder (så inte Imperium expeditionen blir lidande bland annat).

Hade det inte varit bättre att förändra krigssystemet så att en spelare endast kan anfalla en stad med trupper från max 1-2 åldrar över eller under den försvarande spelaren? På så vis skulle inte handel påverkas inom grannskapen och PvP skulle vara rättvist.
 

DeletedUser1906

Guest
Bra tanke Lord Baradin. Spelar man som ensam spelare så är det svårare att utveckla sig, man är beroende av sina grannar för att kunna genomföra handel. En ide kan vara att du söker dig till ett imperium, vilket är lite av grundtanken med spelet. Då mycket av progressen bygger på att man motiverar och polerar åt andra. Genom att vara med i ett imperium så kommer du kunna få tillgång till handel med flera tidsåldrar. Då man kan ha blandat hur som helst inom imperiet. Inom vårat är någon i Arktis medans de som ligger sist har ganska nyligen börjat spela.
Antingen kan du söka efter imperium att ansöka till eller hoppas på att någon skickar en förfrågan till dig. :)

Edit: Du kan hitta imperium genom att trycka på "Global -> Global ranking". Sedan fliken imperium och klicka genom de olika som finns och läsa mer om respektive. Där det många gånger även står hur du ansöker. Oftast genom att skicka ett PM till Skaparen.
 
Inte bara handeln som blir lidande det kommer också bli svårare att få tag på ritningar till MB's, framförallt om man vill ha lite framförhållning, alla vill ju inte ingå i imperium...Ett annat problem är ju att det är väldigt få imperium som är fulltaliga, så utbudet blir mindre på alla fronter och alla som gnällt sig till denna förändring kommer snart att få nya saker att gnälla om...
 

DeletedUser1906

Guest
Inte bara handeln som blir lidande det kommer också bli svårare att få tag på ritningar till MB's, framförallt om man vill ha lite framförhållning, alla vill ju inte ingå i imperium...Ett annat problem är ju att det är väldigt få imperium som är fulltaliga, så utbudet blir mindre på alla fronter och alla som gnällt sig till denna förändring kommer snart att få nya saker att gnälla om...

Gällande ritningar av MB så har jag märkt raka motsatsen. Jag har överflöd med ritningar. Man får några ritningar i expeditionen varje vecka. Sen om man är med och ger FP till andras MB så får man ritningar även där. Det svåra enligt mig, är att man behöver så väldans mycket varor för att bygga dem :) Det var segt att få 1-2 MBs men när jag väl fick dem så man kunde lättare byta FPs mellan vänner/imperiet så ökade inkommandet av ritningar ganska rejält. Men visst det tar ju ändå ett tag att få ihop en del.
Men vill man spela helt själv så kan man ju det. Men vill man göra framsteg snabbare, så är det imperium man bör söka sig till. Då man kan byta FPs, varor på ett helt annat sätt.
 

DeletedUser1907

Guest
Jag har varit i ett medelstort imperium där aktivitetsnivån inte matchade min (av den högre graden). Numera ingår jag i ett väldigt aktivt imperium som är mindre (13 medlemmar). För att kunna hjälpa de spelarna som är i de yngre åldrarna med varor så krävs det att grannskapet är varierat, allra helst med tanke på att risken är enorm att man i Järnåldern-Tidig medeltid hamnar i ett grannskap med folk som inte spelar längre- då är det kört.

I A-världen var jag TVUNGEN att gå med i ett imperium för att komma vidare för det fanns inte en endaste granne som rörde marknaden, och då var inte ens denna funktionen i satt. Helt ärligt kan jag inte se hur detta är en välavvägd lösning från Innos sida.
 

DeletedUser1339

Guest
Jag gillar detta. Äntligen slipper man problemet att anfallas av mycket större spelare, och får en ärlig chans att försvara sig/hämnas. Jag handlar en hel del, och jag tror 90% av den handeln sker inom Imperiet, och resten med spelare på min Vänlista. Vänlistan blir viktigare att ha, men de flesta har en stor sådan, tack vare Värdshuset. Jag gillar ide´n att man inte ska kunna anfalla andra än spelare från samma, eller högre Tidsålder, men det hade blivit besvärligt för en stor spelare som hamnat i ett Grannskap med mindre spelare. Hen hade inte kunnat kriga i Grannskapet alls.
 
Jag såg mångfalden bland erorna som en utmaning och gillade den, lärde sig mkt den vägen, blev man anfallen och plundrad så kunde man oftast fixa en fredlig lösning genom daglig polering eller ett vänligt ord, klagade man eller blev sur så gjorde det bara saken värre...ett spel blir i regel tråkigare i längden om det blir lättare, utmaningar är alltid roligast!
 
Jag håller med om att det är en brist att grannskapen inte längre är blandade i tidsåldrar. Problemet med överlägset starka anfallare kan lösas genom att göra så att man inte kan anfalla en stad med modernare trupper än vad staden ifråga är på, då kan spelaren i arktisk framtid ändå inte anfalla järnåldersgrannen med mer än järnålderstrupper. Det skulle också bli mer av en utmaning, och därmed roligare för de flesta PvP-spelare att anfalla sina grannar när det inte längre går att köra över legionärerna med svävarstridsvagnar. :)

Det finns förstås fortfarande en möjlighet att höga AF-bonusar hos anfallaren gör det svårt att försvara sig, men sedan IE kom med först vakteldar och nu ritualflammor så har alla spelare möjlighet att få upp försvarsbonusen i stadsförsvaret.
 
Topp