• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Mäktiga Byggnader Tidsålder

Delone

Ny medlem
Spelet tappar sin helhet när man kan bygga ALLA mäktiga byggnader, oavsett vilken tidsålder man befinner dig i.
Man borde inte kunna bygga dem förrän man nått rätt tidsålder.
Ser liiite kufiskt ut när stadshuset är från medeltiden men cape canaveral står på gården.
Helt OK om man skaffar ritningar innan, samt lyckats få varor från andra imperie-medlemmar, men ska inte vara möjligt att bygga den förrän man nått rätt tidsålder.

MB står för vad du behöver. Inga bostäder mer, inga produktionsbyggnader, varubyggnader eller kulturbyggnader........och FP.
Resultatet blir ett spel med FP för att öka MB:s nivåer.....och poäng.....och spelet har tappat sin tråd.

Jakten på FP belönas med bidragspoäng som läggs ner på öka nivån (läs poäng) istället för framsteg i spelets olika tidsskeden som troligen var grundidén.
Och skulle man vilja gå upp en tidsålder.....(varför egentligen?)..pumpar man in alla FP och har MB som producerar varorna...så det är gjort på en pisskvart utan ansträngning.
Det var kul i början....men nu kan man lika gärna gå in på Hugh Wins och spela enarmad bandit istället.
 

MatteN

Ny medlem
Kan hålla med om att bara kunna bygga MBs när man är i rätt ålder för aktuell MB. En annan del är att eventbyggnader plus ISF ger så mycket att vissa MB knappt är lönt att bygga ens.
 

Tixal

Medlem
Jag förstår resonemanget. Ganska vettigt.
Men om man ska begränsa MB till "sin" era - hur blir det då med andra delar i spelet? Finns det annat man bör binda till sin tidsålder?
T.ex. plundra grannar - ska man bara kunna attackera andra i samma era? Eller skulle det fortfarande vara ok att attackera någon 5 åldrar längre ner (som då dessutom kanske inte har nödvändig hjälp i form av diverse MB)?

Idéer & tankar tack! :-D
 

Delone

Ny medlem
Det finns säkert saker som påverkas om man nu skulle införa MB knutet till "sin" Era. Men plundra grannar berörs väl inte så mycket av det, tror jag.
Dels så uppdateras grannarna titt som tätt och de brukar oftast ligga i samma eller närliggande Era.....eller? rätta mig om jag har fel.
Det är också en anledning till att de som "stannat upp" i tidsåldern (när de förskaffat sig framtida MB och behovet att flytta upp i tidsåldrar upphört) bidrar också till fördelar för just ex. plundring (även fast det är i samma Era).
Arken är också ett lysande exempel, med sin bidragsbelöning, på hur nya spelare blir utkonkurrerade från belöningar vid bidragsgivning på andras MB i tidig tidsålder. Hade det bara varit möjligt att skaffa Arken i Eran Framtid (där den ligger), så blir det lika för alla på samma villkor.
Allt är bra tidsbundet annars, välgenomtänkt med tidsenliga varor, fabriker, inkomster/utgifter, arméer mm mm. Det är bara MB som flyter fritt genom tidsåldrarna.
En annan synpunkt kan ju nämnas också. Dessa eventbyggnader .......är de inte lite fööööör frikostiga? :p Klart, hade jag ett marsipanbageri i verkligheten så kanske jag också hade varit ekonomiskt oberoende...... :) :) :)
 

Tixal

Medlem
Synpunkterna noterade :)
Vad gäller eventbyggnader så finns det många spelare som tycker precis tvärtom - dem ger för lite!

Jag ska ta detta vidare.
 

Charleszx

Ny medlem
Hmm, det tycker jag inte är nån bra ide, d.v.s. att kunna bygga MBs förrän du står i rätt tidsålder.

En annan fundering jag haft. om det släpps nya världar, (på andra servrar, för sverige behöver ingen mer...)
så släpp bara säg 3-4 eror direkt vid start, och resterande eror med jämna mellanrum, typ var annan månad.
Blir en sån jäkla hets att flyga fram i erorna annars.
 

HultNisse

Medlem
MB-byggnader låsta till man når dess era: Själv tycker jag inte att det är så tokig tanke. (jag har för mig att man kan med diamanter bygga utan varor).
För den nya spelaren i stenåldern och en bit uppåt är den stora utmaningen att få balans med folk och resurser, samt att byta varor så man kan låsa upp i forskningsträdet. Lite längre fram så ändras det till att mer handla om att växa och strida. Det måste finnas tid och möjlighet för den nya och ovana spelaren att växa och avancera i sin egna takt. Att få för mycket att tänka på som ny spelare kan riskera att tröskeln att nya börjar spela blir för hög.
Antal MB kommer troligtvis med tiden att växa, att då som ny spelare behöva börja tänka på det kan bli övermäktigt.
Alla MB (förutom ett fåtal) är ju faktiskt kopplade till en viss ålder, och det vore därför logiskt att även om man fått ritningarna så måste man avancera i erorna för att bygga den.

Begränsa grann-attack mot lägre eror: Är detta ett problem? Är inte de grannar som man får var 14:dag alltid i samma era som man själv befinner sig i. Förvisso kan det då finnas sådana som under den perioden avancerar en era, men då är de tämligen nya.

Övrigt: Tänk på att de som skriver i detta forum är troligtvis mycket vana spelare som kommit upp i erorna. Hur är det för den som bygger sin första stenåldersby?
 

Hultan 85

Ny medlem
MB-byggnader låsta till man når dess era: För min del tycker jag inte att det låter som en bra ide, risken är väll att mycket av spelet då kommer går ut på att rusa upp i erorna för att kunna bygga vissa MBs (till exempel Arken). Dom flesta spelare vill ju ta sig upp genom erorna, och det är trevligt att kunna göra det i en takt där man känner att man har attacken med sig och inte bara rusa. Om man inte kan bygga MBs som "ligger i högre eror" så är det svårt att konkurera om bland annat ritningar för nya spelare
 

Delone

Ny medlem
MB-byggnader låsta till man når dess era: För min del tycker jag inte att det låter som en bra ide, risken är väll att mycket av spelet då kommer går ut på att rusa upp i erorna för att kunna bygga vissa MBs (till exempel Arken). Dom flesta spelare vill ju ta sig upp genom erorna, och det är trevligt att kunna göra det i en takt där man känner att man har attacken med sig och inte bara rusa. Om man inte kan bygga MBs som "ligger i högre eror" så är det svårt att konkurera om bland annat ritningar för nya spelare
Men är det inte mer rättvist om alla på samma nivå/tidsålder har samma möjligheter och konkurrens då fördelningen av MB är lika? De som vill "rusa" genom eran har den möjligheten (för att uppnå vissa MB) medans de som vill ta det lugnt kan göra det. Grannarna man blir tilldelad är ju alltid i samma eller närliggande era. (rätta mig om jag har fel men sker inte det en uppdatering av det varannan vecka?!?) De som "rusat" försvinner från de lugnare spelarnas spelplan och möter "likvärdiga" på en annan spelplan.
Okonkurrens om ritningar är just vad det blir, när de med mer framtida MB (och arkens bidragsbelöning) lägger antal FP som är omöjligt för nya spelare att konkurrera med.
 

Delone

Ny medlem
En annan tanke kring MB. Tittar man på "kartan/schemat" över de olika tidsåldrarna så finns det höjdpunkter under varje tidsålder.
Alla är knutna till den tidsåldern och man kan inte få tillgång till det förrän man kommit en bit i eran.
Där finns då också MB (och det behövs varor från just den Eran för att öppna dem.)
Men de är inte knutna på något sätt som de övriga höjdpunkterna......Varför är det då en "höjdpunkt" när den går att öppna närsomhelst?
Var det en tanke, i begynnelsen, att de skulle vara knutna till den Eran precis som övriga höjdpunkter???
Som det är nu borde ALLA MB finnas som Höjdpunkt redan i bronsåldern....
 

Beccy

Ny medlem
Hur tänker du att man ska ändra på detta? Det är ju många spelare som redan har MBs från högre eror än vad de befinner sig i
 

Delone

Ny medlem
Hur tänker du att man ska ändra på detta? Det är ju många spelare som redan har MBs från högre eror än vad de befinner sig i
Jo du, funderat lite med andra FoE spelare och vi har konstaterat att det är nog praktiskt omöjligt utan skrik och vrål och protester.
Samtidigt så är vi väl medvetna om att någon förändring ändå inte kommer att ske. Det är försent.
Detta är ju bara ett forum där idéer och förslag kan ventileras........
Någon lösning så ALLA blir nöjda är en utopi..... men som sagt, kommer inte att ske. :)
Men man kan ju leka med tanken att, om det vore så från början.....tror någon, att någon spelare hade klagat över varför man inte kan bygga Cape Canaveral redan i medelåldern?!?
Tanken eller den "röda tråden" i spelet är ju att det ska vara tidsrelaterat.....och MB frångår den principen, tycker jag.
 
Senast ändrad:

HultNisse

Medlem
Hur tänker du att man ska ändra på detta? Det är ju många spelare som redan har MBs från högre eror än vad de befinner sig i
Förvisso kommer det att bli en obalans just efter man ändrat, men med tiden så kommer det att ordna till sig då inga backar i eror. Vissa kommer nog hänga kvar väldigt länge i sin era med MB som inte hör hemma där, men som sagt allt eftersom tiden går kommer de avancerat och hunnit ikapp sina MB:s.

Det går säkert också läsa ut från FoE-databasen (eller hur den är systemerat) hur många detta berör, och hur många erors MB framåt folk har jämfört där de för tillfället är i. Och där genom få lite bättre beslutsunderlag, det kanske inte är så många som berörs.
 

Delone

Ny medlem
Om man tittar på MB Rymdtransportör...så skiljer den sig från de andra.
Producerar specialresurser var 24:e timme när Arktisk framtid har uppnåtts. Chanserna och sorterna varierar i tidsåldrarna efter Arktisk framtid.
Producerar medaljer i föregående åldrar.


Varför är denna MB knuten till en framtida Era men inte de andra? Gör likadant för alla MB så blir det rättvist och den "röda tråden" funnen. :)
 
Senast ändrad:
Topp