• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Kulturell bosättning - Har du idéer?

Tixal

Medlem
FOE%20Logo.png

Kära Kungar och Drottningar,

Vi hoppas att ni gillar vår fjärde, och nyligen släppta, kulturella bosättning - Aztekerna.

Under de senaste månaderna har vi samlat era synpunkter och tankar kring våra aktuella kulturella bosättningar. Men, denna gång skulle vi vilja göra lite annorlunda.

Under de kommande två veckorna, kommer vi att samla synpunkter - från er spelare - över vilka kulturer som borde vara nästa nyhet för kulturella bosättningar. Hjälp oss genom att skriva en kommentar nedan. Ange vilken kultur du skulle vilja se, och varför just den.

Med hänsyn till förslagen, så vill vi att ni ska vara kreativa, men tänk på att hålla det jordnära och basera det på riktiga kulturer (hellre än påhittade).
Vi vill särskilt att ni tar med följande:
  • Vilken kultur (ange även tidsperiod)?
  • Vilken mekanik skulle finnas? (dvs, Aztekerna har Minispel, Feodala Japan har Köpmannen och Egypten har striderna).
  • Till sist, varför har du valt denna kultur, och varför borde den vara vår nästa Kulturell bosättning?

Vi längtar efter att få se er kreativitet och läsa era förslag! Tänk till och kommentera! :)

Vänligen,
Ditt Forge of Empires team
 
Senast ändrad:

Charleszx

Ny medlem
Suck o stön... en till bosättning ,
men låt det vänta bra länge i så fall... längre uppehåll än mellan Japan och Egypten.

men okej lite seriöst då
- Aborginer, kan producera Didgeridoos och bumeranger bl.a.

-Polynesien och/eller Påsk-ön.
påsk-ön där de tillverkade gigantiska stenansikten.
 
Håller med Charleszx, Ocseanien borde stå på tur och då ligger väll Polynesien nära till hands, Maori kan vara ett 3e alternativ där
 

Stig Mata

Ny medlem
Mars, såklart, det är ju dit mänskligheten e på väg efter jorden tar slut...
ps. Vikinga löste man för inget annat fanns och Yggdrasil är en riktigt bra byggnad + runsten!
Japan, är bra och trevlig. lagom svår och med bra belöningar, den kör jag hela tiden...
Egypten sög då det skulle tvingas på folk kriga manuellt, tog evigheter och inget direkt bra badhus
Azteker utan handlare, men med minröjar spel som gav dålig utdelning, tog lång tid o dåliga priser!
Så ska ni göra en ny, kör på nåt som liknar Japan då
 
Senast ändrad:

MissJenny

Ny medlem
Eskimåer eller Inuiter som de heter, härstammar från 1700talet. Arktiskt snölandskap med igloon, valrossbetar och shamaner och hantverksföremål. Kanske nått minispel med utgrävningar i memory style. Jag har bara spelat vikingarna ännu så hur köpmännen och sådant fungerar vet jag inte än.
 

Hellwrath

Ny medlem
Skulle vilja se Assyrien , 2000 f.kr.
Mekanik tycker jag att det ska vara en handel av något slag. (handelstaden Assur)
Jag har valt den kulturen för att jag själv är assyrier och skulle uppskatta det. Tror inte många vet om detta imperium och borde upplysas mer.
 

Petronilla

Ny medlem
Star wars
Minispel där man ska besöka ett visst antal planeter och samla ihop delar till en ?
Många åldrar har rymdtema så då passar det väl med rymd bosättning tänker jag.

Eller
Atlantis
Undervattens bosättning.
Jag gillar förhandlingar och de gjorde Atlantis invånarna också tror jag.

Väntar med spänning. Jag gillar alla bosättningarna. Var o en har sin tjusning. Tack för ett mycket trevligt spel.❄️☀️
 

Jab1

Ny medlem
Skulle vilja se Norrlands kultur.
2000-talet?
Den ska innehålla volvos (helst 240, 740 och 940 serien), sunkig merca tolereras inte.
Minusgrader, kall norrlandsguld i bastun. Kanske till och med införa ettan / general lös.

Jag har vald denna kultur för den är ju faktiskt en del av mitt folk och jag är säker på folk kommer tycka den kommer va rolig att sätta sig in i.
Prova själv att sladda efter det har nysnöat
 

Fonzo

Medlem
Tycker finns flera bra alternativ. Tycker att skaparna snöat in lite väl mycket på sydamerikanska indianer (både impexp och en bosättning gör att det blir väldigt mycket av dessa byggnader) så varför inte köra lite andra naturbefolkningar tex
1. Nordamerikanska indianer. Pilbågar och drömfångare?
2. Eskimåer. Sälar och narvalshorn
3. Både aboriginees och Maoris som nämnts ovan är bra.
4. Bajauerna är också lite roliga. De är ett folk som de flesta inte vet så mycket om utan lever i oceanien och ständigt på båtar. Skulle kunna göra en snygg "bosättning" med bara vatten runt omkring.
5. Sedan har vi givetvis andra stora civilisationer som romarna, ottomanerna, kineserna, Champa-riket (de som byggde Angkor Wat) osv.

Som en del nämner ovan, vi har sett väldigt lite av syostasien/oceanien, så dessa borde absolut vara på tur. Personligen anser jag att Champa, Maoris, Bajau eller aboriginees borde vara på topplistan.
 

Redchickk

Ny medlem
FOE%20Logo.png

Kära Kungar och Drottningar,

Vi hoppas att ni gillar vår fjärde, och nyligen släppta, kulturella bosättning - Aztekerna.

Under de senaste månaderna har vi samlat era synpunkter och tankar kring våra aktuella kulturella bosättningar. Men, denna gång skulle vi vilja göra lite annorlunda.

Under de kommande två veckorna, kommer vi att samla synpunkter - från er spelare - över vilka kulturer som borde vara nästa nyhet för kulturella bosättningar. Hjälp oss genom att skriva en kommentar nedan. Ange vilken kultur du skulle vilja se, och varför just den.

Med hänsyn till förslagen, så vill vi att ni ska vara kreativa, men tänk på att hålla det jordnära och basera det på riktiga kulturer (hellre än påhittade).
Vi vill särskilt att ni tar med följande:
  • Vilken kultur (ange även tidsperiod)?
  • Vilken mekanik skulle finnas? (dvs, Aztekerna har Minispel, Feodala Japan har Köpmannen och Egypten har striderna).
  • Till sist, varför har du valt denna kultur, och varför borde den vara vår nästa Kulturell bosättning?

Vi längtar efter att få se er kreativitet och läsa era förslag! Tänk till och kommentera! :)

Vänligen,
Ditt Forge of Empires team
Ett romerskt läger från ca år 0, antingen i skogarna i Germanien elle runt Medelhavet, tillsammans med strider givetvis. Varför jag valt den? Tycker att historia är intressant generellt, men Rom la under sig stor del av världen under en period runt år 0.
 

Peregrine

Ny medlem
Atlantis
1 förhandling/12tim: välj svårighet: 4 rutor till 6 rutor
6 ger bäst vinst 4 lägst.
musik: sea of simulation - Daft Punk
miljö: grekisk stil, undervatten.
Denna civilisation är spännande och viss frihet att utforma den.
 

Charleszx

Ny medlem
till minispel eller extra sätt att få in varor:
-Sänka skepp,
och blir det någon bosättning med havsanknytning, (ö-världar), så blir det såklart "hitta fiskar/fiskstimm"
ex 5x5 stor yta, hälften av rutorna fyllda med skepp/fiskar, av olika storlekar 1x1, 2x1, 3x1 etc
ca 12-15 försök per spel.
 

Ingrid Ylva

Ny medlem
Jag har fått höra från mycket säkra och trovärdiga källor att invånarna i min stad törstar efter en vacker och ståtlig kirgizisk yurta.
Vore inte det en lysande trofé som man skulle kunna vinna i ett kommande evenemang?
Exempelvis i en kommande ny bosättningstyp, eller ett evenemang med centralasiatiskt tema.
Vi har haft evenemang från flera olika delar av världen, men ännu saknas ingredienser från centralasien... här finns mycket historiskt material att ösa ur... Tidsperioden kan inledas vid sen järnålder (sarmaterna och hunnerna) men domineras av medeltid: seldjukerna, mongolerna, Timur Lenk, ...
Kulturellt kan det vara fokus på nomadliv, hästar, kumys (jäst hästmjölk), ryttarkonst och beridna bågskyttar, men även influenser av interkontinental handel: Sidenvägen, Marco Polo...... Det finns många folkgrupper att ta med, och kanske kan man ta med en byggnad från varje grupp, med karaktäristiska kännetecken?
Ingrid Ylva
 
Topp