• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Nyhet Imperieexpeditionens nivå 5

River Styx

CM
Community Manager
GEX5%20logo.png

Kära Kungar & Drottningar,

Du har kämpat dig igenom det hårda vulkanlandskapet i Imperieexpeditionens nivå 4 och nu är det dags att ta nästa steg! Vulkanen har förvandlats till en frodig djungel och ditt imperium behöver dig för att försvara detta tropiska paradis i vår helt nya Imperieexpedition nivå 5!

Förutom att introducera nivå 5, arbetar vi också med att justera balanseringen av nivåerna 1-4 för att göra balanseringen av hela funktionen mer sammanhängande. Dessa ändringar kommer inte att vara tillgängliga i veckans Imperieexpedition, men kommer att läggas till senare. Läs nedan för att ta reda på mer!

Sammanfattning​

Imperieexpeditionens nivå 5 kommer att följa ett liknande format som tidigare nivåer, men med en twist! På samma sätt som tidigare nivåer kommer det att finnas 16 steg för dig att klara, men på den här nivån kommer din armé att använda boosten från ditt stadsförsvar istället för den attackerande arméboosten. Du kan självklart fortfarande förhandla om du föredrar det, men om du väljer stridsalternativet - se upp! Om du hittills har ignorerat ditt stadsförsvar ska du inte få inte panik - vi ska hjälpa dig! För IE nivå 5 har vi introducerat fästningar, som du kan bygga för att hjälpa dig. Du kan bygga dem på alla steg, eller bara rikta in dig på de platser du har problem at klara. Detta fungerar på samma sätt som Imperieslagfältets byggmekanik, men dessa byggnader kommer att använda dina personliga varor och kommer bara att kunna användas av dig.

För att få maximal procentandel i Imperieexpeditionens ligatävling, måste dina imperiemedlemmar nu genomföra 80/48 möten! Varukostnaden för att låsa upp den 5:e nivån kommer också att vara högre än för nivå 4, så till alla imperieledare där ute: se över tillgångarna i Skattkammaren så ni har varor!

Svårighetsgrad på nivån​

Den nya nivån i Imperieexpeditionen kommer att innebära en riktig utmaning, även för våra mest erfarna spelare. Att ta med nytt innehåll samtidigt som man sätter nya, komplexa mål är anledningen till att vi format den här nivån kring försvarsbonusarna och varför den är tänkt att vara väldigt svår att slutföra just nu. Med inkluderandet av kommande nya alternativ och strategisk användning av dessa kommer du att gradvis kunna förbättra dina försvarsbonusar. Det är tänkt att vara ett maraton och inte en sprint.

Vi vill verkligen ge dig fler minnesvärda upplevelser i Forge of Empires och utöka användningen av olika mekaniker vi redan har i spelet. Detta är ett av stegen i den riktningen.

Fästningar​

För att ta dig igenom den här tuffa nya utmaningen kan du bygga fästningar för att ge dig själv en bonus endast för det mötet. Välj dina byggnader klokt för att få maximal nytta! Om en inte hjälper kan du riva den och prova en annan! Varorna som krävs för att bygga kommer att slumpas från din nuvarande tidsålder - men om du inte har tillräckligt med varorna som efterfrågas kan du också använda diamanter för att blanda om och få nya alternativ på varor. Den boost som ges beror på din tidsålder och steget du är på.

Örnkrigarens tempel​
Jaguarkrigarens TempelStorkrigarens tempelInfiltrationens tempelZacatzontli StatyTlacotzontli Staty
image-2023-1-13_18-4-0.png
image-2023-1-13_18-4-7.png
image-2023-1-13_18-4-12.png
image-2023-1-13_18-4-16.png
image-2023-1-13_18-4-23.png
image-2023-1-13_18-4-27.png
Ökar attacken för din försvarande arméÖkar försvaret för din försvarande arméÖkar attacken och försvaret för din försvarande arméInfiltrerar fiendearménMinskar kostnaden vid förhandlingarMinskar alternativen vid förhandling med 1

Belöningar​

Glömda templet​

Ingen ny nivå av Imperieexpeditionen skulle vara komplett utan några helt nya byggnader att vinna!

Den huvudsakliga belöningen för Imperieexpeditionen är det Glömda templet. Det är en kraftfull (tidsbegränsad) byggnad som ger imponerande höjningar för din anfallande och försvarande armé, samt en bonus till Forskningspoängs-produktionen. Den kommer att vara aktiv i 28 dagar innan den ger efter för djungelns hetta och blir inaktiv. Efter de 28 dagarna kommer den fortsatt att ge lycka, men dess andra bonusar kommer att gå förlorade, så se till att bygga dessa flera åt gången för att maximera din fördel!

För att bygga det Glömda templet behöver du fragment som du kan få vid någon av de fyra större stegen på kartan (vart fjärde steg). Antalet fragment du kan vinna kommer att öka mot slutet av expeditionen. Om du alltid slutför Imperieexpeditionen nivå 5, kommer du att kunna bygga det Glömda templet varje gång.

Om du bara lyckas slutföra ett fåtal steg kommer det att ta längre tid att bygga den, men det kommer ändå att vara möjligt!

Glömda templet (3x4)
W_SS_MultiAge_Expedition22.png
  • 40% attack och försvar för anfallande armé​
  • 50% attack och försvar för försvarande armé​
  • 20% Forskningspoäng-boost vid insamling​

Befjädrade ormen​

Templet är naturligtvis inte den enda byggnaden du kan vinna. Nästa tillgängliga belöning är Befjädrade ormstatyn - en imponerande ny kedjebyggnad som kommer att bölja sig genom din stad. Med tre nivåer för huvudbyggnaden och tre möjliga kedjebyggnader kan du skräddarsy din skräckinjagande orm för att ge de skjuts du behöver mest!

När du har byggt Ormen kan fortsätta utöka kedjan och få fler bonusar. Du sätter ihop ormen på samma sätt som för det Glömda templet: du kan vinna Fragmenten varje stort tempel-sammandrabbning både för ormens huvud och de tre kedjeelementen.

På den högsta nivån 3 ger Ormen följande bonusar:

Befjädrade ormstatyn (3x2)Ormfenor (2x2)Ormtaggar (2x2)Ormfjädrar (2x2)
R_SS_MultiAge_Expedition22c.png
D_SS_MultiAge_Expedition22Scalesb.png
D_SS_MultiAge_Expedition22Spikes.png
D_SS_MultiAge_Expedition22Feathersc.png
  • 15% attack och försvar för anfallande armé
  • 10 Forskningspoäng om motiverad
  • Mynt
  • 5% attack och försvar för anfallande armé
  • Lycka
  • 15% attack och försvar för försvarande armé
  • Lycka
  • 20 slumpade varor från din tidsålder
  • Lycka

Nya versioner av befintliga byggnader​

Men hur är det med de befintliga byggnaderna, frågar du dig? Vi har utökat sortimentet för två av dessa för att förnya dem. Introducerar: Gudomlig himlaskådeplats and Stor ritualflamma!

Observera att det här är helt nya versioner av dessa byggnader, så du kan inte uppgradera dina befintliga himlaskådeplats och Ritualflamma till den här versionen.

Gudomlig himlaskådeplats (3x2)​
Stor ritualflamma (2x1)​
R_SS_MultiAge_Expedition16e.png
T_SS_AllAge_Expedition16c.png
  • 4% attack och försvar för anfallande armé
  • Mynt
  • Befolkning
  • 5 Forskningspoäng om motiverad
  • 7% attack och försvar för försvarande armé

Spelarbilder​

Naturligtvis har vi lagt till nya spelarbilder, hela18 stycken! Så att du kan visa upp dina framsteg i Imperieexpeditionen för alla! Alla spelarbilder har chans att fås från stegen nivå 5.

Quetzpallea​
Quetzalli​
Coatl​
Nahuatl​
Citlalicue​
Ahuatzi​
image-2023-1-23_11-26-34.png
image-2023-1-23_11-27-1.png
image-2023-1-23_11-27-7.png
image-2023-1-23_11-27-26.png
image-2023-1-23_11-28-1.png
image-2023-1-23_11-32-29.png
Nochtli​
Eztli​
Ohtli​
Yolihuali​
Tonalnan​
Huitzilin​
image-2023-1-23_11-28-36.png
image-2023-1-23_11-27-35.png
image-2023-1-23_11-27-53.png
image-2023-1-23_11-28-56.png
image-2023-1-23_11-29-5.png
image-2023-1-23_11-32-36.png
Chimalli​
Tonatiuh​
Citlalee​
Necahual​
Patlee
Teiuc​
image-2023-1-23_11-29-41.png
image-2023-1-23_11-33-25.png
image-2023-1-23_11-29-49.png
image-2023-1-23_11-28-9.png
image-2023-1-23_11-29-24.png
image-2023-1-23_11-28-46.png

Prestationer​

Alla nya utmaningar kräver nya prestationer! Föe Imperieexpedtionens nivå 5 kommer det att finnas tre nya prestationer att lägga till på din lista - Imponerande försvarare, Imponerande arkitekt och Imponerande Penacho! Liksom alla prestationer kommer dessa att ha nivåer som du sträva mot.

Imponerande försvarare​
Imponerande arkitekt​
Imponerande Penacho​
image-2023-1-13_18-2-2.png
image-2023-1-13_18-2-8.png
image-2023-1-13_18-2-15.png
Slutför IE nivå 5​
Bygg X fästningar på IE nivå 5​
Samla X spelarbilder på IE nivå 5​

Uppdatering av belöningarna på nivå 1-4​

Vi har även arbetat med att se över belöningarna för nivåerna 1-4 tillsammans med förberedelserna för nivå 5. Vi håller just nu på att lägga sista handen vid balanseringen och räknar med att den blir tillgänglig när nästa Imperieexpedition startar.

I den kommande uppdateringen används funktionen "Väljarkit" för att se till att du kan bygga en av de många belöningsbyggnader vi erbjuder så länge du spelar Imperieexpeditionen. Istället för att vinna en viss belöningsbyggnad kommer spelet nu att ge dig fragment som du kan använda för att sätta ihop den byggnad du vill ha.

Efter att ha genomfört vart och ett av de 4 stora tempel-striderna i Imperieexpeditionens nivå 1-4, kommer du att få "Fragment till väljarkit". När du har ett fullt väljarkit kommer du att kunna välja en byggnad från gruppen av belöningar för den nivå du slutfört. Antalet fragment, ungefär som i Imperieexpeditionens nivå 5, ökar för varje nytt steg.

Så länge du fortsätter att spela Imperieexpeditionen och vinner Fragment på de stora tempel-striderna, kommer du så småningom att ha tillräckligt för att sätta ihop ett Väljarkit med den aktuella balanseringen. Tiden det tar dig att göra det beror på hur pass aktiv du är i Imperieexpeditionen och antalet steg du lyckas slutföra.

I tabellen nedan ser du vilken typ av byggnad du kommer att kunna välja mellan när du satt ihop ett Väljarkit från Imperieexpeditionen nivå 1-4:

Nivå 1Nivå 2Nivå 3Nivå 4
  • Solgudens port
  • Solgudens port uppgrad.
  • Det uråldriga ansiktet
  • Det uråldriga ansiktet uppgrad.
  • Ritualflamma
  • Ritualflamma uppgrad.
  • Stamtorg
  • Stamtorg uppgrad.
  • Helig himlaskådeplats
  • Helig himlaskådeplats uppgrad.
  • Terrassgård
  • Terrassgård uppgrad.
Belöningarna för de striderna kommer också att ändras för att matcha svårighetsgraden för mötet och den övergripande belöningsbalanseringen av funktionen. Obs! Eftersom vi fortfarande håller på att utarbeta detaljerna för den nya balanseringen kan belöningarna ovan fortfarande ändras.

Om du har några kommentarer, frågor eller funderingar, vänligen meddela oss! Vi ser mycket fram emot dina synpunkter

Mot seger!
Ditt Forge of Empires Team

(Med reservation för ändringar)
 
Senast ändrad:

jönsen

Ny medlem
Många av oss som spelar har jobbat i flera år med att få upp attacken och nu ska man helt plötsligt använda försvar !! Detta är tyvärr ett feltänk av Inno,, ni kan ju inte tjäna på att folk lämnar spelet ? Kommer tyvärr bli många som lämnar spelet nu :( Var snäll och gör om designen för IE 5, tack,,
 

Ambjorn

Medlem
Trevlig uppdatering av Expeditionen. Nivå 4 med enheter i stället för krafset som det var förr är en klar fördel samt fler möjligheter att få diameter. Nivå 5 ser jag fram mot och det är där som alla försvar skall användas. Förstod att de skulle användas längre fram med tanke på mängden man får via eventet.
Kan inte uttala mig om nivå 5 då jag inte har kommit dit än, känns inte så smart att ha synpunkter på något man inte vet vad det är. Men belöningarna ser helt ok ut.
 
Katastrof, alldeles för dålig ROI
Krävs att klara "skiten" 4-5 gånger för att få ihop tillräckligt med fragment för att få ihop till en vettig byggnad...
Förhandlade mig igenom hela IE5 då man inte klarar en strid trots att man fixar IE4 utan att blinka, kostade drygt 10k varor + 120 dias, inget kul att få värdelösa fragmenthögar som belöning för besväret...

"Forge of Fragments" kommer att döda spelet...
 

Bumerang

Medlem
Håller med samtliga inlägg , spelar ingen roll hur jag gör eller vilken förstärkning jag plussar in.
Går helt inte och köra strid , har försökt ca: 20 gånger med all förstärkning det går och få.
Plus att jag jag lagt X antal diamanter för att krya på efter första striden.
Å då är jag mitt i Nivå 5.
Det kan nog bli slutet på FoE tyvärr.
Grymt trist :mad:
Vill bara tillägga att jag spelat FoE sedan spelets födelse :p
 
Senast ändrad:

Ambjorn

Medlem
"Med inkluderandet av kommande nya alternativ och strategisk användning av dessa kommer du att gradvis kunna förbättra dina försvarsbonusar. Det är tänkt att vara ett maraton och inte en sprint" Och när kommer de då är det tänkt, och varför bara försvar?

Att jag måste förhandla och inte klarar av strider säger jag inget om, ser jag vid strider på PVP-arenan att mitt blått försvar och attack är dåligt i förhållande till de flesta andras. Fast där strider man med rött försvar och attack.
Så det blir till att köra endast de fyra första på expeditionen framöver.
Ni måste ha fått en ny chefsutvecklare, se för tusan till att den inte får ett jota mer att säga till om för spelet.
 

Odolf

Ny medlem
Många av oss som spelar har jobbat i flera år med att få upp attacken och nu ska man helt plötsligt använda försvar !! Detta är tyvärr ett feltänk av Inno,, ni kan ju inte tjäna på att folk lämnar spelet ? Kommer tyvärr bli många som lämnar spelet nu :( Var snäll och gör om designen för IE 5, tack,,
I mange år?.Har ikke spillet i et år og gjort IE 5 totalt.Så lær spillet at kende

Översatt: I många år?.Har inte spelat ens ett år och gjort hela IE 5.Så lär känna spelet (Admin not.)
 
Senast redigerad av en moderator:

jönsen

Ny medlem
I mange år?.Har ikke spillet i et år og gjort IE 5 totalt.Så lær spillet at kende

Översatt: I många år?.Har inte spelat ens ett år och gjort hela IE 5.Så lär känna spelet
Lär känna spelet ? Du tillhör dem som man springer över i PVP, BG samt dem som man brukar plundra, dvs en nybörjare som sätter upp stadsförsvar och tror han klarar spelet på det,, Prova att söka in till ett toppgille med bara stadsförsvar ;P
 

River Styx

CM
Community Manager
Tack till er som hittills luftat era åsikter och tankar. Även om vi inte kommenterar något specifikt inlägg så läser vi allt och noterar till utvecklarna.
 

Svafrlami

Medlem
De allra flesta blir ju tvingade till Förhandlingar på Nivå 5 inom överskådlig tid. Då är det ju minst sagt fel att ta bort alla chanser att vinna Diamanter på övriga nivåer. Det blir nog svårt att hålla sig flytande med varor. Och det kommer att ta flera år att skaffa försvar nog för att kunna strida nivå 5 för de allra flesta. Visst kan det vara intressant att klara en strid till, och se det som en utmaning, men "chock-förändringen" är helt klart överdriven. Att satsa på varuproduktion är nog det vettigaste, men om Diamantkostnaden inte delvis kompenseras på annat sätt, t.ex. på övriga IE-nivåer, blir nivå 5 ett fiasko, är jag rädd.
 

Ambjorn

Medlem
Inte många som har synpunkter på att belöningarna blivit mer fragmenterade verkar det som, finns en tråd om det https://forum.se.forgeofempires.com/index.php?threads/fragmentbelöningar.3009/ få exempelvis 30/800 innebär runt 6 månader för det komplett.

Diameter fick jag ihop runt 180 på nivåerna under 5 vilken jag inte spelade klart så helt borta verkar de inte vara. Sedan att belöningarna ligger helt otajmat är bedrövligt. Sambandstorget nivå 11 ger både blått försvar/anfall, nyckelmästarens verkstad attack.
 
Har snart spelat i 8 år och aldrig någonsin hört så mkt negativt om en funktion i spelet och dess belöningssystem.
Ett axplock vad mina impvänner säger i de olika världarna.


"Tänkte också köra klart en gång för att ha det gjort, men blir nog bara en gång"​
"ska köra klart i B bara för att ha gjort det iaf en gång... haha... men det e sjuktgalet vad det går åt varor och dias. helt ovärt att köra om man inte kan strida sig igenom den"​
"Håller med dig, kände att jag ville prova att köra allt en gång men kommer inte göra det igen. Tycker IE var bättre innan uppdateringen."​
"Har bläddrat bland kommentarerna till Innos video i samband med släppet av IE5. Folk är minst sagt upprörda. Total sågning längs med alla knölar som finns, och sen kremering av delarna"​
"Ang imp.exp nivå 5..... Är det någon bitter gammal gubbe som blivit dumpad av sin fru som har satt ihop priserna ???????"​
"Sicken jävla skit. Jag kommer inte röra det skräpet någon mer gång. Sinnessjukt löjligt och alla dessa fragment som rullar in från allt."​
"Ena IE 5 byggnaden håller bara i 28 dagar oxå. Sicket jävla skit"​
"Ang nya imp.exp. dessa fragment vilket skämt och nivå 5 vet INTE riktigt vad jag ska skriva."​
"En god vän skvallrade. Jag kommer att bojkotta nivå 5 hoppas resterande FOE spelare gör samma."​
"Låter bra. Skippa ie 5. Jag har inte stött på någon som tycker det förbättrat spelupplevelsen hittills"​
"självklart va det inget fel med att öppna, man ska ju få testa, alla passa på nu då, så skiter vi att öppna ie5 framöver"​
"öppna denna vända för att testa och se hur illa det var. Efter att samtliga potentiella anledningar att öppna som jag tänkt innan totalfalera så kommer jag nog aldrig öppna en IE5 om det inte ändras radikalt"​
Har inte en enda positiv kommentar att presentera, säger det mesta...
 

Queen Kerstin

Ny medlem
Ja denna uppgradering till nivå 5 var en besvikelse . Som flera sagt man bygger upp attack för att kriga , så är det ju inte det man måste ha ,
för att ta sig igenom Nivå 5 . Hur tänkte ni nu ! Vilka är det som ska köra IE ? Tråkigt blev det och förbannat dyrt.
Kanske ska börja spela Sims 4 igen . :(:eek:
 

thebrainwolf

Ny medlem
Hej !! kommer troligtvis sluta spela efter 10 år , spelar man utan hjälp ,jag får ju hjälp med mina MB och ett stort Tack ni vet vilka ni är ;) , är med i ett litet imperium , har inga varor ifrån tidsålder venus för att man har vart snäll och hjälpt andra i vårat imperium och det finns inga varor att köpa på marknaden ,så går det inte att klara nivå 5 om man inte ska betala flera tusen kronor på diamanter eller ta bort allt man har byggt under 10 år . Jag har den sista kvar och den första rundan kostar mig 78 st utav varje vara ifrån venus , ska jag tillverka dom så måste jag ha 20 st syntetisterare utav varje sort för att få ihop 80 varor på ett dygn och för att bygga så många så får jag ta bort nästan halva min by för dom kräver ju även en tvåfiligväg ,Hade man släppt detta ihop med en ny planet då hade folk klarat sig mycket bättre eftersom man måste ha varor ifrån en tidigare tidsålder ,jag sitter själv med 40000 utav varje vara ifrån jupiter , Att jag inte klarar utav att strida det bryr jag mig inte så mycket om ,för det har ju inte vart aktuellt innan i spelet att man har vart tvungen att bygga dom blåa lite plundring de överlever man , Men att inte klara utav att lösa nivå 5 med varor det retar mig. mvh Håkan
 

Beccy

Ny medlem
Jag såg fram mot nivå 5 som skulle bli en ny utmaning och helt ok att den bygger på stadsförsvar, men tycker redan de första nivåerna är för svåra. Man har ju lite stads försvar med några byggnader som Terra, vasilj och någon event byggnad men hade svårt att kriga genom den första på nivå 5.

Men motivationen att köra IE 1-3 är helt borta då priserna i kistorna är ett skämt både för mig som erfaren spelare och mina vänner som har relativt ny startade städer. Fragment till förlegade byggnader som priser efter de stora tornen totalt värde lös, För mig som gammal spelare behöver jag inte några få varor och Fp är droppe av min dygns skörd. IE var förut ett sätt att få lite diamanter och var en bra belöning för stora som små, men nu finns det inget att motivera spelare som bara klarar typ nivå 1 och 2
 

HunterThoni

Ny medlem
Som en ganska ny spelare här så har jag märkt att belöningarna har blivit aningen mindre. Inga diamanter t ex som var en morot för de flesta. Klarar att strida lätt på de två första nivåerna, lite tuffare på nivå tre och med nöd och näppe klarar jag av nivå fyra. Än så länge så får jag vänta med nivå 5 tills jag har starkt försvar. Något som kan locka nya spelare till IE är belöningar så som FP och en och annan diamant som behövs för att bygga upp när man är ny.
 

Ambjorn

Medlem
För att sammanfatta den nya uppdateringen av IE. Utstuderat elakt av någon som verkar hata oss spelare eller så har variantens utvecklare fått arbete åt en konkurrent och använder sista tiden att förstöra så mycket den kan här.

Fragment av det som man fick hela direkt vid en vinst på de första fyra nivåerna. Jättestimulerade att efter två omgångar ha 60 av 800 fragment av Ungdomens källa. Lär ta 5-6 månader att få ihop en hel, visst jag sålde den så fort jag fick den. Vilket nästan får en att misstänka att det kanske är därför.

Storpriset inget fel i det isig men sista nivån som man kan välja vilket ger ju både försvar och anfall som man har nytta av NU.
Finns en del annat men det räcker nog så här innan jag blir för otidig.
 
Topp