• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Hur man tar en skärm dump

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lonar Jion

Moderator
Denna instruktion gör jag för att Svafrlami frågade efter en och att det kan finnas fler som inte orkar göra en google sökning. Varför det dröjde nästan en vecka innan jag gjorde denna enkla instruktion är för att jag varit upptagen av jobb och sjukdom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rmdump

Öppna det fönster du vill "dumpa"
  1. Hitta knappen "Print Screen" uppe vid F12 (Förkortas ofta Prt Scr)
  2. Tryck på Print Screen för att ta ett "foto" av det fönstret du har öppet
  3. Öppna Paint (eller annat bildredigeringsprogram).
  4. Håll in knappen "Ctrl" och tryck på bokstaven "V" (kommandot "Ctrl" + "V" är detsamma som "Klistra in")
  5. Nu ska du ha en bild på vad du vill skicka eller spara.
  6. Klistrade du in bilden i Paint eller liknande; spara bilden i JPEG-format (Paint: Arkiv - Spara som - Filformat - JPEG).

Om du inte hittar paint i din windows version så kan du söka efter mspaint söka mspaint.png
Komihåg att fästa den på startmenyn/aktivitetsfältet eller göra en genväg om du inte vill söka efter den varje gång.
 

DeletedUser1339

Guest
Nu ska du inte vara spydig. Tänk på att det är en hög medelålder på spelarna i FoE, och att bara logga in kan vara en utmaning :) För att undvika missförstånd, så vill jag berätta att du är högst uppskattad , Lonar Jion, och jag älskar att du tar dig för att alltid svara på frågor. Men nu till det aktuella ämnet : Det var en massa klickande, det där, och verkligen inget enkelt att utföra om man har dålig datorvana. Jag förstår att det är världens enklaste manöver för ett "Proffs", men inte för alla. Jag hittade något som heter "Skärmbildsklipp" i Win. Kan man använda det, och är det enklare ?
 

Lonar Jion

Moderator
Det är bra att du frågar och jag har inte hört talas om skärmklippverktyget förut men tycker att det är enklare att använda ja.
Skärmklipp.PNG

Översta bilden tog jag med skärmklippverktyget, klippet är från Windows egna sida där de beskriver hur man hittar och använder verktyget.

För att kunna ta en bild för att vissa hur man söker efter verktyget så var jag tvungen att använda den traditionella metoden.
Skärmklipp sökning.png Mitt tips är att ni själva använder verktyget och leker runt lite.
 

DeletedUser

Guest
För att komma åt print screen måste man trycka och hålla ner
följande 2 knappar annars fungerar inte "Print screen"

Håll ner knappen som sitter bredvid "CTRL" märkt "FN" + "PrtSc" som ofta sitter ihop med "F12" knappen.

Öpppna sedan det ritprogram du har som favorit.

I Photoshop Elements 11
Gör du följande manöver

Välj i menyn......
Arkiv
Ny
Bild ifrån urklipp

Bör vara samma i alla Photoshop Elements versioner och även i stora programmet.

Smidigare och enklare kan det inte bli, bättre än skärmklippverktyget.
 

DeletedUser

Guest
Gjorde en test med skärmklippverktyget, enbart för att konstatera att det var betydligt Osmidigare än att använda sig utav

PrtSC knappen som är betydligt mycket enklare och smidigare tillvägagångsätt för att ta en skärmbild.
 

DeletedUser1339

Guest
@ hansak: Problemet är att man måste ha två armar/jättelånga fingrar för det. Alla har inte det :)
 

DeletedUser

Guest
@ hansak: Problemet är att man måste ha två armar/jättelånga fingrar för det. Alla har inte det :)

Hur enkelt som helst att ta en skärmbild.
Med att enkelt och lätt trycka ner knappen "FN"+"Prt Scr" för att sno en bild
och sedan öppna sitt favorit redigeringsprogram, i mitt fall kör jag med Photoshop elements 11.

Vanliga tangentbord, räcker det med 2 små fingrar i lagom längd för att hålla ner ovan 2 knappar.

Andra tangentbord räcker det med 1 enda hand för att trycka in både "FN" + "Prt Sc" och ta en bild.

Prövade att använda skärmklippverktyget 1 enda gång aldrig mer fungerade bra mycket sämre än OVAN tillväga gång sätt.

När du väl klippt ut en bild öppnar du valfritt bildredigeringsprogram, vanligast är väl att folk använder sig av PAINT som finns på dom flesta datorer.

Öppna valfritt program och välj KLISTRA IN BILD + eventuell redigering sedan spara undan på lämplig plats på datorn.

I Photoshop elements 11 (Bör fungera på samtliga Photoshop Elements inkl. storebror PHOTSHOP"
väljer du i menyn ...
"Arkiv"
"NY"
"Bild ifrån URKLIPP"

Så får du in din bild i redigeringsprogrammet hur enkelt som helst.
Du kanske vill redigera bort något ifrån bilden före du sparar den på valfri plats där du lätt kan hitta den.
 

DeletedUser

Guest
Här finner du knapparna du behöver för att mycket enkelt ta en skärmbild
O.B.S.

Att du måste hålla nere knappen "FN" + "Prt SC" samtidigt, trycker du endast "Prt SC" fungerar det inte.
Sedan öppnar valfritt program och följer anvisningarna för valt program och "Klistrar in bilden"Tangentbord_red.jpg Tangentbord 2_red.jpg
 

DeletedUser1653

Guest
Med skärmklippverktyget. Kan du specifikt välja de område du vill ska vara med, och inte massa annat, som kan göra folk eventuellt förvirrad.

Men programmet finns bara från windows 7 och senare. Jag själv använder Windows 8.1 och jag använder ofta de här verktyget och de är lätt att använda men ibland kan man klicka fel så de inte följer med. Men de är inte ofta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp