• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Synpunkt Hjälper man spelare som har för bråttom?

River Styx

CM
Community Manager
Jag ser lite då och då spelare som har dragit iväg bland tidsåldrarna och är i Framtiden (eller där omkring), men har knappt några Mäktiga byggnader.
Då kan jag inte låta bli att undra - hur kunde det hända? Hur kan de ha missat att FoE har mängder av Mäktiga byggnader som hjälper deras spel att bli bättre/roligare?

Jag antar att ni själva har sett dem lite här och där? Så jag blir nyfiken - Brukar ni hjälpa dem? Dvs, erbjuder ni lite mentor-tid och förklarar fördelarna med att ha Mäktiga byggnader och att inte ha så bråttom att gå upp i åldrar?
Eller håller ni med dem? Ska man bara bränna på och komma till SAAB fortast möjligt? :-D
Och framför allt - hur tar de emot hjälpen? Blir de glada och tacksamma? Arg för att du lägger dig i? Eller vad?

Jag tänker så här - Ju fler spelare som spelar spelet som det är tänkt, och tar del av alla funktioner och delar i spelet, borde vara till fördel för alla. Eller?

Vad tycker ni? Hjälpa eller Klara dig själv, bäst du kan?
 

Ambjorn

Medlem
Jag fick hjälp av en spelare då jag tackade så mycket för att hon donerade så många Fp till en byggnad. Man brukar tydligen inte göra det förstod jag senare. Men fick en genomgång om vad jag skulle satsa på och vilket som vara ointressant att ha och hur långt man kan ta sig på kontinentkartan ovanför sin egen tidsålder vid viss strategi.
(Hon baserar sig på den profilbilden)
 

Malina

Aktiv medlem
Jag tycker snarare att jag ser det omvända. Folk i låga åldrar som har en massa MB uppslängda! Tänker att de måste ha fått massa hjälp då.
Jag hjälper gärna nya spelare med tips och råd, men det är sällan det händer. Jag söker inte aktivt upp dem.
Det har hänt dock att jag hjälpt till med både varor och fp, om det är så att de gärna vill ta sig framåt lite snabbare än vad de kan på egen hand.

För övrigt, Framtid och Mars är de åldrar man bör skynda sig till och gärna stanna kvar i en längre stund. AF och OF bör man överge så fort det bara är möjligt. :)
 

River Styx

CM
Community Manager
Jag fick hjälp av en spelare då jag tackade så mycket för att hon donerade så många Fp till en byggnad. Man brukar tydligen inte göra det förstod jag senare. Men fick en genomgång om vad jag skulle satsa på och vilket som vara ointressant att ha och hur långt man kan ta sig på kontinentkartan ovanför sin egen tidsålder vid viss strategi.
(Hon baserar sig på den profilbilden)
Jag tycker det var väldigt bra att du tackade för hjälpen! De tips och råd som du fick - tyckte du att dem passade dig och så som du spelar?
 

River Styx

CM
Community Manager
Jag tycker snarare att jag ser det omvända. Folk i låga åldrar som har en massa MB uppslängda! Tänker att de måste ha fått massa hjälp då.
Jag hjälper gärna nya spelare med tips och råd, men det är sällan det händer. Jag söker inte aktivt upp dem.
Det har hänt dock att jag hjälpt till med både varor och fp, om det är så att de gärna vill ta sig framåt lite snabbare än vad de kan på egen hand.

För övrigt, Framtid och Mars är de åldrar man bör skynda sig till och gärna stanna kvar i en längre stund. AF och OF bör man överge så fort det bara är möjligt. :)
Väldigt sant att det finns nästan mer utav det omvända! Och dem har definitivt fått hjälp.
På något sätt verkar alla ha så bråttom...
Men tummen upp till dig för att du hjälper till. ;-)
 

Tixal

Medlem
Jag skulle absolut hjälpa, om någon behöver. Skulle inte tveka alls. Alla har vi varit nybörjare och fattat noll... :D
Men det är lite svårt att kliva in och säga "Varför har du inga MBs"? Det kan säkert bero okunskap i många fall, men man vet ju inte... kanske finns en anledning? Menar bara att man ska inte dra förhastade slutsatser om varför någon spelar på ett visst sätt. :)
 

HultNisse

Medlem
De flesta är tacksamma för tips och hjälp. Jag brukar rekommendera att man skall skynda långsamt och se till och bygga MB som ger stridsbonus (Zeus, AK, Cmd....). En dubbelstrid kan ju uppfattas oövervinnerlig i början. Därtill med 80-Ark så kan man även hjälpa till med att lyfta deras MB. Sedan brukar jag gi tipps på bytargrupper för att få tag på ritningar. Samt håll koll på events och de byggnader som där kan förekomma.

Men främst att inte gå för fort fram i erorna, utan ta det lugnt, ty detta är inte ett spel som stäcker sig en vecka utan snarare flera år........ Och även gå inte upp i era om man inte har samlat på sig allt som man behöver till sista forskningsrutan, då man annars kan hamna att man behöver slåss mot enheter som man inte ännu har.
Själv samlar jag alltid på mig så att jag kan "hoppa" två eror i forskningsträdet, då det tar lite tid att samla på sig antal av erans trupper.

Sedan brukar det även vara lite grundläggande frågor som jag besvarar.
 

Svafrlami

Medlem
Jag håller med Malina. Det byggs för många MB i tidsåldrar långt över nya spelares tidsålder, med "hjälp" av större spelare. Problemet är att dessa MB blir kvar på låga nivåer, och tar , i princip bara upp värdefull plats, utan att tillföra något. Som spelet har utvecklats är det ju fullt utvecklade Eventbyggnader man ska ha i staden, samt några få, väl valda MB. "Obligatoriska" är ju faktiskt de tidiga Attackbyggnaderna, Zeus Aachens Katedral och Castel del Monte, samt Fyrtornet från Alexandria, och kanske någon annan Varuproducerande MB. Lite trist är ju att Nya spelare nästan måste börja bygga Arken direkt ? Och i en del fall känna pressen att öka dem till nivå 80 ? det är ju ett Projekt som kan få många nybörjare att tappa lusten ? Tips och Råd kan det aldrig bli för mycket av, men Bygg-"hjälp" är mer tveksamt, när det gäller att sponsra med varor till MB långt upp i Tidsåldrana. Att börja bygga Himeijslottet i Järnåldern, med mycket begränsade FP-resurser är inte den bästa ide`n ?
 

Safiren

Medlem
Kan hålla med om att det byggs alldeles för avancerade MBs i förhållande till tidsålder. Något jag reagerat på är att många saknar eventbyggnader och därför har alldeles för mycket hus som tar plats.
 

Fraps

Ny medlem
Spelet är inte som det var förr. Att vara ny i spelet idag går minst 5-10 gånger snabbare spelmässigt än för 6 år sedan. Joinar man ett imperium med aktiva spelare så kan du inom 2 veckor ha fler MBs som man egentligen inte ska ha möjlighet till att kunna skaffa på egen hand. När jag började spela 2014 så var drömgränsen nivå 10, helt utan någon Ark-boost. Idag, när du joinar ett imperium, får du en Ark av bara farten, och impet levlar den 5-6 nivåer utan att blinka.
Men att folk är i låg tidålder är inte bara konstigt, det kan vara ett aktivt val. Det finns många fördelar att stanna i en låg tidsålder. Billigt att förhandla i iE, lätt att kriga och varor är superenkelt att fixa.
Att folk inte fixar några MBs har jag svårt att förstå, men ändå inte. Dessa personer tillhör oftast lågrankade imperium eller inget alls. De svarar knappt på några mail, så aktiviteten är nog inte heller på topp.
Utan att låta självgod så är jag personligen extremt givmild när det kommer till varor och FP. Har nog donerat(fulbud) varor till 50 Arkar och 50 övriga MBs under de senaste åren. Bara i år har jag nog "förlorat" minst 30.000fp till nya Impare eller gamla spelkamrater som jag vill stötta. Gav bort 1 månads skörd på 750fpx30dagar vilket bara det är 22.500fp. Detta är skillnaden mot hur det var förr, och därför ser man ofta spelare med helt galna uppsättningar MBs i förhållande till deras tidsåldrar.
 

Legend warrior

Ny medlem
De flesta är tacksamma för tips och hjälp. Jag brukar rekommendera att man skall skynda långsamt och se till och bygga MB som ger stridsbonus (Zeus, AK, Cmd....). En dubbelstrid kan ju uppfattas oövervinnerlig i början. Därtill med 80-Ark så kan man även hjälpa till med att lyfta deras MB. Sedan brukar jag gi tipps på bytargrupper för att få tag på ritningar. Samt håll koll på events och de byggnader som där kan förekomma.

Men främst att inte gå för fort fram i erorna, utan ta det lugnt, ty detta är inte ett spel som stäcker sig en vecka utan snarare flera år........ Och även gå inte upp i era om man inte har samlat på sig allt som man behöver till sista forskningsrutan, då man annars kan hamna att man behöver slåss mot enheter som man inte ännu har.
Själv samlar jag alltid på mig så att jag kan "hoppa" två eror i forskningsträdet, då det tar lite tid att samla på sig antal av erans trupper.

Sedan brukar det även vara lite grundläggande frågor som jag besvarar.
Kan bara hålla med HultNisse i detta. Försök att inte hetsa för mycket fram. Anser främst att man bör ta lugnt i flertalet eror och stanna ett tag. Självklart finns undantag. Tycker InnoGames har skapat en del riktigt bra eror och dom är värt att stanna lite extra länge i. Och då tänker jag typ kanske 3-6 månader eller i vissa fall ännu längre. Progressiva eran, nutid och framtid är några av dom. Och speciellt de två sista känns som man kan stanna i hur länge som helst. Kanske uppåt ett år. Då bygger man styrka och tjänar på det i längde. Det är min åsikt iaf.
Ark80 är det absolut viktigaste. Arken är den absolut viktigaste MBn i hela spelet. Kommer grundläggande frågor så brukar jag gärna svara på det. Tycker det är kul att vara hjälpsam och se till att optimera för alla andra.
 
Topp