• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Synpunkt Halloween - Vad tycker du?

Rösta på eventet!

  • 5 - Gillar mycket

    Röster: 7 19,4%
  • 4 -

    Röster: 3 8,3%
  • 3 - Sådär/ganska ok

    Röster: 8 22,2%
  • 2 -

    Röster: 7 19,4%
  • 1 - Inte alls...

    Röster: 11 30,6%

  • Totalt antal röstare
    36

River Styx

CM
Community Manager
Lagt kort ligger? Korthaj? Eller - nä inte alls?
Jag har förstått på en del av kommentarerna i andra trådar att detta event verkar ha delat in er i två läger. För och emot. :)

Berätta vad du tycker om eventet - Vad var bra/dåligt? Om du "nästan" tycker om det - vad kan vi göra annorlunda för att du ska gilla det mer?
Och du som inte alls gillar den här typen av event - vilken typ av mekanik hade du hellre velat ha?
Du som gillar kortspel och liknande - fanns det något du ändå vill ha annorlunda?

Dela med dig av dina åsikter så vi kan ta det vidare till utvecklarna. (på grund av vår återrapportering kommer denna röstning att stängas 16/11)
(Om du redan har skrivit vad du tyckcer i en annan tråd - och inte orkar skriva igen - kopiera texten och lägg in här!)

Glöm inte - Kritik är värdefullt - så länge som den är konstruktivt formulerad! :cool:


Tack på förhand!
mvh/River
 

Whoppingsquid13

Ny medlem
Jag orkar inte sätta mig in i de olika korten. Belöningarna är bra men utdelningen för mig är bara skräp.
Jag gillade arkeologen som grävde och sprängde sig fram i Halloween eventet förr.
Jag tyckte om att baka kakor och pajer.
Jag tillhör det tydligen fåtal som gillade båten i stpatrik eventet.
Jag tyckte det var roligt att samla spelarkort i fotbolls eventet men det senaste med blippandet var kul men har inget med fotboll att skaffa.
Jag tyckte om grodan och origamifigurerna men tycker det blev fel med vanraren.
Lite mer svar än ni bad om men ändå.
Vänligen Whoppi
 
Ingen favorit. Lite väl överambitiöst för ett mini game. Ingen slump att denna typ av kortspel inte är speciellt populärt.
Lite mer som man spelar ett helt annat spel helt plötsligt än det man ville spela FoE, så tvingas man uthärda strategiskt kortspel. Då hade jag laddat hem en app för sådant istället.
De gamla eventen var ofta en enda lång gäspning efter att man kört klart rush quests (som i sig är i princip meningslösa bygg&riv-uppdrag, och fortfarande är... ) men bara en liten sidoaktivitet man kunde riva av snabbt utan större tankeverksamhet.
Bättre satsa på kvalitet än kvantitet, och då menar jag speltimmar man får lägga ner.

Sluta upp med alla idiotuppdrag som bara slösar på ens tid för att samla eventvaluta. Fullständigt nonsens. Hitta på något som åtm inte är vansinne om det inte går att hitta på något som roar. Kan inte finnas en enda spelare som vill spela spelet för att producera resurser i 4 timmar.
Koppla ihop det med slagfältet istället att slå tillräckligt många slag de dagar ISF är igång istället. Eller IE, eller vad som nu kommer efter GvG... Ge alla en rejäl påse valuta från start istället för menlösa rush quests
 

Malina

Aktiv medlem
Gillar väldigt mycket! Bästa mekaniken sen påskeventet 2013-15! :D
Lagom utmanande tankeverksamhet, ens framgångar beror mycket på strategi och inte så mycket på nån slumpgenerator. Det tar också lagom mycket av ens tid. Några minuter vardera åt 2-3 kortlekar per dag sen är man klar! Det är också en utmaning i hur många tänder man bör använda, för att maximera inte bara ligaresultatet utan också hur mycket skoj man får ut av dem. ;)
Enda kritiken jag kan komma på, är när man påbörjar en kortlek precis innan midnatt, och blir klar med den efter midnatt. Då räknas den till det senare dygnets spel, och det tycker jag inte den ska göra.
Ett toppbetyg från mig totalt! ❤️

Sorry Sub vännen, här håller jag inte alls med dig om att det skulle vara överambitiöst eller icke populärt. ;)
 

Ambjorn

Medlem
Så där. Belöningarna är helt ok. Men tycker att korten man får direkt blir usla snabbt så man måste byta och får då ännu sämre verkar det som. De tre bonuskorten ger en hel del så de är utmärkta. Men vad är detta för elände tre profilkort för både guld/silver och det vanliga spelet? Sådant skall inte få förekomma.
 
Generellt med alla event är att de kommer för tätt.
Just detta event är ju lite kul för att det är någonting nytt. Men samtidigt är det ju kul med event där man känner igen sig direkt, så en bra mix mellan nytt och gammalt är väl mitt förslag.
 

Safiren

Medlem
Inte min typ av kortspel, första gången jag inte slutför. Tyckte dockorna var roligare. St Patriks gillar jag även om det tar lite för mycket tid. Jag håller med .Sub i det mesta av vad han skriver. Jag gillar de små byggnaderna som ger attack/försvarsboost.
Jag skulle uppskatta om det var lite mer tid emellan eventen och föredrar oftast de mer lättsamma som inte tar tid från Foe.
 

Svafrlami

Medlem
Det är inget fel med något Nytt, men att det ska vara i princip Omöjligt att få ihop till Eventets Huvudbyggnad trots mycket aktivt spelande , och t.o.m spenderande av ganska många Diamanter är bara för dåligt. Det är ju inte ens nära att lyckas för majoriteten av de Imperiemedlemmar jag spelar med i alla 5 Världar. Att köpa Premiumkistorna är för en gångs skull inte värt pengarna, och hjälper inte till med kampen att få ihop Huvudbyggnaden. Det positiva är de fina Små-Byggnaderna som funnits som Dagens special. Men även där finns lite smolk i glädjebägaren. De kan knappast användas av Nybörjare, och att ha Halloween som "Introduktions-Event" till FoE är inte kul. Lite väl mycket "Olycka" att hantera, även om det är en del av Halloween-byggnaderna, traditionellt :) Men som sagt är det ett Fiasko att det är antingen omöjligt, eller orimligt dyrt att få Eventets Huvudbyggnad.
 

-Seb-

Ny medlem
Bästa eventspelet ni haft. Tar inte lång tid alls. 15-20 min om dagen räcker. Lagom mycket tänkande och planering. Så skönt att inte bara ha hjärndöda klick-event eller horribla st-patricks där man måste följa med alla dygnets tider. Sjukt generöst event där man får otaliga Dagliga specialer samt spiror som ger grym attack per ruta, speciellt i lägre åldrar. Äntligen ett spel där det är mestadels skicklighet som avgör och inte tur eller hur mycket tid man orkar lägga ner.
Generellt så kommer eventen alldeles för tätt på och är för långa. 2-3 veckor max hade räckt för allihop. Det är ju fler eventdagar på ett år än vanliga dagar, då är någonting väldigt galet

Korten i Kortleken kunde varit mer synliga direkt utan att man behöver bläddra igenom dock.

Svafrlami: Konstigt då att jag kommer hamna i guldligan med god marginal trots att jag inte spenderat en enda diamant? Första gången det har varit möjligt överhuvudtaget
Bara för att du och dina Impmedlemmar inte kan ta 10 min till att försöka lära dig spelet, betyder inte det att det är fel på spelet i sig. Det är väldigt lätt att gnälla på saker man inte lärt sig eller förstår.
Sen är ju hela året fullproppad med event. Det är bara att skippa denna för de som inte kan/vill. Det är ingen rättighet eller skyldighet att spela alla event. Personligen hoppar jag gärna över St patricks då det är helt horribelt
 
Senast ändrad:

Ayla

Ny medlem
Jag orkar inte sätta mig in i de olika korten. Belöningarna är bra men utdelningen för mig är bara skräp.
Jag gillade arkeologen som grävde och sprängde sig fram i Halloween eventet förr.
Jag tyckte om att baka kakor och pajer.
Jag tillhör det tydligen fåtal som gillade båten i stpatrik eventet.
Jag tyckte det var roligt att samla spelarkort i fotbolls eventet men det senaste med blippandet var kul men har inget med fotboll att skaffa.
Jag tyckte om grodan och origamifigurerna men tycker det blev fel med vanraren.
Lite mer svar än ni bad om men ändå.
Vänligen Whoppi
Håller fullständigt med Woppi! samt att eventen kommer för tätt, man hinner inte börja längta efter ett event........ Jag valde FoE för jag gillade FoE nu tycks eventen ha blivit viktigare för er än huvudspelet.
 

Safiren

Medlem
Svafrlami: Konstigt då att jag kommer hamna i guldligan med god marginal trots att jag inte spenderat en enda diamant? Första gången det har varit möjligt överhuvudtaget
Bara för att du och dina Impmedlemmar inte kan ta 10 min till att försöka lära dig spelet, betyder inte det att det är fel på spelet i sig. Det är väldigt lätt att gnälla på saker man inte lärt sig eller förstår.
Sen är ju hela året fullproppad med event. Det är bara att skippa denna för de som inte kan/vill. Det är ingen rättighet eller skyldighet att spela alla event. Personligen hoppar jag gärna över St patricks då det är helt horribelt
Grattis till att hamna i guldligan med god marginal :) Nu spelar jag inte i samma imp som Svafrlami men... Jag har kollat mooingcats video, läst forumet, läst tips på facebook, frågat ungdomarna på jobbet hur sånt här kortspel går till och fått ett par lektioner. Dvs de har spelat åt mig och förklarat medan jag tittat på. Mooingcat gjorde av med ca 300 tänder för en omgång, för mig tar det runt 700 tänder att klara det. Jag slutade göra uppdragen när jag måste riva värdefulla byggnader för att få plats med 3 produktionsbyggnader. Och ja jag vet att det är snabbt gjort med förvara byggnad och sen raskt riva de oönskade igen och upp med de gamla. Det är ju samma med öka befolkning/lycka, förvara och tillbaka så är uppdraget fullgjort. Jag kan de tricksen men det känns bara så onödigt. Och javisstja, samma uppdrag hade 24-h produktion 6 ggr. Ingen som helst lust att spendera mina resursrushar på det. Jag har ett gäng smedjor för den typen av dagliga uppdrag så sällan nått problem.

Så jag har faktiskt försökt ordentligt att lära mig minigamet men det passar helt enkelt inte mig. Det i mitt tycke intressantaste med ditt inlägg är att om du så enkelt kom upp i guldligan (jag brukar klara silver) så betyder det att konkurrensen är mycket mindre än normalt. Vilket i sin tur antyder att deltagandet är lågt. Det hade varit kul att få reda på hur många som spelat detta event jämfört med tidigare event fast jag antar att det är siffror som FOE inte tänker dela med sig av.

925 tänder kvar, räcker till en till omgång lite drygt då.. Hur man kan klara de 3 tillgängliga utan att spara i flera dagar övergår mitt förstånd =)
 
Senast ändrad:

HultNisse

Medlem
Lite segt; upplägget skulle nog fungera om eventet var på halva tiden. Nu ser man lite fram emot att det slutar.
Men det positiva är; att det verkar vara så att man lyckas utan större ansträngning och med rimlig nerlagd strategi få upp till högsta nivå i eventbyggnaden.
 

fagersta1965

Ny medlem
ALLA event nu mera går ut på att vi ska köpa diamanter , om man inte köper diamanter kan man inte få eventbyggnaden helt OK. Jag har aldrig tagit ut de 50 diamanterna man kan få och tänker inte göra det. Jag spelade redan innan dagens uppdrag, då var det en gubbe som åkte fram och tillbaka i en båt, när gubben försvann skulle jag ha fått en soldat (enhet) , då slutade jag i en månad.
 

-Seb-

Ny medlem
Grattis till att hamna i guldligan med god marginal :) Nu spelar jag inte i samma imp som Svafrlami men... Jag har kollat mooingcats video, läst forumet, läst tips på facebook, frågat ungdomarna på jobbet hur sånt här kortspel går till och fått ett par lektioner. Dvs de har spelat åt mig och förklarat medan jag tittat på. Mooingcat gjorde av med ca 300 tänder för en omgång, för mig tar det runt 700 tänder att klara det. Jag slutade göra uppdragen när jag måste riva värdefulla byggnader för att få plats med 3 produktionsbyggnader. Och ja jag vet att det är snabbt gjort med förvara byggnad och sen raskt riva de oönskade igen och upp med de gamla. Det är ju samma med öka befolkning/lycka, förvara och tillbaka så är uppdraget fullgjort. Jag kan de tricksen men det känns bara så onödigt. Och javisstja, samma uppdrag hade 24-h produktion 6 ggr. Ingen som helst lust att spendera mina resursrushar på det. Jag har ett gäng smedjor för den typen av dagliga uppdrag så sällan nått problem.

Så jag har faktiskt försökt ordentligt att lära mig minigamet men det passar helt enkelt inte mig. Det i mitt tycke intressantaste med ditt inlägg är att om du så enkelt kom upp i guldligan (jag brukar klara silver) så betyder det att konkurrensen är mycket mindre än normalt. Vilket i sin tur antyder att deltagandet är lågt. Det hade varit kul att få reda på hur många som spelat detta event jämfört med tidigare event fast jag antar att det är siffror som FOE inte tänker dela med sig av.

925 tänder kvar, räcker till en till omgång lite drygt då.. Hur man kan klara de 3 tillgängliga utan att spara i flera dagar övergår mitt förstånd =)

700 tänder per omgång är väldigt mycket. Känns som att du byter kort för mycket eller köper fel kort och måste köpa liv?
Inte alls förvånad att det är mindre deltagande. De verkar som de flesta vill ha enkla event där turen, tid och diamanter avgör. För min del tycker jag det är roligare att skickligheten och tankeverksamhet har ett större avgörande utan att spelet blir allt för tediöst och långdraget
 
Senast ändrad:

Nisse-X

Medlem
Jag avskydde detta event men ser att en del verkligen uppskattade det. En idé; ibland känns det som det är för tätt mellan eventen, kanske det gick att göra som så att ni presenterar två olika event samtidigt där man kan välja endast ett, på så sätt färre event och fler kan (förhoppningsvis) välja det som uppskattas mest ?
 

Ambjorn

Medlem
Jag avskydde detta event men ser att en del verkligen uppskattade det. En idé; ibland känns det som det är för tätt mellan eventen, kanske det gick att göra som så att ni presenterar två olika event samtidigt där man kan välja endast ett, på så sätt färre event och fler kan (förhoppningsvis) välja det som uppskattas mest ?
Nja. Jag tycker snarare att eventen ligger med lagom mellanrum. Ger en bra stimulans på ett helt annat sätt än de andra aktiviteterna. Om man tycker det är för många för man väl bara hoppa upp de som man tycker ligger för tätt till andra.
 

Malina

Aktiv medlem
Det är inget fel med något Nytt, men att det ska vara i princip Omöjligt att få ihop till Eventets Huvudbyggnad trots mycket aktivt spelande , och t.o.m spenderande av ganska många Diamanter är bara för dåligt. Det är ju inte ens nära att lyckas för majoriteten av de Imperiemedlemmar jag spelar med i alla 5 Världar. Att köpa Premiumkistorna är för en gångs skull inte värt pengarna, och hjälper inte till med kampen att få ihop Huvudbyggnaden. Det positiva är de fina Små-Byggnaderna som funnits som Dagens special. Men även där finns lite smolk i glädjebägaren. De kan knappast användas av Nybörjare, och att ha Halloween som "Introduktions-Event" till FoE är inte kul. Lite väl mycket "Olycka" att hantera, även om det är en del av Halloween-byggnaderna, traditionellt :) Men som sagt är det ett Fiasko att det är antingen omöjligt, eller orimligt dyrt att få Eventets Huvudbyggnad.
Jag når huvudbyggnaden utan större ansträngning, inga diamanter spenderade hittills och för första gången kommer jag att landa i silverligan. Tidigare event har jag landat i brons som bäst. :)
 

Malina

Aktiv medlem
Grattis till att hamna i guldligan med god marginal :) Nu spelar jag inte i samma imp som Svafrlami men... Jag har kollat mooingcats video, läst forumet, läst tips på facebook, frågat ungdomarna på jobbet hur sånt här kortspel går till och fått ett par lektioner. Dvs de har spelat åt mig och förklarat medan jag tittat på. Mooingcat gjorde av med ca 300 tänder för en omgång, för mig tar det runt 700 tänder att klara det. Jag slutade göra uppdragen när jag måste riva värdefulla byggnader för att få plats med 3 produktionsbyggnader. Och ja jag vet att det är snabbt gjort med förvara byggnad och sen raskt riva de oönskade igen och upp med de gamla. Det är ju samma med öka befolkning/lycka, förvara och tillbaka så är uppdraget fullgjort. Jag kan de tricksen men det känns bara så onödigt. Och javisstja, samma uppdrag hade 24-h produktion 6 ggr. Ingen som helst lust att spendera mina resursrushar på det. Jag har ett gäng smedjor för den typen av dagliga uppdrag så sällan nått problem.

Så jag har faktiskt försökt ordentligt att lära mig minigamet men det passar helt enkelt inte mig. Det i mitt tycke intressantaste med ditt inlägg är att om du så enkelt kom upp i guldligan (jag brukar klara silver) så betyder det att konkurrensen är mycket mindre än normalt. Vilket i sin tur antyder att deltagandet är lågt. Det hade varit kul att få reda på hur många som spelat detta event jämfört med tidigare event fast jag antar att det är siffror som FOE inte tänker dela med sig av.

925 tänder kvar, räcker till en till omgång lite drygt då.. Hur man kan klara de 3 tillgängliga utan att spara i flera dagar övergår mitt förstånd =)
Aha! Ca 300 tänder per kortlek eller lite drygt, är vad jag själv kommit fram till att jag använder. Kul att höra att det även är vad Mooingcat rekommenderar! :D

Vill också tillägga att jag aldrig spelat sådana här kortleksspel tidigare och är "inte en ungdom längre", men efter en kort initial förvirring var mekaniken inte svår att förstå. För mig. Inser såklart att inte allas hjärnor är skruvade på samma håll som mitt.
Men jag är överglad för detta event och är väldigt angelägen om att det ska dyka upp igen! Inte samma mekanik alltid.. men varje Halloween tex!
 
Topp