• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Filter för att välja vad man vill polera eller motivera

DeletedUser1595

Guest
Att polera eller motivera alla sina grannar för att få MB-ritningar är otroligt mödosamt, och gagnar ju kanske mest din granne, i synnerhet som utdelningen på ritningar är så erbarmligt dålig. Är man ute efter en ritning inom en speciell tidsålder så funkar det ju inte att trycka på hjälp-knappen, man måste gå igenom varenda granne och leta reda på byggnationen för tidsåldern du söker, ibland döljs de av andra byggnader så det blir jättesvårt att hitta dem. Jag ser 2 möjligheter, antingen ett filter som fungerar mot hjälpknappen där du ställer in vilken/vilka tidsåldrar du vill polera/motivera eller så ett filter som bara visar stjärnor för de tidsåldrar du valt när du besöker dina grannar.
Till detta en fråga, styrs tilldelningen av ritningar av en enkel, rak slumpgenerator, dvs det kan när som helst hända, även 2 ggr i rad eller finns det inbyggda "segheter/fördröjningar" i slumpvalsgeneratorn? Trots ett mycket envetet polerande/motiverande av specifika tidåldrar är utdelningen fruktansvärt dålig. Det vore ju intressant att få veta hur stor chansen är, 1:500....1:1000......eller? Det känns lite orättvist att om jag varje dag polerar mina grannars Amfiteatrar/eller Badhus så får de en otrolig boost i sin produktion för att folket blir entusiastiskt medan jag oftast endast får 110 mynt.
 

DeletedUser1906

Guest
Hej Zebulon Macahan, är man ute efter specifika ritningar så kan det ta tid. Ett sätt som ger dig ritningar är om du lägger FPs på den byggnad du vill ha ritningar för. Att vara medlem i ett Imperium ger dig en fördel där. Du får bl a ritningar och FP paket som belöning, dock behöver du vara på plats 1-3. Det är det bästa sättet att specifikt på ritningar till den byggnad du önskar. Du kan också göra 2:1 handel på dina MBs ifall du inte redan visste det. Många gånger så har man flera av samma del.
Jag har inte exakta värden på hur det beräknas när man polerar/motiverar med hjälp av "hjälpknappen" i händelsehistoriken. Men jag gick genom min lista nu med ca 30 st och fick 4-5 ritningar. Dock är det svårt att få exakta ritningar den vägen. Och man får bara ritningar i den tidsålder man själv befinner sig i.
Kan hålla med om att antalet mynt är något lågt, men det är baserat på din tidsålder. Jag är i framtiden och får 270. Spelet är gjort för att det ska ta tid att ta sig fram, dvs det krävs att man är aktiv, ju mer aktiv man är desto mer belöningar ger det dig och desto fortare ökar man.
Det är inte så kul om du ex skulle få 2k mynt, och du polerar/motiverar 80 st (max i ett imperium) så du drar in 160k i ett svep. Det skulle göra att du kan köpa saker bara genom att motivera alla på några dagar. Det skulle göra att man skulle komma väldigt långt på mycket kort tid. Det är inte syftet med spelet.

Har ställt frågan vidare gällande detaljer hur det beräknas och återkommer om jag får reda på något mer än det som nämnts.
 

Lonar Jion

Moderator
Ca 3% chans är det att få ritningar från den eran man mot/pol/plundrade spekulerade vi fram för något år sedan, har aldrig bekräftats av utvecklarna.
Men det är oftast 2 MB med 9 olika ritningsdelar var så är dt 1/18 dels chans från 3% att få rätt ritning om man bara mot/pol/plundrade byggnader från en specifik era.

Dock så spekulerade vi fram att ritnings chansen var för sig själva på varje era, så ifall man mot/pol/plundrade en byggnad från fel era och fick ritning så ändrade det inte chansen att få ritning från eran man jagade efter.

Som sakt så är det obekräftad spekulation som vi hade på de olika forumen för något år sedan.
 

DeletedUser1961

Guest
Dessvärre, vi börjar tröttna på FoE eftersom utdelningen av allt aktivt spelande är så dåligt, i synnerhet ritningar till MB. Självklart skall det vara hyfsat svårt att få en ritning men man blir nästan misstänksam när man av flera hundra polerade byggnader eller dekorationer i rätt tidsålder totalt får kanske 15 ritningar till övervägande del på den MB man redan har, eller möjligen får en 3:e ritning till den MB man söker. Den ritningen byts så gott som alltid till "fel" ritning vid handel. I princip är det möjligt att aldrig få en MB färdig, spelet kan snurra dig och byta ritningar i all evighet! Vi är 3 stycken som spelar i familjen, så det blir en dyr historia om man skall köpa och betala med diamanter för att komma vidare. Vi är alla aktiva, spelar varje dag, polerar, bygger, supportar grannars MB, samlar FP, och får naturligtvis ritningar men utdelningen är urusel. I jämförelse med många avancerade spel med höggrafik och storylines så är FoE väldigt dyrt om man vill utveckla sin stad i hyfsad takt. Men när allt går ut på att trötta ut dig så att du till slut köper dig fördelar så har spelet förlorat sin charm!
Innogames "måste" förbättra utdelningen och även fixa spelmotorn (eller om det är flash som strular), det är alltför många händelser (buggar) med förlorade FP!
 

Lonar Jion

Moderator
Om du är ute efter ett snabbt strategi spel så är FoE fel spel för dig då det är byggt för oss som gillar att spela på låååååång tid.
Dåligt skämt åsido, hur länge har ni letat efter den specifika ritningen och vilken MB gäller det?

I genomsnitt så kan man få ca 3 ritningar från 100 mot/pol medans chansen till en specifik ritning är 1/18.
Tyvärr betyder det inte att man får rätt ritning per automatik efter 360-600 mot/pol utan man kan ha oturen att det dröjer 2400 gånger innan man får rätt.
Då det är så svårt att få rätt ritningar så blir det en större tillfredsställelse att tillslut lyckas.
99% av MB ägarna har inte använt diamanter för att få sina första MB och du bör avstå att använda diamanter så lättvindigt då det förstör din känsla för spelet i längden.

FoE är ett långsamt spel och bygger på att du skall planera ditt spelande. Om du vill avancera snabbare så får du kontakta någon av spelarna som nåt längre än dig och fråga efter hjälp.
 

DeletedUser1961

Guest
Lonar Jion,
för info, vi spelade FoE för två år sedan men gav upp bl.a. av de skäl som jag anfört, det är fööööööööööööör långsamt och orättvist! Enkla statistiska regler är väl knappast relevanta, det är ju det faktiska utfallet som räknas, jag kan också räkna! Jag ser ingen tillfredsställelse i att jag kan behöva 2400 försök för att få rätt ritning, enbart frustration. FoE är i många avseenden ett charmerande spel eftersom man kan utveckla i sin egen takt och önskan, det får ta tid men jag kan se varje dag att det visst är många spelare i mitt grannskap som har en mycket snabb utveckling, de skulle de inte ha om de inte betalade för det. Långsamhet och envishet premieras inte, tvärtom eftersom många spelare kan skaffa sig enorma fördelar genom att betala för det.
Jag vill understryka att vi INTE använder diamanter annat än i nödfall, det trodde jag framgick av vad jag skrev.
Några exempel (betänk att spelet inte är precis nytt):
1.Varför är det överhuvudtaget möjligt att en spelare med 300.000 poäng i Modern tid kan sätta soldater med gevär och skurkar som försvar i Bronstids-PvP.
(Dessutom finns det 300k spelare som tar sig för att plundra efter man spöat en spelare i Senmedeltid med 50.000 poäng). Notera! Man kan INTE vara inne 24h/dygn för att ständigt försvara sina varor, det går inte att planera sitt spel efter klockan!
2.Det är i princip omöjlig att genomföra en hel Imperieexpedition utan att betala med diamanter.
3. Hur kan man ha ett bonusuppdrag som går ut på att du skall placera ett Handelsföretag som kostar 194.000 långsamt förvärvade Resurser samt 80.000 mynt och då får du 18.000 Resurser i belöning. Javisst, jag kunde avbryta uppdraget men vad är vitsen?
4.Vår familj som sitter i samma nätverk kan inte stötta varandra med FP i MB för att vi har samma ip-adress och man säger att skälet är att ingen skall skaffa sig fördelar framför andra..............men får man reda pengar duger det gott att skaffa sig fördelar! Att gå med i ett större imperium passar inte oss, för de fördelar man får innebär även skyldigheter och det funkar inte när man har oregelbundna tider och vill utveckla i sin egen takt.
5.Jag har så sent som igår och idag fått 5 ritningar efter idogt polerande av Järnålders dekorationer; 3 ggr fick jag ritning på Fyrtornet som jag redan har, 2 ggr fick jag ritning på Colosseum där jag saknar 1 enda. Dessa försvann i 2:1 handel, den sista fick jag 3 försök!!! på men till slut så försvann den, tillbaks på samma ruta den var från början.
Surt sa räven!
 
Topp