• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Bygga truppkombinationer i förväg

shc29

Ny medlem
Hej!

Jag har klurat på en idé under mycket lång tid som jag tycker begränsar mitt spelande och jag skulle därför vilja se om det är flera som kanske är inne på samma spår som mig.

Problem/Begränsning i spelet idag:

Det tar alldeles för lång tid att bygga olika truppkombinationer beroende på vilka fiendeenheter man möter i varje slag vare sig man spelar Imperieslagfältet (ISF), GvG, attackera grannar eller i IE.

T.ex:
I den 1 striden går det bra att bara enbart anfalla med artillerienheter.
I den 2 striden möter man fiendeenheter som inte kan träffas av artilleri, då måste spelaren plocka bort alla sina artillerienheter och sedan fylla på med nya enheterna som kan attackera fiendens truppkombination.

Detta tar bara onödig tid och skapar frustration, och jag tror definitivt att tiden är en faktor som många spelare tycker är jobbig och därmed avstår från att ansluta sig till spelens olika stridsfält. Framförallt tar nuvarande setup alldeles för lång tid för mobilspelare som inte ens har en chans att komma upp samma tempo som dataspelare.

Men med följande förslag så kan vi ge alla schysstare villkor och mer likvärdiga förutsättningar!

Förslag:

Mitt förslag är att man ska kunna bygga 2-3 färdiga truppkombinationer i enhetshanteraren i förväg, precis som man väljer ut enheter för försvar, så skulle man kunna bestämma sina olika truppkombinationer som man är nöjd med i förväg, och när man då strider så ska man kunna klicka på ex: kombination 1, 2, 3 som man tycker är effektivast mot den fiende som man möter.
Kombi 1: 6 artillerienheter och 2 skurkenheter
Kombi 2: 8 snabba enheter

Funktionen ska också vara så att enheten ska känna av hur många enheter man har och automatiskt fylla på med nya 100% trupper inför varje fight. Spelaren ska bara behöva klicka på nästa attack.

När man inte längre har enheter för någon kombination med fullt liv så kommer den börja plocka in de enheter som har mest liv i inventariet.

Finns det inga enheter kvar alls så kan man då inte välja en färdig truppkombination i anfallsmenyn utan man måste producera nya enheter alternativt bygga en ny truppkombination i enhetsmenyn.

Fördelar med förslaget:
  • Spelarna kommer att kunna förbereda flera olika truppkombinationer i förväg
  • Spelarna kommer snabbare till fighter mellan striderna
  • Spelarna som fightas kommer spara tid (sjukt mycket tid)
  • Troligvis en mycket gladare community
  • Mobilspelare kommer även att komma upp på en mer likvärdig nivå som datorspelare, även om det kommer gå snabbare för datorspelare också
  • FoE utvecklas till nästa nivå
Nackdel:
  • Folk som utnyttjat nuvarande setup till sin fördel kommer troligtvis inte gilla idén
  • Annars ser jag inga nackdelar med detta förslag.
Vad tycker ni andra, låter detta som ett bra förslag? :)

Mvh,
Shc29
 
Senast ändrad:

Malina

Aktiv medlem
Detta är ett frustrationsmoment som flertalet spelare suckat över och som även kommit med samma idé som shc här, så det skulle inte förvåna mig om supporten och/eller Innogames redan fått in liknande förslag.

Reflektion 1: När man inte längre har enheter för en förvald kombination med fullt liv så vill jag inte att funktionen automatiskt plockar av andra enheter som har fullt. Det ger mig mindre kontroll över mitt trupplager och kan dessutom få förödande konsekvenser. Exempel: Jag möter (i marsålder) 4 robotar och 4 vakter. Min förvalda kombo är 1 vakt och 7 skurkar. Jag har slut på vakter med fullt liv, men även en med halvt liv gör stor skada på de mötande trupperna. Skulle funktionen ersätta min skadade vakt med en robot med fullt liv så dör samtliga av mina anfallande trupper. Hellre då att jag själv får välja en ny förvald kombo i det läget, eller välja att köra som jag gör idag.

Reflektion 2: Nackdelen är att fienden i GvG och ISF också kommer att bli snabbare, vilket ger mindre utrymme för ens egna imperium att hinna reagera. En sektor (GvG eller ISF) kan bli tagen på nolltid och man hinner inte ens mobilisera sig för ett försök till motdrag.
En annan nackdel är att ens egna imperium inte hinner reagera på Stoppmarkeringen i ISF. Det går redan lite snabbt i nuläget och sektorer tas i förtid av misstag.

Med det sagt är jag positiv till förslaget. :cool:
 

HultNisse

Medlem
Håller fullständigt med i problemställningen, det som tar tid är inte beslutet vilka enheter man skall välja utan att klicks sig fram till dem. Håller även med att det är irriterande att byta ut till oskadade skurkar så man har massa fotsoldater innan. Ty efter varje slag så får man plocka bort skadade och ersätta dem med ny fräscha.

Men jag har kanske ett annat förslag på lösning, då jag inte kör med några få mallar utan bygger upp en ny kombination i stort sätt varje gång (men egentligen blir ju de en typ av mallar).


Mitt förslag är en snabbvalsfunktion i arméhanteraren där du snabbt kan välja dina enheter (se förslag i bild, lagt in ett fält i mitten av arméhanteraren).
Följande borde då gälla för snabbmenyn.
- För snabbval av enheter skall synas måste era först väljas (blir för många enheter annars)
- Snabbvalen visar alla möjliga enheter för den eran, och "eralösa" enheter (hoppas att det då max blir 9, då det passar bäst i design).
- Endast om det finns oskadade enheter av det slaget skall enheten vara valbart, annars är enheten utgråad.
- Vid val skall den alltid ta bundna oskadade enheter först, därefter obundna oskadade enheter.
- Finns inga oskadade enheter så skall den vara utgråad, det finns ju alltid möjlighet att även välja på nuvarande sättet.

Där jag i bilden skrivit "Oskadade Enheter" kanske man hellre skulle skriva "valbara oskadade enheter" eller något annat som förtydligar vad det är man ser. Även rubriken "Snabbval Nuvarande armé" kanske skall ha ett annat mer logiskt namn.

Den lösningen skulle gott och väl täcka mina behov, och skulle snabba upp slagen och minska irritationen. Även om man har standarduppsättingar så skulle det nog snabbt gå att byta ut armén till önskad sammansättning.


OBS: Jag vet inte hur det ser ut i app-versionen då jag bara kör via webbläsare och PC.snabbval arme.jpg
 
Senast ändrad:

Tixal

Medlem
Tycker det är väldigt bra idéer :)

Eftersom jag inte kan skicka in förslaget som en liten novell behöver jag koka ner den till ett par meningar... Så, rätta mig om jag har fel, men det verkar som att det är flera idéer/förslag här:
1. Ha upp till 3 förutbestämda arméer (som man själv plockar ihop via Arméhanteringen)
2. Snabbval: systemet visar endast en bild av varje enhet som finns tillgänglig. (man klickar alltså upprepade gånger för så många enheter man vill ha)
3. (mitt eget) Systemet väljer den sannolikt bästa kombinationen baserat på tillgängliga enheter (detta skulle passa bra för nya spelare som då kan lära sig mer)

Låter det riktigt?
 

HultNisse

Medlem
Stämmer nog bra: Funderade just att jag skulle bryta ut mitt svar (2:snabbval), och lägga det som en egen tråd då det är ett annat förslag än denna tråd men berör samma berör samma frågeställning. Men då har ni sett det och jag låter bli och låter det ligga kvar här.

Gällande ditt förslag (3) är jag lite osäker; jag håller med om att det skulle hjälpa mycket för nya spelare. Men samtidigt är det just matchningen som är själva slaget och är det som kräver skicklighet och kunskap. Med "automatching" så riskerar man att slagen endast baserar sig på hur mycket procent man lyckats samla på sig i attack och försvarsbonusar för sin armé, och blir då snarare en "klicktävning" än strategiska slag. Bonusar till armén kräver bara tid att skaffa, och då kommer verkligen nya spelare ligga i lä.

Däremot så ser jag gärna en bättre beskrivning i wiki om hur man lämpligen matchar trupper mot varandra. Det tog ett tag och många enheter innan jag fick kläm på det hela.
 

HultNisse

Medlem
Har förvisso lagt ett förslag ovan på hur man skulle kunna minska antal klick och förenkla att välja enheter vid slag. Men kom nu på en annan variant som kanske är lättare att implementera då det inte ändrar något i utseende, eller logiken. I arméhanteraren så sorteras enheter alltid att oskadade kommer först, och de näst intill döende kommer sist (många röda pluppar).
Där finns flikar för snabba, tunga, lätta, artilleri och distans-enheter. Utöver dessa finns den första fliken med alla enheter. De första åtta brukar vara blåa och visar vad som är valt till stadsförsvaret.

Mitt förslag är att första fliken som visar 20 av alla enhetstyper, utöver blåa, istället endast en enhet för varje typ (och då den minst skadade).

Då skulle man vid val endast behöva göra sina val i första fliken. Logiken finns fortfarande då det är alla typer, men det visas bara en av dem. Rent programmeringstekniskt bör detta inte heller vara komplicerat, då det endast är filtrerad på vad som visas. Och redan i dag så sker det en sådan filtrering då det endast visas 20 av varje sort (förutom skurkar som verkar vara 50), förslaget är således att ändra så att den endast visar en.

Nedan på bilden visar jag hur det i sådant fall skulle se ut för mig, (jag vet att det observanta noterar att trots jag filtrerar på Nutid så visar den stadsförsvar med enheter från morgondagen, men det är ett exempel som jag klippt och klistrat).

Vid val för strider skulle jag inte behöva vare sig klicka på andra flikar eller scrolla bort till Skurkar och Mästare. Jag tror att detta skulle generera en global Glädje bland alla spelare.

Armehanterare.jpg
 
Topp