• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Bugg Bugg, eller feltänkt, i meddelandecentrum ("Uppdatera till alla imperiemedlemmar" tar bort andra)

HultNisse

Medlem
I meddelandecentrumet finns tre flikar, vara två används av spelarna.

Impreiefliken: Här är meddelandena åtkomliga för alla inom imperiet, och systemet sköter om att ta bort de som lämnar och lägger till nykomlingar. Administratörer (rätten att skapa och ta bort meddelanden) för dessa hanteras i imperieadministrationen.

Socialfliken: Här hanteras meddelanden till mindre grupper och även de som inkluderar spelare från andra imperier, Alla kan lägga upp meddelanden.

Vid val av mottagare på ett meddelande i socialfliken finns utöver "Lägg till" vilket är för att lägga till enskilda spelare, även knappen "Uppdatera till alla imperiemedlemmar".
Funktionen "Uppdatera till alla imperiemedlemmar" borde vara att den endast lägger till de medlemmar som saknas, och lämnar kvar de andra som kan finnas som mottagare i meddelandet. Exempelvis om imperiet har en har en tråd som delas med några extrema spelare, och man vill uppdatera med nykomlingar, eller om två imperier vill dela på en tråd. Men istället visar det sig att när man använder "Uppdatera till alla imperiemedlemmar" så tar den bort allt som finns där för att ersätta med endast imperiemedlemmar.

Är det implementerat som det är tänkt anser jag att det är ett feltänk, då det finns ingen orsak att ha ett meddelande i socialfliken till alla imperiemedlemmar, då de ligger bättre under imperiefliken. Knappen är i det fallet i stort sätt överflödig då den inte fyller något egentligt behov. /*

Jag ser det därför som en bugg, och det enda som "Uppdatera till alla imperiemedlemmar" (borde heta "Uppdatera med alla imperiemedlemmar") skall göra är ett uppdatera med de imperiemedlemmar som saknas och lämna kvar de andra som kan finnas i tråden. Då imperietillhörighet syns i dialogen är det även lätt att plocka bort de som lämnar imperiet (saknar imperium).


*/ Jag misstänker att en olycklig slump gjorde att knappen tillkom samtidigt som imperiefliken implementerades (två lösningar till samma problem). För innan imperiefliken, när alla meddelanden hanterades som socialfliksmeddelanden, så var det ett hästjobb att lägga in alla nykomlingar i imperiets trådar. Den knappen skulle då varit guld värd, och samtidigt så tog den ju bort de som lämnat. Men hela den funktionen tar nu medelendecentrumet själv hand om genom imperiefliken.
 

River Styx

CM
Community Manager
Hej!
Jag har sökt men kan inte hitta någon detaljinformation (internt) om just detta moment, så jag ska ta frågan vidare.
Återkommer! :cool:
mvh/River
 

HultNisse

Medlem
På Engelska så heter den "Add All Guild Members" (betaservern), vilket är mer i betoning att lägga till. Men jag är ensam i mitt imperium på Betaservern och kan således inte testa hur knappen beter sig där.
 

River Styx

CM
Community Manager
Hej!
Jag har nu fått svar att funktionen är (som du gissade) en kvarleva från förr. Dvs, innan imperiefliken fanns. Den kanske har fallit lite i glömska eftersom de flesta troligen använder imperiefliken.
Men, jag har skickat in en "rapport" om att det bör ändras till att faktiskt bara lägga till - inte rensa aktuella personer i tråden. För övrigt fungerar den exakt lika på Beta. Det är bara en fråga om översättning/formulering.
mvh/River
 
Topp