• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Förslag Attackerande armė -välj dina trupper

Archangel

Ny medlem
Har funderat en tid och landat i att skriva ner min tanke.

När man ska skicka upp sina valda 8 krigare för en strid så måste man swipa flera kilometer för att komma åt de olika enheterna som listas i en enda lång rad.

Skulle det inte räcka att varje enhet listas som en ruta och en liten siffra på varje som talar om antalet i respektive enhetskategori?

En tanke :)
 

River Styx

CM
Community Manager
Hej!
Det är ett bra förslag. Jag ska ta den vidare till utvecklarna. Tack!
Tänk dock på att man eventuellt skulle behöva "bygga om" en hel del i arméhanteringen, och det kan vara svårt att få igenom en sådan idé. Men det kanske kan ge utvecklarna något att fundera på :)
 

HultNisse

Medlem
Hej!
Det är ett bra förslag. Jag ska ta den vidare till utvecklarna. Tack!
Tänk dock på att man eventuellt skulle behöva "bygga om" en hel del i arméhanteringen, och det kan vara svårt att få igenom en sådan idé. Men det kanske kan ge utvecklarna något att fundera på :)
Hej,
Jag har lämnat ett liknande tidigare (som jag borde plocka fram länken för), men min tanke var en liten enklare lösning (utan siffra), och borde vara enkel att implementera.

Under fliken "Alla Enheten" listas 20 enheter av varje sort som finns för den eran som man valt, och det är 18 stycken enheter som visas på en sida. De enheter som man valt till stadsförsvaret visas först. Därefter kommer de andra och alltid minst skadade först med bundna följd av obundna till det är 20 i antal an enheten. För att därefter göra samma för nästa enhet. Håller man muspekaren över enheterna så visas antalet man hav av den sorten.

Om man i koden istället ange att det skall vara 1 st som visas av varje, istället för 20, så borde man få till en fungerande snabb lösning som även är logisk (har aldrig förstått varför det skall visas just 20 av varje enhet när man max kan välja 8). Det man då kommer att se och kunna välja på i "Visa Alla Enheter"-fliken är en enhet av varje i den eran man valt (utöver stadsförsvaret som upptar de första, om de är i den eran man valt). De kommer även alltid att först vara minst skadade - bundna - obunda i den ordnings som visas (den som i dag är den 1:a av de 20 som visas av varje).

Då det nu väljs ut 20 stycken så måste det i koden finnas ett villkor att det är just 20, det villkoret borde kunna ändras till 1 utan att påverka någon annan kod. Resultatet borde bli att man i Arméhanterings-fönstret direkt kan se alla enheter som man med högsta sannolikheten vill välja bland, och kan då välja utan att behöva skrolla och klicka (jag är ytterst irriterade på skurkarnas placering i skrollningen). Förvisso om man vill ha enheter från blandade eror så blir nog ett skrollande, men det hör nog till undantaget att någon vill det.
 

River Styx

CM
Community Manager
En liten uppmaning/tankeställare:
När man funderar på förbättringar så finns det två viktiga punkter som måste bokas av:
1 - Har alla spelare nytta av det?
2 - Kommer det fungera lika bra i webbläsare som på appen? (det finns en hel del skillnader mellan dator/mobil-app)

Ett exempel på skillnad i arméhanteringen är att i appen kan du inte filtrera på bundna/obundna (ja, detta önskemål är redan inlämnat till utvecklarna).
 

HultNisse

Medlem
En liten uppmaning/tankeställare:
När man funderar på förbättringar så finns det två viktiga punkter som måste bokas av:
1 - Har alla spelare nytta av det?
2 - Kommer det fungera lika bra i webbläsare som på appen? (det finns en hel del skillnader mellan dator/mobil-app)

Ett exempel på skillnad i arméhanteringen är att i appen kan du inte filtrera på bundna/obundna (ja, detta önskemål är redan inlämnat till utvecklarna).
Medger att mina kunskaper i appens utseende och funktion är starkt begränsad :)
 

Hangbjorken

Ny medlem
Hej!
Om man vill strida, som jag gissar är ursprungstanken, med optimal konfigurering av armé mot en viss typ av motstånd upplever jag att det tar för lång tid att byts uppställning.
En tanke jag haft är att kunna spara X uppställningar att välja mellan.
Man fyller armérutorna med en uppställning och har då alternativet att spara den som en av X uppställningar.
Istället för att dra enheter så skulle man kunna välja mellan sina olika definierade uppställningar.
De sparade uppställningarna skulle kunna visas först i ”visa alla enheter” med en ny icon och numrerade 1, 2, 3….
Väljer man en av dem så fylls armérutorna med den uppställningen, oavsett om de är tomma elller inte. Helt onödigt att behöva tömma dem först.

Med ett knapptryck kan man då byta armé beroende på motstånd.
Man behöver memorera vilken uppställning som består av vad, men det lär gå snabbt när man gör många strider:)
Skulle man välja fel trycker man bara igen och armén byts ut, mot förhoppningsvis rätt denna gång.

Ett annan enklare förbättring är om man håller inne på en enhet så fyller den automatiskt tills det är fullt. Valigt är att köra med 2-3 + 5-6 skurk.
Då räcker det att välja 2-3 enheter och därefter hålla inne på skurk så fylls resterande platser med skurkar.

Tycker även det är värdelöst att enheterna som väljs för stadsförsvar visas först.
De är alltid i vägen när man skall strida. Av den anledningen väljer jag alltid enheter från annan era eller enheter jag inte använder för strid till stadsförsvar. Eller så struntar jag helt i stadsförsvaret för att slippa enheter i vägen:)
Bättre att hålla trupper för stadsförsvar åtskilda från attackerande strid.
Förstår att tanken är att de skall vara tillgängliga för attack för de spelare med väldigt lite trupper. Men tycker inte det väger upp nackdelarna i större delen av spelet.

Mvh
Hangbjörken
 
Topp