• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Bugg Översättningsproblematik i nya BG/ISF

HultNisse

Medlem
Med den nya BG/ISF så har det kommit flertalet byggnader med nya namn som ställer till det i Imperiefältsloggen. Det finns två vars beteckning börjar med "Improviserad", Improviserad Kommandopost och Improviserad Kaserner. Som då är översatt från engelskan Improvised.

Problemet är att det svenska ordet Improviserad är för långt för att man skall i loggen kunna avgöra om det är Kommandopost eller Kasernerna som det avser (se utklipp). Det engelska ordet Improvised är kortare så i loggen där så kan man se första bokstaven i nästkommande ord. Är man inte snabb så kan det även hända att sektorn byt ägare och man kan därför inte gå dit och se vad det var som byggdes.

Jag inser att det inte är enkelt att komma tillrätta med detta då den korrekta översättningen och betydelsen är just Improviserad, och troligtvis är namnet i koden gemensamt för alla ställen. Man skulle kunna tänka sig att bredda loggfönstret, men det skulle då beröra alla, och inte bara den Svenska. Man skulle också kunna tänka sig en förkortning "Improv." men då bör man nog i den beskrivande texten för byggnaderna (där man köper dem) skriva ut Improviserad då rubriken där med säkerhet också skulle bli ändrad.


När jag ändå är inne på ISF-loggen, så skulle jag även vilja lägga till ett önskemål; Och det är att öka på antal poster som visas. När det är full fart på slagfältet, där jag är, så är det inte ens en hel dag som visas. Vilket ställer till problem om man vill ha koll på vad som byggs och varukostnader. Jag skulle föreslå att den ökas och längden bestäms av tid istället som idag antal. Lämpligen kan två till två dygn visas.
 

Bilagor

  • BG-log Engelsk.jpg
    BG-log Engelsk.jpg
    55,2 KB · Visningar: 6
  • BG-log Svensk.jpg
    BG-log Svensk.jpg
    60,6 KB · Visningar: 6

River Styx

CM
Community Manager
Tack för du påpekar detta!
Som du mycket riktigt har gissat så finns det ofta en översättning som används på flera olika platser (framför allt namn). Detta gör att det ibland blir som i ISF-loggen. Lite trångt om utrymmet.
Vi tar med oss detta till utvecklarna så får vi se om det finns en lämplig lösning. Även önskemålet om att loggen ska sträcka sig längre bakåt i tid.
 
Topp