• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Vad bestämmer Landningszoner i GvG

HultNisse

Medlem
Vad är det som bestämmer vilka sektorer som är möjliga att erövra i GvG på en era som man inte är på eller blivit utslagen från. När man väl är på spelplanen är det naturligtvis intilliggande sektorer man kan erövra, men vad bestämmer de första sektorerna.

Möjliga landningszoner verkar vara starkt begränsad.
 
Senast ändrad:

richie1

Medlem
En landningszon måste vara en ruta som inte ägs av ett annat imperium eller NPC. Är det det du menar?
 

HultNisse

Medlem
En landningszon måste vara en ruta som inte ägs av ett annat imperium eller NPC. Är det det du menar?
Inte riktigt: När ens imperium blivit utslagen eller inte tidigare varit på den erans spelplan så har man endast möjlighet att angripa sektorer och på så sätt komma in på spelplanen, och det går göra där de "gula pilarna" är, det jag kallar landningszon. Dessa verkar endast vara sådana sådana som ägs av NPC:n eller annat imperium (se skärmklipp).

NPC:n visar endast de som finns runt tagna sektorer, då det andra är outforskat och utgråat. Förutom på vissa ställen där NPC:n sträcker sig ut tre sektorer från belägrad/tagen sektor, fastän inga strider har skett där på ett bra tag.


Trots att det finns hur mycket "ledigt" åt söder med några små ägda "öar" så har jag endast möjlighet att landa på vissa utvalda uppe i norr. Jag har även tagit för att aktiv bli utslagen igen, för att se om landningsmöjligheterna ändrades. Men det gjorde det inte,

Någon algoritm bestämmer tydligen var jag kan landa, och det är inte där jag vill :)


. gvg.jpg (Progressiva eran i East-Nagach)
 

River Styx

CM
Community Manager
Som tillägg:
Wiki-sidan GvG med utdrag från avsnittet Landningszoner:

Landningszoner
När du öppnar provinskartan för en tidsålder, kommer du att märka att en del på kartan är svart. Detta indikerar att området är outforskat. Det aktiva området är där du kan samla din första armé och etablera ditt imperiehögkvarter.

Vilka sektorer ska man attackera?
När du går in i en provinskarta, kan du sätta ut en belägringsarmé i en landningszon som markeras som sagt av vitt, eller i ett annat imperiums område. Resten av rutorna ägs fortfarande av NPC. Dessa kan endast attackeras från en intillliggande sektor.
 

HultNisse

Medlem
@River Styx : Jo jag har studerat hjälpen; och även de engelska forumen, men det stämmer inte det som står där.
Som du ser på bilden nedan så har jag möjlighet att lägga belägringsarmén på 14 sektorer (11 i norr och tre till väster), där pilarna indikerar landningszonen.

Så frågan är varför jag inte kan exempelvis de fyra "öarna" i söder?

Det måste finnas ytterligare en algoritm bakom som begränsar vilka sektorer som man kan landa på (i mitt fall endast de 14), då man inte kan landa på alla NPC/imperieägda som hjälpen faktiskt säger man skall kunna.

gvg-prog.jpg
 

River Styx

CM
Community Manager
@River Styx : Jo jag har studerat hjälpen; och även de engelska forumen, men det stämmer inte det som står där.
Som du ser på bilden nedan så har jag möjlighet att lägga belägringsarmén på 14 sektorer (11 i norr och tre till väster), där pilarna indikerar landningszonen.

Så frågan är varför jag inte kan exempelvis de fyra "öarna" i söder?

Det måste finnas ytterligare en algoritm bakom som begränsar vilka sektorer som man kan landa på (i mitt fall endast de 14), då man inte kan landa på alla NPC/imperieägda som hjälpen faktiskt säger man skall kunna.

Visa bilaga 956

Du kan bara landa där det är en strand (precis som Malina mycket riktigt påpekade). Alla sektorer (med guldpil) i din bild är på stranden. :)
 

HultNisse

Medlem
Du kan bara landa där det är en strand (precis som Malina mycket riktigt påpekade). Alla sektorer (med guldpil) i din bild är på stranden. :)
Tre av mina landningssektorer (pilar) på karta är inte vid ständerna, och går jag in på Järnåldern där vi inte haft något på ett tag så är halva kartat möjlig att landa på.

Däremot ser jag nu att den har ökat på landningsplatserna, och nu har jag 21 sektorer som jag kan belägra. Två av dem som kan förklaras att det då var låsta, men nu är öppna. Men det verkar vara något med stränderna, ty alla sektorer som jag kan landa på är antingen vid stranden eller strax innanför en strandsektor som jag kan landa på. Men det förklarar inte varför jag inte kan landa på södra stranden.

Få se om några veckor vad den då ger för några möjligheter då.....
 

Malina

Aktiv medlem
Den södra änden av kartan verkar inte utforskat. Och du kan enbart landa på strand (sandfärgad ruta) som ligger intill en utforskad ruta (om jag tolkar wikin rätt).
 

River Styx

CM
Community Manager
Tre av mina landningssektorer (pilar) på karta är inte vid ständerna, och går jag in på Järnåldern där vi inte haft något på ett tag så är halva kartat möjlig att landa på.
.....
Beräkningar finns det alltid. Det är tillgången till dem som är svårare... Så det kan jag tyvärr inte bistå med.
Min gissning är att man helt enkelt baserar det på tillgång och efterfrågan. Men med villkoren strand & utforskat område så klart
Så t.ex. områden som är mer utforskat/erövrat - där öppnas flera (strand-)sektorer än på andra platser/kartor där aktiviteten är mindre. Kanske uppenbart när man tänker efter :)
 
Topp