• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Uppdatering 1.109 2017-09-06

voxscientia

Medlem
newlogo1.png

Hej kungar och drottningar,

Uppdateringen till 1.108 kommer att ske 6/9. Det kommer vara en kort nedtid av servern, vi ber om ursäkt för ev problem och olägenheter det medför.
En detaljerad beskrivning av ändringarna kan ni se här nedan:
Förändringar

Ett nytt fönster för bidrag i Mäktiga Byggnader kommer att lanseras på både mobila enheter och i webbläsaren.
Denna ändring kommer att introduceras upp till två dagar efter uppdateringen.

Sammanfattning
  • Vi gör det lättare att spendera Forskningspoäng och Diamanter i fönstret för Mäktiga Byggnader. De största förändringarna kommer att ske för mobila enheter.
  • Det finns en "töm min Forskningspoängsmätare"-knapp och "1" och "10"-knappar, vilka kommer att använda Forskningspoäng från paket i ditt inventarie om du inte har tillräckligt i din mätare. Du kommer att se om så är fallet. Extra poäng från paketen hamnar i din mätare.
  • Du kan se det totala antalet tillgängliga Forskningspoäng i ett nytt fönster (både på mätaren och i form av FP-paket).
Varför?
Det är två områden vi främst vill förbättra: att nya spelare ska vara medvetna om Mäktiga Byggnader samt att göra det lättare att investera Forskningspoäng i Mäktiga Byggnader.
Vi började med att utvärdera det nuvarande fönstret för Mäktiga Byggnader och kom fram till att följande behövdes förbättras:
  • Att spendera FP-paket var en lång process. Via webbläsare tog det flera klick per paket och på mobila enheter fanns det inte ens en knapp.
  • Samma situation var sann för om du använde Diamanter.
  • Överlag var det svårt att spendera större summor Forskningspoäng i det gamla fönstret då det bara fanns "1" eller "töm"-knappar.
  • Information kring fördelarna med nästa nivå för den Mäktiga Byggnaden var bland de svåraste att visa på skärmen. Det ska vara lätt att svara på frågan "Vill jag spendera mina Forskningpoäng här?".
  • Det var mycket information på ett litet utrymme. Detta är inte särskilt bra för användarvänlighet.
Vad?
Så vi har gjort följande förändringar:
  • Det kommer att gå att spendera FP-paket direkt från MB-fönstret på mobila enheter.
  • Det kommer att vara lättare att använda Forskningspoäng från paket i webbläsaren (färre klick). Antalet "10" valdes för att göra det lättare att spendera större summor åt gången, såsom 30 eller 50. Det verkar också vara en bra och lättillgänglig summa att skicka runt i Imperiet.
  • Det nya fönstret ser dina Forskningspoängspaket som en pool att dra ifrån beroende på hur du spenderar. Storleken på paketen spelar inte lika stor roll som det en gång gjorde.
  • Mer vikt har lagts på bonusen från byggnadens nästa nivå. Du vill vanligtvis inte se detta varje gång du öppnar fönstret, så fönstret kommer att minnas vilken flik du senast hade öppen och öppna den nästa gång.
Här kan du se en jämförelse mellan de gamla och de nya fönstren:

Webbläsare:
gb_window2.png



gb_window.png


Mobila enheter:
mobile_gb2.png



mobile_gb.png


Observera att där är en "slutför direkt"-Diamantknapp, men den är bara tillgänglig för dina egna Mäktiga Byggnader.

Där var en hel del idéer från Beta-servern under testfasen. Vissa av dem har implementerats, andra inte - ofta på grund av tekniska svårigheter. Vi har också fixat buggar som rapporterats av Beta-communityt, så ni får en stabil version :).

Sammanfattningsvis tror vi att detta är en efterlängtad förbättring :).
Förbättringar

  • Om du spelade på flera världar kunde du bara använda speciella erbjudanden (byggnader, evenemangsvaluta såsom Hjärtan etc.) på en av dem. Tack vare er feedback går det nu att utnyttja erbjudandena på varje värld du spelar på.
  • I väntan på Oceanisk framtid del 4 kommer två nya expansioner (seger och Diamant) att bli tillgängliga.
Buggfixar

Följande problem har lösts:
  • Ibland visades inte ikonen för Mäktiga Byggnader för vänner i den sociala menyn trots att de hade Mäktiga Byggnader. Nu ska den dyka upp!
  • Vi har löst två interna fel som kunde ske när man donerade medaljer till imperieskattkammaren och bytte mellan Kartrankningsfönster i GvG.
  • Ibland uppdaterades inte inforutan när man flyttade muspekaren från en besättningsmedlem till en annan.
  • Ibland kunde bilder på byggnader överlappa på fel sätt.

Under tiden
jobbar vårt utvecklingsteam på en ny historisk uppdragsserie samt nästa del av Oceanisk framtid.
Titta in på vår Beta server för att hålla dig uppdaterad! :)

Dela gärna med er av er feedback och se till att gilla vår Facebooksida! :)

Tack för att du spelar Forge of Empires!

/Ert hängivna Forge of Empires SE team
 

Malina

Aktiv medlem
Hm.. jag som spelar på webläsare tycker det gick smidigare i den tidigare versionen. Man tryckte bara på pluset och så kunde man välja vilka fp-paket man ville bidra med. När jag för en stund sen ville lägga 5 st 2fp-paket istället för ett 10fp-paket så blev det en väldans klickande fram och tillbaka för att det skulle bli rätt. Så nej, det blir inte färre klickande med denna uppdatering, snarare tvärtom. :confused:
 

Malina

Aktiv medlem
Nej, det är inte bra. Klickade "10 fp" hos en MB och tänkte att den skulle plocka ett 10fp-paket men nej, den tog 6/7 från min mätare och sen plockade två st 2fp-paket. Det var inte alls vad jag ville! Jag vill 1. kunna välja själv vilka fp-paket som dras, 2. kunna se en översikt av vilka fp-paket jag har i mitt lager, när jag är inne och besöker en MB. Alltså så som det gick tidigare. Snälla ändra tillbaka, iaf den funktionen! :oops:
 
Topp