• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Safirens Corner

Safiren

Medlem
safirenlogo1.jpg

Om ligorna i ISF och indelningen i grupper​

Inledning​



När jag gick ur mitt imperium, Svea Rekyl, pga tidsbrist, bildade jag ett enmansimperium dels av nyfikenhet på nya ISF och dels för att få belöningarna från min Himeji i IE .

Jag ville se om det fanns någon aktivitet i de lägre ligorna. I Kopparligan behövde jag ta en sektor för att vinna. I Silverligan tog jag fler än jag behövde, 4 st. Min första guldliga slutade med 8 sektorer innan de andra gav upp. Sedan kom jag till en guldliga där det var mer aktivitet så jag tog det lugnt. Sedan dess har jag åkt upp och ner mellan guldligorna.

Detta fick mig att fundera över hur många ligor det finns. Hittills hade jag bara hört om Dia A och Dia B men det måste ju finnas flera med tanke på hur många imperium det finns. I IE finns det en begränsning, man måste vara minst tre stycken för att få vara med och tävla men icke så I ISF – även soloimperium får vara med och röner många gånger framgångar.

Jag har skrivit runt till Top5 i alla ligorna men svarsfrekvensen är låg. Några intervjuer har jag iaf fått till. Mycket tack till er som svarade på mina frågor. Det uppskattas! Intervjuer är alltid intressanta. Tack oxå till de som åtminstone var tillräckligt artiga för att svara att de inte ville medverka.

Jag tackar de som hjälpt mig att samla information, det är till stor hjälp!

I mitt förra spel, Travian, hade jag en ”tidning” på deras forum och skrev om spelet i tio år. Jag måste vara den enda som haft immunitet i ett krigsspel :D När jag började samla information här drabbades jag av skrivklåda igen och tänkte jag skulle dela med mig av vad jag kom fram till.

Jag hoppas ni ska finna läsningen intressant och roande. Alla fel och missförstånd är mina egna och jag tar tacksamt emot påpekanden.

//Safiren


Ligorna​


Så.. det finns 153 imperier rankade på globala listan. Jag har använt mig av score.db för att kolla aktiviteten och fann att ca 30 av dessa är inaktiva.

De bifogade bilderna är tagna när denna runda av ISF nyss startat. Stridspoängen ändras under rundans gång medan ligapoängen som bestämmer rankingen ändras efter avslutat runda. Jag vet inte hur IE påverkar denna men det kanske visar sig så småningom.

GvG är ytterligare en faktor i ligapoängen, lyckat deltagande där spär på rankingen även om man inte deltar aktivt i ISF. Eftersom den ska tas bort lämnar jag den utanför nu.
 

Safiren

Medlem

Diamantligan​


I Diamantligan finns 13 imperier, för att kvala dit behöver man minst 901 ligapoäng, 1000 är max. 9 imperier har nått dit, Knights who says ‘NI’ ledde med 995.153 segerpoäng över Arkaria 939.514 när rundan började men nu leder Arkaria med 1.315.098 segerpoäng. Den har två grupper, DiaA och DiaB. Ett mästerskap hittills som hålls av Arkaria.

Antalet segrar (4) förbryllar mig, en seger i var för Knights who says ‘NI’, Arkaria, Tårtan och Jaha . Vi har bara haft en runda i nya omgången av Mästerskapstävlingen och endast två kan ha vunnit hittills. Inget imperium har mer än en seger så det borde ha nollats när nya Mästerskapet startade 21 december.

Så varför 4 segrar? Kan någon upplysa mig?

Jag har fått höra att det är random vilka man får möta men det verkar bara Diamantligan som fungerar så. I den pågående rundan möts dels Arkaria, Reborn, Svitjod, Tårtan, Svea rike, Svea Rekyl och Eleven swords, 7st. Huvudsakligen från mitten av de 13 som ingår i ligan.

I den andra gruppen har vi Knights who says ‘NI’, Scintilla, Jaha, Lejonet från Norr, Kravlösa och Bokhyllan, 6st. Några från toppen och resten från botten av ligan.

Top5


diamantv1.png


Intervjuer​


Frågorna:

1. Berätta lite om dig själv: Hon, han eller hen? Vad jobbar du med? Hur länge har du spelat FoE? Favorithobby när du inte spelar?

2. Vad tycker du är det bästa med spelet? Det sämsta? Nått speciellt som fick dig att fastna?

3.Berätta om ert imperium. Hur det bildades och när. Hur många är ni? Gamla medlemmar, nya eller en mix? Vad är er målsättning?

4. Hur har ändringarna i ISF påverkat ert imperium. Blev det bättre eller sämre? Bygger och blingar ni lika mycket som tidigare nu när det kostar mer? Hur har er strategi förändrats?

5. Vilket/vilka imperium är era favoritmotspelare?

6. Några idéer om hur man kan förbättra ISF?

7. Lyssnar du på musik när du spelar – I så fall vilken?


Snickarn den rättrådige Arkaria

Yrkesofficer i 25 år, slutade 2012 på egen begäran (major). Startade eget och driver en liten byggfirma.
Jag är oerhört tävlingsinriktad. När jag spelade golf körde jag stenhårt i två år och kom till 11 i handikapp ,när jag insåg vad som skulle krävas för att nå 0 slutade jag.

Bäst med spelet är att bygga laget vilket vi lyckas med just nu i Arkaria.

Arkaria är en sammanslagning mellan Smörblomman och Trade Nation. Vårt mål är att vara bäst
Vi är i framtiden och uppåt och bygger en stark skattisproduktion och kan därmed bygga och riva efter behag.

Nya BG har en bra ambition att minska möjligheterna för ett fåtal spelare att snurra kartan. Utvecklingen har gynnat lagspelet. Jag anser dock att utmattningskurvan ska vara mer rät än den är nu det är för lite skillnad på 6 k attackbonus och tex 3 k.

Jag spelar i flera världar och i A lägger vi mindre Diaz nu än förut, i E däremot har det gått överstyr där kostar en omgång ca 250 k Diaz att vinna.

De roligaste vinsterna var i Smörblomman när vi besegrade Reborn och Scintilla med vårt lilla superimp men det kostade på vi fick slita som dårar Hela grejen med smörblomman var fantastisk. Från nystart till vinst i diamantligan. Vi var ett helt fantastiskt gäng och många är kvar nu med.

Kul inslag med mästerskap. En utveckling skulle kunna vara att det är tyngre att ta sektorer långt ifrån egen startpunkt.

Jag lyssnar inte på musik men om jag hade gjort det skulle det vara soft hårdrock typ Marrilion eller Thin Lizzy.


Mirababe Reborn

1. Definitivt en hon, journalist, dvs ett utrotningshotat släkte. Spelat i princip sedan starten av spelet. Intressen utöver är trädgård, hästar, resor, jakt & fiske.

2. Valfriheten på hur mycket tid man kan spendera, att det kräver lite tankearbete o strategi.

3. Vi är 60-talet medlemmar, både nya o gamla. Varit i detta imp ett par år, men spelat med flera i impet i andra konstellationer tidigare. Målsättningen är att vara ett ledande imp, dela ut däng o framförallt ha roligt.

4. Tror merparten tycker det blivit bättre, men vi tänker oss för på var och vad vi bygger och blingar. Personligen tycker jag förändringen är till det bättre då det hämmar egospelare.

5. Alla utom Bokhyllan som beter sig som småbarn i sandlådan.

6. Inte fullt så många strider för varje sektor som i dag. Å tona ner diabehovet - Inno börjar framstå som snikna.

7. Lyssnar du på musik när du spelar – I så fall vilken?

Sällan men alltid heavy.


Kjelle13 Bokhyllan

1. Han :) Har spelat sedan sommaren 2013. Har jobbat på samma företag i snart 40 år, väntar på att ta ut pension i höst. Jobbar med maskiner. Har haft olika jobb bland annat var jag chef i 7 år.

2. Det var ett spel jag fastnade för direkt. Sedan har det ju förändrats mycket. Det mesta till det sämre :( Mest uppskattar jag GvG (som ska försvinna) och den sociala delen på discord.

3. Vårt imperie bildades av mig och KublaiKhan för ca 7 år sedan skulle jag tro. Vi har inga som helst krav, gör det vi tycker är kul. Brukar variera lite i antal mellan 10-13 st. Målsättningen är att jävlas med Reborn i GvG. Dryga är dom och har fuskat en hel del med dubbelkonto.

4. ISF är förmodligen den sämsta skiten Inno har skapat. Ändringarna förändrade ingenting. Är för spelare som jagar belöningar, vilket jag inte bryr mig om. Vi har ingen målsättning i ISF.

5. Reborn! Att kalla det för favoritmotståndare vet jag inte om det är rätt ord :)))

6. Lägg ner skiten :)))

7. Nej.
 

Safiren

Medlem

Platinaligan​


Platinaligan har 27 deltagande imperier, det krävs 651-900 ligapoäng, segrar 3st, Harmony, Skapa och “tre lågor” (Sorry, inte lyckats kopiera). Eftersom alla imperier kan delta och det max kan vara 8 deltagare behövs åtminstone Platina A, B och C och dessutom D? Jag som trodde jag kommit fram till en seger per grupp – ehepp.

Top5

Platinav1.png



Intervjuer​


Thorulf den väldige Handelshuset

1. För att börja med det enkla, jag är en han i övre halvan av 50 som arbetar som projektledare på IT-avdelningen på ett av våra större lärosäten.

Jag är lite osäker på hur länge jag spelat FoE, men någonstans runt tio år bör det väl vara? På den tiden fanns bara webbläsarversionen, mobilversionen var inte ens påtänkt.

Jakt och viltvård är ett intresse som jag vill ägna mer tid åt än vad jag gör.


2. Jag hittade FoE när jag letade efter något som liknade Civilization. Att bygga saker, forska sig framåt och balansera befolkning/mynt/resurser/varor/militär på en begränsad yta var det som fick mig att fastna. Att spela tillsammans med andra i ett imperium var något som tillkom ganska långt senare.

Det som är sämst med spelet är att det inte längre handlar om att ha en balanserad stad utifrån ens spelstil, numera handlar det bara om att köra event efter event efter event för att samla på sig eventbyggnader som ger dig allt på ett bräde. Ingen behöver fabriker, ingen behöver bostäder, och enda orsaken till att folk fortfarande har verkstäder (nästan alltid smeder) är alla dessa eventuppdrag där du ska slutföra x antal produktioner om y minuter/timmar. Det är helt enkelt inte samma spel längre, och jag håller långsamt på att lägga av.

3. Handelsplatsen är mitt och Hypokrates ”dra-sig-tillbaka-imperium”. Ingen av oss har längre några ambitioner, vi gör bara just precis det vi känner för. Jag har tidigare varit med i diverse imperier med varierande ambitionsnivå, inklusive ett par sessioner i ”elit-imperier”, men jag tycker inte längre det är värt ansträngningen. Det var kul där och då, men inte längre.

4. Jag har inte reflekterat över hur ändringarna i ISF påverkar oss, eftersom varken jag eller Hypokrates spelar det intensivt längre.

7:an är enkel. Jag lyssnar inte på musik när spelar. Stänga av musiken är det första jag gör när jag börjar spela ett nytt spel.


Abo-ma Toffelhjältarna

1. Berätta lite om dig själv: Hon, han eller hen? Vad jobbar du med? Hur länge har du spelat FoE? Favorithobby när du inte spelar?

- manlig, 57 år, IT-projektledare, spelat i 7-8 år, spelar trombon och volleyboll

2. Vad tycker du är det bästa med spelet? Det sämsta? Nått speciellt som fick dig att fastna?

- simulationer är alltid spännande, uppbyggnadsspel, sen toppen grafik, och trevliga imperier. Nya isf är jobbigt, och all reklam med

3.Berätta om ert imperium. Hur det bildades och när. Hur många är ni? Gamla medlemmar, nya eller en mix? Vad är er målsättning?

Jag spelar i abcd, längst i A, numera trevligast i D, mest ISF i B. A var roligaste gänget, tyvärr kapades imperiet, nu lite för litet. Förr skrevs faktiskt en hel del limerickar i chatten! Nu är det blandat. I D blev det för stressigt, så jag bytte till deras ”slölir”! Mycket trevligt med mindre fokus på ISF. Målsättning: ha kul. I B vill de alltid vinna.

4. Hur har ändringarna i ISF påverkat ert imperium. Blev det bättre eller sämre? Bygger och blingar ni lika mycket som tidigare nu när det kostar mer? Hur har er strategi förändrats?

-sämre nu som sagt, jobbigare, så mycket tid har få! Alldeles för jobbigt ta fält.

Strategi är inte min grej, det får andra sköta, för jobbigt.

5. Vilket/vilka imperium är era favoritmotspelare?

Inga speciella!

6. Några idéer om hur man kan förbättra ISF?

Färre antal strider per fält!!!

7. Lyssnar du på musik när du spelar – I så fall vilken?

Sällan
 
Senast ändrad:

Safiren

Medlem

Guldligan​


Därefter kommer Guldligan, 30 deltagande imperium, 351-650 ligapoäng krävs, 5 segrar, Eremitens lya (Jag!), Easy Company, milc_anien, Metal Lords och Matriarkatet. Det borde finnas 4 grupper, A, B, C och D.

Ny teori: Imperierna skiftar i antal i varje liga per runda pga ligapoäng så pass att det påverkar antalet grupper och därmed antalet segrar. Förklarar fortfarande inte varför Diamantligan har 4.

Här har jag lyckats utröna att grupperna är strikt indelade efter antalet ligapoäng. Det vill säga att de 8 första är i grupp A, de 8 nästa i grupp B och så vidare med grupp C och D.

Top5


Guldliganv1.png


Intervju

Ingen annan som ställde upp här så jag intervjuade mig själv eftersom jag är en av Top5 i guldligan. Jag tycker att jag borde varit etta, jag har iaf massa segerpoäng men tyvärr för mig ger ligapoängen rankingen!

1. Mitt nick är Safiren, jag är 68 år och nästan pensionerad skomakare. Jag får hoppa in och hjälpa till några dagar i veckan i familjeföretaget. Jag har spelat i drygt 3 år, är i Framtiden nu och trivs där. När jag inte spelar läser jag, SF&F och historia och längtar just nu till våren när trädgården pockar på uppmärksamhet.

2. Jag gillar att bygga och att kriga är roligt i lagom omfattning. Jag gillar inte fragmenten det blir för mycket av dem och jag önskar att det inte var så många event. Det kommer nya byggnader hela tiden och jag har inte plats! Byggandet och grafiken var väl det som fick mig att fastna samt att det fanns möjlighet att kriga. På det sättet ganska likt mitt gamla spel Travian Tournament.

3. Soloimperium pga tidsbrist. Målsättningen är att avsluta mitt spelande här men har diamanter kvar och för snål för att använda dem i onödan så går inte så bra att nå målet :D

4. Jag har inte haft så många möjligheter att utforska nya ISF eftersom jag gick ur mitt imperium innan det infördes. I förra omgången var första gången jag mötte någon som byggde så då fick jag tillfälle att testa – men dyrt för en som är solo. Jag kör egentligen ISF bara för att se om någon antar utmaningen och det händer nog bara när jag hamnar i GuldA.

5. Pga min lägre aktivitet har jag inte hunnit skaffa mig någon än men några roliga spelare har jag lärt känna.

6. Jag tänker att det kanske skulle bli ett roligare ISF om det blev mer komprimerat genom att ett imperium skulle behöva anmäla intresse för att vara med och det inte gick per automatik. Då kanske man skulle få en spelplan där alla deltog och inte som nu när många inte ens slår ett enda slag.

En sak till som jag saknar är statistik tillgänglig över Top10, vilka var bäst i veckans omgång av ISF/IE. Fast IE.. det måste ju finnas en hel drös med grupper där med med tanke på att alla se-världars imperium med minst 3 får vara med. Så ok då ISF åtminstone. I Travian fanns massor av statistik tillgänglig och lättare att hitta något att skriva om.

Jo förresten, jag saknar att man inte ser imperiet när man klickar på en avatar. Iaf gör jag inte det på min dator.

7. Jag föredrar att det är tyst, maken spelar Nightwish på övervåningen så lagom volym nere hos mig.
 

Safiren

Medlem

Silverligan​

I Silverligan har vi 34 deltagare, 101-350 ligapoäng. Kan behövas 5 grupper här, 6 segrar, . Alla verkar ha någon form av aktivitet. Lite lustigt är att av de fem imperierna på top5 är fyra soloimperier.

Top 5

Silverliganv1.png



Tyvärr inga svar härifrån när det gäller intervjuer.
 

Safiren

Medlem

Kopparligan​


Så var vi framme vid den sista ligan, Koppar. 0-100 ligapoäng, 7 segrar. Ca 35 av 49 har någon form av aktivitet. Större delen har varken ligapoäng eller segerpoäng. De som har segerpoäng har inga ligapoäng eller segrar, de som vunnit har varken ligapoäng eller segerpoäng. Känns som om något är väldigt obegripligt i den statistiken… Och de som inte har någonting får ändå vara med även fast de är inaktiva?

Jag fick en kontakt som bekräftade att gruppindelningen även här går efter ligapoängen med ett undantag, det sista imperiet i gruppen är från slutet av listan, dvs inaktivt imperium.

Top5

Kopparliganv1.png


Inte så lätt att få kontakt med någon här så intervju uteblir.
 

Safiren

Medlem

Slutsats​

Jag fick svar på min undran hur många grupper det finns i varje liga och hur deltagarna utses – nästan i alla fall. I Diamant ser det ut att vara random vilket förmodligen beror på att de är så få i gruppen, men nog skulle det vara kul att få se toppimperierna möta varandra! I de övriga verkar det gå strikt efter ligapoängen. 6-8 deltagande imperier i varje grupp. I Koppar blandar man in de inaktiva i övriga grupper.

Efter att jag började kolla imperierankingen har två imperier försvunnit från listan, så nu är det 151 deltagande.

Det ska bli intressant att se förändringen när rundan är över och om min slutsats håller när nästa runda börjar. I så fall kan man kolla vilka man troligen möter genom att studera imperierankingen.

…………………..

Vill ni ha mer sånt här så behöver jag hjälp att samla information. Det kan t ex vara genom att skicka mig bilder dels på hur slutresultatet i er ligagrupp blev och dels på top10 i medlemmarnas aktivitet under ISF. Eller genom att ställa upp på en intervju. Det går bra att använda Corners mail safiren@safirenscorner.se
 
Topp