• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

PvP Arena enbart för de som nått Rymdålder Asteroid

Jag har tråkiga nyheter till alla er som ännu inte nått Rymdålder Asteroid. Ni har kanske hört om en ny funktion, PvP Arena, som ska ersätta de nuvarande PvP-tornen. Det är i grund och botten en intressant idé, men InnoGames har tyvärr konstruerat matchningssystemet så att PvP Arena bara är meningsfullt för spelare som nått Rymdålder Asteroid, eller möjligen Rymdålder Mars om man har riktigt hög anfallsbonus.

Matchningen tar nämligen ingen som helst hänsyn till vilken tidsålder du är i, så du kommer inte längre upp än till en viss nivå som beror på din tidsålder, därefter får du bara omöjliga strider med moståndare som ligger långt långt före dig i spelet. Att ta dig upp och kämpa om de översta 500 platserna är bara att glömma om du ligger längre tillbaka i forskningsträdet.

Det är förstås helt hål-i-huvudet, men trots 90 sidor kritik på betaforumet har InnoGames inte tagit till sig av detta och tänker lansera PvP Arena på liveservrarna i nuvarande skick. Med andra ord, det är en funktion som är intressant bara för de som kommit allra längst i spelet, vi andra blir bara frustrerade när vi nått taket för vad vi klarar av i vår tidsålder.

Det enda sättet att få InnoGames att ändra sig är om ingen hakar på PvP Arena (utom Asteroid- och Marsspelare förstås), då kanske det till slut går upp för dem att de måste göra om matchningssystemet om de ska kunna attrahera spelare från alla tidsåldrar till arenan.
 

Svafrlami

Medlem
Ja, det är ju inga särskilda belöningar för Tidsåldersrankingen, Månadsvis, utan bara Globalrankingen. Thorulf har såklart helt rätt. Enklast är väl att avskaffa Globalrankingen, och ranka varje tidsålder för sig. Med Månadsbelöning, även om vecko-rankingens nollställning av möjligheten att köpa nya försök för medaljer ska finnas kvar. Sen måste förstås något göras åt problemet med att man "fastnar" på samma motståndare. Jag mötte exakt samma spelare i min tidsålder i en hel vecka, och hen mötte mest bara mig. Det gladde endast den spelare som låg över oss i rankingen , som kunde se oss gnaga på varandras poäng, och spoliera våra chanser att hinna ikapp:)
 

HultNisse

Medlem
Jag känner inte riktigt igen mig i detta; Jag är i Progressiva Eran och ligger globalt på plats 55 (och nu är det i slutet på månaden).

Däremot så har jag problemet att jag bara möter samma motståndare i min era, men det beror på att vi är få som har så många poäng i den progressiva eran (tre stycken). Vilket då är ett olösligt matchningsproblem såvida man inte skall införa ett utmattning/handikapps-system. Samtidigt så är det tämligen bekvämt då man mycket snabbt kommer på vad denna/dessa har för något försvar.

Däremot så kan jag snarare se problem med de som kommit mycket långt, och vilken svår motståndare denna får, ty svår är en era upp och lätt en era ner.


Jag skulle även misstänka att motståndarna kommer från den server och värld som man själv spelar i och då blir urvalet lite sämre.

Det jag däremot skulle vilja rikta kritik emot är att belöningarna är lite torftiga, de skullegärna vara lite bättre.
 

Svafrlami

Medlem
Det är bara på aktuell Server man konkurrerar. Men, av någon anledning är vissa spelare helt fridlysta, och de spelare som kämpar i samma tidsålder möter, och besegrar varandra. De tar poäng från varandra, och krattar manegen för den spelare som aldrig blir besegrad av andra spelare. Orättvist, och endast en anledning till stark missnöje. Orsaken kan man bara spekulera i, men de vore en självklar funktion att den spelare som ligger i topp av en tidsålder ska få ALLA andra som prioriterade motståndare. Varför ge denna spelare "Frikort" från angrepp ? Fungerar det så kommer ingen att tycka PvP är kul längre. Engagerar man sig, vill man inte uppleva det som att man är "riggad" som chanslös från start ?
 

Svafrlami

Medlem
Jag har nu engagerat mig särskilt i en Värld/Server och kommit fram till följande ; Det är fullt möjligt att konkurrera utan att vara i de högsta Tidsåldrarna. Det krävs framförallt en så stark Att/Försvar för Att/Försvar för Att-Arme` så att man alltid kan besegra motståndare som är 1-2 högre i tidsåldrar. Man har alltså inte en direkt fördel av att ligga i den allra högsta tidsåldern. Att "nörda" på ett extremt Stadsförsvar kan löna sig, då de flesta avstår från att attackera någon som har + 1000 i Stadsförsvar. Man måste vara Aktiv. och aldrig missa ett tillfälle, var femte timme. Man måste samla en massa medaljer, för att kunna köpa nya försök varje vecka. PROBLEM :De spelare som inte var Beta-Spelare, och inte förstod att manmåste vara "på hugget" från start, har ingen chans att hämta upp försprånget de bästa skaffat. Till en viss gräns går det, men aldrig hela vägen. Det är bara de spelare som ligger på #1-#3 som har någon anledning att faktiskt anstränga sig lite extra. Det är samma , ganska ynkliga belöning, i förhållande till ansträngningarna, ges om du ligger på #4 eller # 99. De allra bästa placeringarna kräver självklart att du spenderar en massa Diamanter :)FÖRSLAG : Starta om PvP-Arenan från Noll så att även de spelare som inte hann förstå upplägget får en chans, och ta för engångs skull bort möjligheten att Köpa sig sig till Toppen med Diamanter. Belöna Engagerade spelare och Aktivitet. Ge Nördarna en chans :)
 

jöns

Ny medlem
Jag har nu engagerat mig särskilt i en Värld/Server och kommit fram till följande ; Det är fullt möjligt att konkurrera utan att vara i de högsta Tidsåldrarna. Det krävs framförallt en så stark Att/Försvar för Att/Försvar för Att-Arme` så att man alltid kan besegra motståndare som är 1-2 högre i tidsåldrar. Man har alltså inte en direkt fördel av att ligga i den allra högsta tidsåldern. Att "nörda" på ett extremt Stadsförsvar kan löna sig, då de flesta avstår från att attackera någon som har + 1000 i Stadsförsvar. Man måste vara Aktiv. och aldrig missa ett tillfälle, var femte timme. Man måste samla en massa medaljer, för att kunna köpa nya försök varje vecka. PROBLEM :De spelare som inte var Beta-Spelare, och inte förstod att manmåste vara "på hugget" från start, har ingen chans att hämta upp försprånget de bästa skaffat. Till en viss gräns går det, men aldrig hela vägen. Det är bara de spelare som ligger på #1-#3 som har någon anledning att faktiskt anstränga sig lite extra. Det är samma , ganska ynkliga belöning, i förhållande till ansträngningarna, ges om du ligger på #4 eller # 99. De allra bästa placeringarna kräver självklart att du spenderar en massa Diamanter :)FÖRSLAG : Starta om PvP-Arenan från Noll så att även de spelare som inte hann förstå upplägget får en chans, och ta för engångs skull bort möjligheten att Köpa sig sig till Toppen med Diamanter. Belöna Engagerade spelare och Aktivitet. Ge Nördarna en chans :)
Jag vill bara skicka ett meddelande så jag får min belöningstrofe. Ber om ursäkt och återkommer med nåt vettigare sen
 
Topp