• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Lek: Fortsätt på sista bokstaven

DeletedUser2157

Guest
Hej!

Jag hänger ju i forumet då och då och har ett förslag på en lagom avancerad lek för er som, precis som jag, ibland "har för mkt fritid" eller som helt enkelt gillar att klura på bokstäver och ord tillsammans med andra. Det kan bli kul, joina vettja!

Ni känner säkert igen leken som jag kallar "Fortsätt på sista bokstaven".

Spelets regler:
1. Jag börjar med att sätta ett tema på de ord/namn vi ska komma på. Temat är: Mäktiga Byggnader från spelet.
2. Jag börjar med att säga namnet på en mäktig byggnad: Fyrtornet från Alexandria.
3. Anders fortsätter då med att nämna ett namn vars första bokstav är samma som den sista bokstaven i det nyss nämnda namnet. I detta fallet är det "a" då det är just sista bokstaven i "Alexandria". Anders säger då exempelvis namnet på den Mäktiga Byggnaden: Alcatraz
4. Och nästa person ska därmed fortsätta på "z"...osv...osv...

Got it? Yay, go play!

Vad gör jag ifall jag inte kan komma på något efterföljande ord/namn på gällande tema?
Kom igen nu, försök att tänka till riktigt ordentligt så kommer du kanske på något! Om inte så kanske du kan söka i spelets Wiki för att hitta något bra? Eller kanske Googla fram det (t ex ifall det inte är på spelets tema)?
Kommer du fortfarande inte på något ord/namm på temat? Då får du helt enkelt välja ett nytt tema.
Temat i sig behöver inte alls handla om spelet utan kan handla om vad som helst. T ex fågelarter, bilmärken, grönsaker,, smågodissorter eller dyl. Förslagsvis någonting som känns relativt lätt att söka upp på nätet ifall "hjärnstillestånd" skulle råda.

Bonuspoäng
Bonuspoäng ges till dom som skriver en skojig rad, en anekdot eller två om ordet/namnet i fråga. Någonting skoj/något meningslöst vetande/viktig eller bra information eller något sånt tänker jag!
I mitt exempel som var "Fyrtornet i Alexandria" skulle jag i sådant fall säga: "Det var den andra MB jag byggde i min första värld men det var faktiskt den första MB jag förstod vad den gjorde & var bra för. Efter det har jag börjat att satsa mer på MB i mina (nu) två världar."
Och om Anders förslag på "Alcatraz" så berättar han om att "Året var 2011 då jag, trots att jag är förlamad från midjan och nedåt, simmade snabbast från Alcatraz till San Francisco & därmed vann hela tävlingen (vilken förutom jag själv enbart bestod av deltagare utan någon funktionsnedsättning)."
(Off topic.....Mer info om Anders "Järnmannen" Olssons resa bör ni kolla upp om ni inte hört hans föreläsningar redan! Grym människa det där, klart värd att lyssna på om ni får möjligheten! #tipsfråncoachen)

Vad är ett bonuspoäng?
Jag hade gärna delat ut diamanter här men ett bonuspoäng kan väl få vara någonting så exklusivt som en gillamarkering av mig eller någon annan forummedlem. Anders ska garanterat ha en upp för sin story om Alcatraz! (#OBSejsponsratinlägg)

Jag lär kanske få sitta och spela detta själv här i forumet ett tag innan någon annan förhoppningsvis hänger på!
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser2157

Guest
Fyrtornet från Alexandria

"Det var den andra MB jag byggde i min första värld men det var faktiskt den första MB jag förstod vad den gjorde & var bra för. Efter det har jag börjat att satsa mer på MB i mina (nu) två världar."
 

DeletedUser2157

Guest
Alcatraz

"Året var 2011 då jag, trots att jag är förlamad från midjan och nedåt, simmade snabbast från Alcatraz till San Francisco & därmed vann hela tävlingen (vilken förutom jag själv enbart bestod av deltagare utan någon funktionsnedsättning)."
 

DeletedUser2157

Guest
Zeusstatyn

"Zeusstatyn i Olympia är ett av världens sju underverk. Själva Zeusfiguren ska ha varit 13 meter hög och uppbyggd av en träram som klätts med plattor elfenben och guld. Satt gjorde han på en tron av cederträ som förgyllts med guld, elefenben, ebenholts och ädelstenar. Ingen vet vad som hände med statyn."
 

DeletedUser2157

Guest
Notre Dame

"Mäktig byggnad som ger lycka och resurser. Den verkliga byggnaden Notre Dame återfinns i Paris och har en biodling på taket."
 
Topp