• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Kulturella bosättningar

voxscientia

Medlem
VikingLogo_500px.png

Hälsningar från frusna ödemarken i norr, Ragnar Lodbroks vikingaby har bett om din hjälp.

Det är det din uppgift att från den 3:e januari 2019 och framåt leda vikingarna till framgång!

CoPbanner.png

achievement_icons_cop_vikings_small.png
Vad är kulturella bosättningar?
En huvuduppgift bakom kulturella bosättningar är att upptäcka nya kulturer av mänsklighetens historia, genom de olika tidsåldrarna i Forge of Empires. Eftersom vi redan passerat dessa tidsåldrar i huvudspelet, så kom vi på ett nytt sätt att få erfara dessa rika kulturer av våran historia.

Dessa städer är separerade från din huvudstad, med tema enligt den kultur du som spelare har valt. Bara en kulturell bosättning kan vara aktiv, kulturella bosättningar kan spelas om flera gånger.

achievement_icons_cop_vikings_small.png

Hur kan jag komma åt kulturella bosättningar?

Kulturella bosättningar låses upp med järnåldernsteknologin- "plöjning". Efter att du har forskat fram det, så kommer du se en båt i närheten av din stad som kommer ta dig till ny bosättningar.

cop_2.png

Just nu finns det bara en kultur att välja på - Vikingarna. Med flera planerade senare, du kommer också kunna välja andra kulturer i menyerna.

cop_1.png

Starta äventyret genom att segla till en helt ny karta och påbörja uppbyggnaden av din vikingaby som hövding!

achievement_icons_cop_vikings_small.png

Första steget i kulturella bosättningar

När du påbörjar din nya kulturella bosättning, så kommer Ragnar Lodbrok guida dig genom starten och hjälpa dig få följare.

cop_3.png

Med vikingarna så behöver du samla resurser och du kommer även ha nya resurser tillgängliga:

  • outpost_hud_vikings_population_50px.png
    Vikingar - Dessa är motsvarigheten till invånare i din huvudstad. Du behöver dem för vissa byggnader.
  • constructionmenu_diplomacy_buildings_icon_50px.png
    Diplomati - Visar stödet man har från invånarna. Detta krävs för vissa byggnader.
  • outpost_hud_vikings_resource_50px.png
    Kopparmynt - Koppar används för att tillverka kulturella varor och kan fås genom bostadsbyggnader men också diplomatiskabyggnader.
  • axes_0_50px.png
    Yxor - Vikingresurs, tillverkas av en yxsmed.
  • mead_0_50px.png
    Mjöd - Vikingresurs, tillverkas av ett mjödbryggeri.
  • horn_0_50px.png
    Horn - Vikingresurs, tillverkas av en bestjägare.
  • wool_0_50px.png
    Ull - Vikingresurs, tillverkas av en ullfarm.
Om du samlar på dig tillräckligt med resurser så kan du antingen låsa upp nya byggnader eller expansioner.

Tänk på, att när du slutför eller överger en bosättning så försvinner alla resurser. Inklusive expansioner (även premium) och allt återställs igen!

cop_4.png

Men att bygga upp en by är inte så enkelt som du kanske tror. Hinder och stora stenblock, blockerar delar av din by, vilket gör det svårare att placera byggnader. Då dessa måste placeras runtom hindren.

Med varje ny bosättning så kommer hindren vara olika, vilket ger lite extra utmaning till att organisera sin bosättning.

När du har slutfört uppdragsserien med Ragnar Lodbrok, så kommer byn att lita och acceptera dig som deras hövding. Och bosättningen är avklarad.

achievement_icons_cop_vikings_small.png

Belöningar

Genom att spela genom kulturella bosättningar, så kommer du kunna få olika belöningar beroende på hur snabbt du klarar av dem. Samt antalet gånger du har slutfört dem tidigare. Speciella belöningar väntar dig redan vid de första omgångarna!

  • Du får belöning efter varje avslutat uppdrag.
  • Du får belöningar för sidouppdrag.
  • Du får belöningar efter du slutfört hela kulturella bosättningen för vikingar.
  • Du får ytterligare belöningar beroende på hur snabbt du klarar av bosättningen för vikingar.

Yggdrasil
R_SS_MultiAge_CulturalBuilding2.gif

3x3
Yggdrasil är vikingarnas heliga träd, och du kommer motta det som en av dina belöningar för att slutföra bosättningar för vikingarna.​

Yggdrasil är en uppgraderingsbar specialbyggnad, som har 9 nivåer totalt. Beroende på dess nivå så ges följande:
  • Mynt (alla nivåer)
  • Attackboost (alla nivåer)
  • Resurser (alla nivåer - om motiverad)
  • Varor (från nivå 2 - om motiverad)
  • Medaljer (från nivå 3 - om motiverad)
  • Forskningspoäng (från nivå 4 - om motiverad)
Större runsten
R_SS_MultiAge_CulturalBuilding2e.png

2x2
Större runsten är en specialbyggnad som kan fås genom att spela genom bosättningar för vikingarna.​

Den belönas endast genom fragment, och bara om du klarar uppdragsserien inom en viss tid. Beroende på hur lång tid det tar så kan du få mer eller mindre fragment av den.

Större runsten kan uppgraderas till nivå 5.
  • Mynt (alla nivåer)
  • Forskningspoäng (alla nivåer - om motiverad)
  • Varor (från nivå 2 - om motiverad)
  • Medaljer (från nivå 3 - om motiverad)
  • Attackboost (från nivå 4)
achievement_icons_cop_vikings_small.png
Emissarier

cop_6.png

Emissarier är respekterade personer, som kommer till din stad och sitter i stadshuset för att ge specialbonusar. Sändebud kan fås genom slutförande av bosättningar. Det är 6 stycken totalt tillgängliga i vikingsserien, alla med olika bonusar.


Det är:
  • Harald Hardrada (1 forskningspoäng)
  • Erik den Röde (Medaljer)
  • Leif Erikson (resurser)
  • Freydís Eiríksdóttir (Mynt)
  • Gudrid Thorbjarnardóttir (1 Enhet från din tidsålder)
  • Aud den djupsinnade (2 Varor från din tidsålder)
achievement_icons_cop_vikings_small.png


Ta en titt på videon här nedan, där våra speldesigners förklarar hur det fungerar i mer detalj!


achievement_icons_cop_vikings_small.png

Låt oss få veta vad du tycker om kulturella bosättningar och vikingarna. Lämna gärna er feedback nedan!

Tack för att du spelar Forge of Empires!:)

Hälsningar,
Ditt Forge of Empires Team!
 

DeletedUser1944

Guest
Det tar ju hundra år att komma igång med yxor i och med att det tar 4 tim för 5 yxor....sen står det överge Bätting på en "knapp betyder det överge BO sättning kan nog bli problem att folk klickar fel annars är det ju en kul grej
 

DeletedUser1853

Guest
Håller med svealena. Lägger till lite egna synpunkter.

Abandone, betyder på svenska överge, leave, betyder lämna. Kanske lite bättre engelskakunskaper??? Kan ju kanske lämna för mindre misstag bland spelarna, och även mindre klagomål?! ;)
1. Belöningarna kunde ju ha gett kopparpengar, eller annat för bosättningen, istället för resurser och forskningspoäng, som man redan har en massa av, och hjälper inte bosättningen framåt
2. Att man måste bygga runt hinder??? Vikingarna kunde det här med att undanröja hinder som stora stenar, klippor och annat. De eldade och hällde vatten på tills allt hade spruckit och försvunnit, så de kunde bygga.

Tycker det är en dåligt underbyggd "händelse", får väl se ifall man kommer nånvart innan man tröttnar, och överger bosättningen...tycker den här uppdragsserien är som vinterevenemanget, illa genomtänkt. Vinterevenamanget var inte avvägt för alla, samma med den här, vad gäller "bygga omkring hinder".
Som min salig bror skulle ha sagt: "Lättare att passa in en LS7 motor i en T-Ford."..
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser1944

Guest
Bra där Morbidia !!!
Kommer ingen vart kan inte köpa mark behöver massa yxor, för att placera Mjödbryggeriet, för det behövs befolkning , så man kan inte sälj hus osv, och med dom där himla stenarna blir det himlans rörigt, det är väl så att dom vill att vi ska köpa diamanter??? trist !!och belöningarna e ju helt ute och cyklar ge mig yxor och koppar inte resurser och forskningspoäng!!!! försöker ett tag till
 

DeletedUser1408

Guest
Sketskoj :) Blir svårt att lyckas fixa inom tidsramen varje omgång, bra utmaning :D
 

DeletedUser2157

Guest
Ger emissarierna belöningarna per 24 timmar eller? Det framgår inte vad jag kan se...
(Har precis låst upp emissarier o fått en emissarie från ett uppdrag som ger 1 forskningspoäng)
 

Bumerang

Medlem
Börjar bli nästan omöjligt att fixa viking , och har lagt hur många floriner som helst o fått 2 st delar ... Pinsamt o blir väl att man struntar nästan i vilken byggnad mm man kan komma över .... hm!
 

Bumerang

Medlem
Synd , för viking delen är ju rätt kul o omväxlade :)
Det ända sättet är väl och köpa massor av Diamanter för att klara det inom den tids fristen.
 

DeletedUser1408

Guest
Synd , för viking delen är ju rätt kul o omväxlade :)
Det ända sättet är väl och köpa massor av Diamanter för att klara det inom den tids fristen.
Chansen att fyrdubbla produktionen ökar ju för varje ny by samtidigt som tidsramen blir kortare.. tanken är väl att det ska kompensera upp, men vissa gånger har man otur o får inga, och då blir det tight.
 

DeletedUser2157

Guest
Chansen att fyrdubbla produktionen ökar ju för varje ny by samtidigt som tidsramen blir kortare.. tanken är väl att det ska kompensera upp, men vissa gånger har man otur o får inga, och då blir det tight.

Jag undrade just om det faktiskt är någon som fått den bonusen, men du verkar ha fått det..? Jag är inne på andra varvet i ena världen o tredje i den andra världen..ingen bonus ännu..
 

Bumerang

Medlem
Börjar bli lite ledsamt nu , jag har fått 2 första nivå byggnader i Karnevaleventet nu .. Har spenderat massor av floriner .. Så dåliga ods har det alrigt varit under dom ca : 5½ åren jag spelat .. phu
 

DeletedUser1408

Guest
Jag undrade just om det faktiskt är någon som fått den bonusen, men du verkar ha fått det..? Jag är inne på andra varvet i ena världen o tredje i den andra världen..ingen bonus ännu..

Hmm är du säker på att du inte fått den? Det är lätt att missa den (ja jag har fått den flertalet gånger). Men oftast har jag inte sett när den kommit utan bara att mina uträkningar vs varuförrådet inte stämmer ;)
 

DeletedUser2157

Guest
Hmm är du säker på att du inte fått den? Det är lätt att missa den (ja jag har fått den flertalet gånger). Men oftast har jag inte sett när den kommit utan bara att mina uträkningar vs varuförrådet inte stämmer ;)

Jag har inte fått in det i mina beräkningar iaf...Men så kan jag ha gjort en allt för stor höftningvid huvudräkning kanske.
Bevakar nu nogrannt varje skörd för att se ifall det blir fyra ggr eller ej...vore intressant att veta liksom. Jag brukar sällan ha tur i just turspel
 
Topp