• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Imperiefunktioner

DeletedUser1408

Guest
Hej.
Jag har idéer om hur man skulle kunna utveckla spelet på det sätt som i alla fall skulle få MIG att vilja fortsätta spela. Att fokusera mer på imperiefunktioner istället för personlig vinning i allting.
Ex.
Ett imperium förfogar över en bit land där man har möjlighet att resa gemensamma MB:s som självfallet då skulle ge bonusar till hela imperiet. Ett ex. vore att man får en viss %chans att få extra prestige till den dagliga rankingen när man "hjälper" imperiermedlemmar. (På så sätt lönar det sig att investera i denna MB samt att utöka imperiet med fler medlemmar för att öka chansen).
Det skulle även kunna ge slumpmässiga varor till imperieskattkammaren, eller ge en tillfällig boost till alla medlemmar i imperiet att öka guldproduktion, resursproduktion eller attack/försvarsbonus under en period.

Ett gemensamt "tech-tree" för imperiet där alla får lägga FP för att hjälpas åt att låsa upp olika teknologier som hjälper hela imperiet. Ex. här skulle kunna vara "Satellit" som kostar 10 000 FP att låsa upp och ger 2% chans att imperiets satellit går in och slår bort en fiendeenhet i strid". Skulle kunna kombineras med en MB som ökar den procentuella chansen att passiva förmågor i forskningsträdet aktiveras.

Har hur mycket idéer som helst om detta och börjar tycka det är rätt tråkigt att det är så lite funktion för imperiet som helhet och så mycket individuella funktioner.
 

DeletedUser1884

Guest
mycket intresant ide med ett gemensamt forsknigsträd;)
 

klarre

Medlem
Dock blir ett gemensamt forskningsträd lätt obalanserat då vissa imperier har många medlemmar som är färdigforskade mycket större fördel jämfört med mindre som inte är färdigforskade. Dock skulle det vara roligt att ha något mer att satsa på för oss som är färdiga med det mesta men alla har inte 450fp+ per dag att spendera :p
 

DeletedUser1408

Guest
Tja en sak man kan göra för att balansera det något är ju att man har en exponentiell förändring i donerade FP för varje person och forksningsalternativ. Alltså typ att jag lägger 100 FP och det blir 100 av 10 000 för det alternativet. Och är vi då 10 st i vårat imperium så minskar värdet för mina FP för varje hundra jag lägger baserat på hur många vi är i imperiet. Så är man ensam i ett imp så är ens FP alltid värda exakt 1.0 men är man tio st så kanske en persons FP till slut bara är värda 0.1 FP/FP i det techträdet för att göra det lite mer utmanande för imps som har några toppspelare med väldigt mkt FP så att inte bara dom ska kunna maxa allt direkt :). Bara en tanke men hur som, det lär säkert gå att balansera det på nåt bra sätt :)
Kanske man låser upp möjligheter att öppna nya forskningsalternativ i trädet beroende på vad man har för level på impet, på så sätt kan det ju vara lite enklare och billigare forskningar på lägre nivåer och med tiden kommer man åt dyrare och kraftfullare alternativ :)
 

DeletedUser1917

Guest
Schysst idé! Jag gillar det sista du sa också gizmobandolio, nått sätt så att inte top 10% av ett imp är de enda som gör framgång i detta, och så alla i impet i olika åldrar kan bidra lika mycket. Lite som i IE för att tävla om plats 1 så måste alla hjälpas åt.
I IE dock så måste man ju kriga/förhandla sig till belöningen av imperiemakt. Man skullle kunna lägga in olika hinder att komma förbi i detta också, t.ex. när man då ska låsa upp en ny imp-tech eller om man ska låsa upp mer imp-mark att bygga på så kan det behövas att man krigar/betalar varor ur skattkammaren/etc.
Ett till förslag som skulle kunna låsas upp i imp-techträdet: en till flik i värdshusbutiken efter resurs-, militär- och tidsförstärkningar; imperieförstärkningar, så man kan spendera silver på bonusar till imperiet. Kanske istället för att det är förstärkningar som räcker t.ex. 24h och gör att man inte kan köpa andra vanliga förstärkningar, så är det bonusar som man kan köpa en gång per 24h/48h/1v
 
Topp