• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Imperieexpeditioner: Förhandlingsspelet

voxscientia

Medlem
expeditions_minigame_forumlogo.png

Kära äventyrare!

Som ni kommer ihåg när vi först introducerade Imperieexpeditioner, så lovade vi att lansera ett fredligt sätt att lösa sammandrabbningar i djungeln. Tills nu var "Förhandla"-alternativet låst. Nu till den nya Expeditionen, som börjar på tisdag, kan du välja att föra byteshandel med lokalbefolkningen med dina varor istället för att strida.

Låt oss presentera - Förhandlingsspelet!

Om du lyckas med förhandlingarna kommer de låta dig passera och du löser på så vis förhandlingen utan någon strid alls! Detta kommer inte att vara lika enkelt som i kampanjkartan. Istället kommer vi att underhålla dig med ett förhandlingsspel som kräver både tur och färdighet!


expedition7.png
Hur fungerar det?
När du klickar på Förhandla-knappen första gången kommer fem lokalinvånare fram till dig. Det är uppenbart att de vill ha något från dig, annars låter de dig inte passera. Oturligt nog är deras dialekt svårförstådd och ni kan inte kommunicera. Du erbjuder dem några mynt, men bara två av dem tar emot dem och försvinner. De andra tre tar också en handfull var, men står kvar. Kanske några resurser? Det fungerade! De tog resurserna och visade dig en hemlig passage som låter dig smita förbi invadörerna! Du lyckades lösa din första sammandrabbning genom förhandling!

Detta är det nya Förhandlingsspelet, du måste lista ut vad lokalbefolkningen vill ha och ge det till dem. Räkna med både tur och färdighet!

Se videon nedan för att lära dig mer om Förhandlingsspelet:


expedition7.png
Och om du föredrar att läsa har vi en förklaring nedan :).

Detta är hur Förhandlingsspelet ser ut när du först öppnar det:
negotiation1.png

Varje person vill ha en resurs från dig. När du klickar på "Välj resurs" ser du vad du kan erbjuda dem:
negotiation2.png

De första sammandrabbningarna kommer att vara lätta att lösa. Du kan bara välja mellan två resurser. Knapparna visar hur många mynt/resurser du behöver erbjuda och hur många du har.
Du kan välja ett erbjudande för varje person separat.
Låt oss erbjuda 3 av dem mynt och resurser till de andra två:
negotiation3.png

Låt oss se vad som händer när du trycker på "Förhandla"-knappen. Nu används ett försök.
negotiation4.png

Fantastiskt! Två invånare accepterade ditt erbjudande och låter dig passera! Men de andra tre vill fortfarnade ha något annat. Som du kan se visas "Fel person" på deras portätt. Detta betyder att trots att de inte vill ha vad du erbjuder kan någon av de andra tänka sig att ta emot det. Eftersom detta är din första sammandrabbning är den lätt att lösa. Du kan bara välja mellan två alternativ, så om ditt första inte fungerade är det bara att välja den andra nu:

negotiation5.png

Klicka på "Föhandla" igen! Denna gången kommer inte ett försök att dras eftersom det fortfarande är samma förhandlingsrunda. I varje förhandlingsrunda var du tre gånger på dig:
negotiation6.png

Det verkar som att vi klarade det! Sammandrabbningen har lösts!

Precis som strider kommer förhandlingar att bli svårare ju längre du kommit på kartan. Större sammandrabbningar är också svårare än vanliga. Du kommer att ha fler resurser att välja mellan:

negotiation7.png
- typisk förhandling mitt i svårighetsgrad I.

negotiation8.png
- typisk förhandling mitt i svårighetsgrad II.

negotiation9.png
- typisk förhandling mitt i svårighetsgrad III.

När du erbjuder resurser kan du få tre olika sorters feedback:
De kan antingen acceptera ditt erbjudande, neka det med en hint om att någon annan behöver det, eller totalt neka det.
Detta representeras med text och färg:

negotiation10.png

Vad betyder det?

ge_minigame_slot_green.png
Grön
Rätt

Erbjudandet har accepterats. Resursen kan, men inte nödvändigtvis, behövas av andra personer.

ge_minigame_slot_yellow.png
Gul
Fel person

Den här personen behöver inte denna resurs. Däremot behöver någon annan den.

ge_minigame_slot_red.png
Röd
Fel

Ingen behöver denna resurs.




negotiation11.png

Utfallet sparas varje gång du slutför ett erbjudande, så du kan gå tillbaks och se vad du gjort tidigare.

Observera att invånarna tar resurserna även om de inte vill ha dem!

Förhandlingsspelet har balanserats så att du får ungefär lika många Expeditionspoäng för strid som för förhandling, men detta beror förstås på hur många gånger du behöver gissa innan du hittar rätt kombination.
På tal il det: i vissa fall, p.g.a. otur eller bristande färdighet, är 3 gissningar inte tillräckligt för att hitta rätt kombination av resurser. Då har du två alternativ: antingen ger du upp och försöker igen (då måste du använda ett försök till) eller så kan du köpa en extra gissning med Diamanter (då är det fortfarande samma försök). Om du ger upp och försöker igen kommer setet resurser invånarna vill ha vara detsamma, men vem som vill ha vad kommer att ändras.

expedition7.png
FAQ
Detta är en lista på vanliga frågor och svar.
  • Jag känner inte igen bilderna på resurserna. Vad är de?
    De som nog skapar mest förvirring är bilderna på varor, då de har förstorats för att synas bättre. Om du tittar noga matchar de bilder i ditt inventarie. Varorna som begärs beror på din tidsålder, men oftast handlar det om varor från din tidsålder eller den förra tidsåldern.
  • Tas varorna från imperieskattkammaren eller mitt personliga inventarie?
    Alla resurser tas av dina egna resurser.
  • Får jag rankningspoäng för att spendera dessa varor?
    Ja, precis som när du spenderar varor i forskningsträdet eller i GvG, får du rankningspoäng när du spenderar varor i förhandlingsspelet.
  • Jag har gett upp på mitt första försök, men de "rätta" varorna är inte desamma i det andra försöket?
    Resurserna som är desamma i varje försök är det första setet du kan välja från (t.ex. mynt, resurser, sten, marmor, vin). Vilka resurser som är rätt eller fel, och vem som vill ha vad ändras.
  • Varför behöver jag spendera diamanter trots att jag har fler gissningar?
    Detta händer bara om du saknar varor för att fortsätta förhandlingsspelte. T.ex. om du valt att erbjuda 2 marmor men inte har tillräckligt med marmor.

Och det är det!
Vi hoppas att ni tycker om Förhandlingsspelet! Dela gärna med er av feedback!
Kom ihåg att balanseringen kan komma att ändras från Expedition till Expedition.

Tack för att du spelar Imperieexpeditioner!

/Ert hängivna Forge of Empires team
 
Senast ändrad:
Topp