• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Hur kan imperieslagfältet (ISF) utvecklas?

Charleszx

Ny medlem
Det har nu gått nu drygt ett år sedan ISF startade. (eller BG som de flesta säger?)
Jag konstaterar att det blev ett nytt roligt inslag som de aktiva spelarna lägger (för) mycket tid på.
Samt att inflationen i att få mer rankingpoäng och belöningar av fp/varor ökade drastiskt.

VAD ÄR ERA BÄSTA FÖRSLAG FÖR ISF/BG I FORTSÄTTNINGEN??

mina förslag är dessa, både realistiska och kanske orealistiska.

* (1) MINSKA ISF FRÅN 11 TILL 7 DYGN
Minska stressen med ISF genom att minska ner den från 11 dygn till 7 dygn. (må kl 08:00 till må kl 08:00)
Så det blir varannan vecka ISF. 3 dagars vila är på tok för lite.
Många har blivit speltrötta sedan ISF infördes, som för aktiva spelare upptar ständig tillsyn.
Den andra veckan kan fyllas med något annat som ger motsvarande belöningar som ISF hade gett. (möjlighet för FOE att utveckla något helt nytt också)
T.ex. mer belöningar från IE för imperieplacering i IE-mästerskapen. Och hårdare konkurrens denna vecka.
Eller se det nya PvP-tornet som återigen testas på Beta-servern som ersättning för minskat antal dagar som ISF varar


* (2) MÖT IMPERIER FRÅN ANDRA SERVRAR
Detta vore jäkligt kul, och en ny utmaning för de bästa imperierna på varje server.
- Är det tekniskt möjligt för spelutvecklarna???
- Inte nödvändigt möta andra servrar varje vecka, skulle räcka med att möta dem var 4e eller 5e ISF-omgång.
- Här är nackdelen att spelare kan möta sig själva.
Jag ser det som omöjligt att spelare ska kunna delta på lika villkor i 2 imperier som möter varandra.
Stor risk för sabotage (bygga/riva BL) och spioneri av taktik

Åtgärd: spelare som möter sig själv kan bara spela ISF i den värld där spelaren har högst rankingpoäng, i den andra världen blir spelaren automatiskt inaktiverad för spel när ISF-rundan startar. Spioneri kan fortsatt ske, men imperier har möjlighet att göra meddelandetrådar där vederbörande spelare inte finns med.

Utveckling: Spelare kan själv göra inställningar med prioritetsordning, vilken värld de i första hand spelar ISF i.
Jämför med IE, där det såklart också är ett visst problem, men ett mycket mindre sådant, dessa spelare kör oftast lika mycket IE för båda sina imperier av rättviseskäl, så de inte påverkar slutresultatet.

* (3) MÖT IMPERIER FRÅN ANDRA LÄNDER
- Mycket färre spelare som kör i flera länder. (undantag den internationella??) För att undvika problem med spelare som möter sig själv.
=> problem med spelare som spelar mot sig själv kan ses som försumbart och är spelarens och imperiernas eget problem
- Är det tekniskt möjligt för spelutvecklarna???
- möt imperier inom samma tidzon i så stor utsträckning som möjligt.
- Inte nödvändigt varje vecka, "mästarmöte" var 4e/5e ISF-omgång => VM i ISF


* (4) BYT UT KARTORNA
Gör helt nya kartor som ser helt annorlunda ut. Behåll antalet provinser och alla namn, men ändra vilka som gränsar till vilka.

Allra helst vill jag (Charles) se nr 1 utvecklas, jag tror mer på nr 3 än nummer 2 ??, nr 4 den minst viktiga
 

KingPing98

Ny medlem
Jag hade verkligen önskat att förslag 3 skulle bli verklighet. Just nu möter man mer eller mindre alltid samma 3 imp och 3 nya som fastnar vid sitt bo och nästan hellre vill vara kvar i dia b om man kan säga så. Hade man kunnat möta imperier från andra servrar och ha någon form av ranking system så hade man kunnat möta mer jämnstarka imp varje gång där motståndet ändå byts ut hela tiden.

En annan punkt jag tycker borde åtgärdas är att när de blir flera imperier på 1000 lp är att de kan slumpas vilka imperier som hamnar i dia a och dia b. Det kan bli att imperiet som vann "dia a" hamnar i dia b och då ha en omgång där de absolut krossar alla de möter och har själva en tråkig omgång men även de övriga. Så ett nytt ranking system där detta undviks hade varit nödvändigt enligt mig.

Förslag 4 hade också varit kul, men som Charles skrev, inte lika viktig
 
Senast ändrad:

HultNisse

Medlem
Ytterligare ett förslag, vilket nog är tämligen enkelt att införa:
Förslag: Skriv ut sektorernas beteckning på översiktskartan A2T, B3S ect.....
I dag när man kommunicerar med andra så måste man gå in för att kolla vad de heter, för att sedan fortsätta skriva. Det vore enklare om man direkt ser att A1 skall attackeras medan D2 skall vi lämna ifrån oss.
Egentligen gäller detta även GvG där det skulle vara bra på kartan se kordinatnamnen.
 
Senast ändrad:

isakandre

Ny medlem
Tycker gott att dom impen som ligger längst ner i rundan ,kunde fått en joker att låsa upp sektorer med. Ofta spelar dom ju ingen roll. Trevligare om alla kan köra sina attacker, även när barnen är nattade. Inte så trevligt att logga in 4-5 kvällar i rad ,för att upptäcka att man är inlåst. Bara logga ut igen :(
 

Schmeck

Ny medlem
Intressant Charles, bra förslag :)

Tycker själv poängspannet i Diamant bör ökas. 901- 1200 skulle vara bättre, då finns plats för fler dia-ligor som är bättre matchade. Då ökar samtidigt max prestigepoäng imperier får via BG (som nu är för lite jämfört med gvg).

Minska samtidigt antalet imperier i en liga, 4-5 borde vara bättre, chansen att imperierna är bättre matchade borde öka då.

Att minska storlek på imperierna (säg max 40-50) skulle vara intressant. Det skulle minska tendensen att alla starka krigare samlas i några få imperier. För få konkurrenskraftiga imperier är ju ett problem på alla servrarna. (Ja, väldigt osannolikt jag vet.) Sverige har väl inte spelarunderlag för fem servrar heller, skulle lätt kunna minskas till tre.

Sen är ligaindelningen nu katastrofal. Indelningen efter Imperie-id, när det finns mer än 8 Imp med 1K LP, kan väl inget än tycka är vare sig bra eller rättvis. Konsekvensen på vissa servrar där de bästa imperierna permanent parkeras i Dia-B är ju horribel.
 
Senast ändrad:

MatteN

Ny medlem
Att sortera på imperie id är verkligen dåligt. Att utforma ett rankingsystem som fungerar utan konstiga lottningar eller sortering efter ID kan ju inte vara direkt svårt. Att ett imp som är klart bättre än andra i Dia A alltid hamnar Dia B pga detta är ju så fel det kan bli.

Fast färre imperier i varje liga skulle enligt mig göra det tråkigare och mer förutsägbart. Att få flera imperier att hålla jämbördig styrka skapar spänning och intresse.

Tanken att ha olika kartor tilltalar mig. Gärna med lite hinder i form av sjöar och berg som man måste ta sig runt osv. Blir idag för lite strategi och de dominerande imperierna tar över kartan och belägrar 6-10 sektore i timtal. Effektivt för att vinna men inte särskilt kul och ökar knappast intresset för ISF.

Sen tycker jag man kan minska de personliga belöningarna. De är alldeles för generösa vilket gör att man kan göra raketkarriär. Lite tvärtemot spelets grundidé, att det är ett långsiktigt spel som ska ta lite tid.
 

MatteN

Ny medlem
Tillägg till ovan. Öka de belöningar som delas ut till hela imperiet och ta bort alternativet minimera de personliga belöningarna.
ISF ändrar också balansen mellan spelets MBs. T ex Zeus är en super byggnad. Billig, tar liten plats och ger mycket attackstyrka. Medan man kan diskutera behovet av CC. Varför inte en olympisk skattkammare på den platsen istället?
 
Senast ändrad:

Schmeck

Ny medlem
@Malina

Ang Imp-ID. Varje Imp får ett Id-nr av Inno när det skapas. När det finns för många imperier med max ligapoäng(1000LP) för att få plats i Dia-A så avgör detta Imp-Id vilka imperier som måste flytta mer i Dia-B. Lägst Id flyttas ner helt enkelt.
Rent praktiskt betyder det att det äldsta imperiet alltid åker ner i en sån situation.
En inte helt logisk och rättvis lösning kan man tycka.
 

Svafrlami

Medlem
Minska Låsningstider för erövrade sektorer, och byggtiderna för byggnaderna. Ett maxantal sektorer för vad varje Imperie kan äga samtidigt. Eller radikalt ökade byggkostnader beroende på hur många sektorer ett Imperie kontrollerar ?
 

Svafrlami

Medlem
Men, i grunden handlar det ändå om samma problem som "dödade" GvG ? De mest Köpstarka spelarna samlas i Imperier med likasinnade. Och, tyvärr bestämmer spelare som vägrar lära sig av Historien, i några fall. Diamant-A gängen kan fotfarande, i vissa fall ta över en Diamant-B karta totalt första dygnet. Vem det nu än är, som står för en så Kontraproduktiv spel-ide`, borde de bytas ut mot en mer Strategiskt begåvad spelare som General på Slagfältet. Om man kör över alla andra bör de ju reagera genom att Frysa läget, och låta Omgången stanna. Trist, men en viktig lektion ? Imperier, som är bofasta i Diamant-A måste helt enkelt bli skickligare på att styra Omgångarna i vissa lägen. Och, det ska erkännas att vissa Imperier bland "De Stora" börjat lära sig . Att höja LP-nivån till 1200-eller till och med 1500 och införa en extra Klass vore inte dumt. Man kan få spelrum för ett bättre taktikspelande då, när det gäller placeringarna.
 

Malina

Aktiv medlem
@Malina

Ang Imp-ID. Varje Imp får ett Id-nr av Inno när det skapas. När det finns för många imperier med max ligapoäng(1000LP) för att få plats i Dia-A så avgör detta Imp-Id vilka imperier som måste flytta mer i Dia-B. Lägst Id flyttas ner helt enkelt.
Rent praktiskt betyder det att det äldsta imperiet alltid åker ner i en sån situation.
En inte helt logisk och rättvis lösning kan man tycka.

Såpass? Jag som mest tyckt mig se mönstret, av att de imperium som "har flest ligapoäng utöver de 1000", dvs om det hade gått att se, är de som hamnar uppe i övre Diamantligan. Även var på vulkanen tycker jag mig ha sett ett mönster, placering uppe till vänster har högst ligapoäng, sen går det moturs.
 

vendla

Ny medlem
Hoppas att något av förslagen skulle bli verklighet. Större poängspann i diamant borde vara självklart att fixa. Helt värdelöst att flyttas från diamant A till Platina. Trist för alla inblandade. Blir ett straff för de imp som inte lyckas maska i diamant B tillräckligt för att vara kvar där. Sen finns det kanske två placeringar kvar att slåss om som inte ger så stort poängavdrag att man rasar till Platina. Gör om så det går att ligga kvar i diamantligan. Gärna kortare omgångar också men framför allt skicka inte ner imp till Platina som inte hör hemma där.
 

HultNisse

Medlem
En enkel sak att implementera är att man ökar antalet slag som imperiet behöver för erövra sektorer beroende på hur många sektorer som man totalt äger på slagfältet.

Antalet slag skulle då bli dynamiskt, och hur mer man erövrar hur svårare blir det att ta nästa sektor. Man behöver inte heller ha den linjär utan exempelvis har man 10 sektorer så behövs 20 extra slag, har man 20 sektorer behövs 50 extra slag/sektor (två parametrar). Det borde kunna vara ett handikapp som jämnar ut obalansen mellan imperier i samma liga.


Det kan även av spelledningen/utvecklarna med fördel införas succesivt genom att justera de två parametrarna, och då se hur spelplanerna utvecklar sig, tills man kommit fram till en balans där enskilda imperier inte "äger" alla sektorer.
 

MatteN

Ny medlem
Att öka antalet strider på en sektor blir ganska verkningslöst då man lätt kan bygga BL och få billiga strider. Öka istället kostnaden för att bygga i takt med antalet sektorer ett imperie äger. Det svider nog mer och skapar mer återhållsamhet och strategi.
 

Svafrlami

Medlem
Håller med, Matte N. Att öka antalet strider är närmast en bonus. Det motsatta vore nästan bättre, kombinerat med en radikal höjning av byggkostnaderna. Då skulle fler "värstingar" få konkurrera om färre, och dyrare belöningar inom sitt Imperie.
 
Topp