• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

GVG - Karens för att försvåra för skuggimperier

Gammal förslag som behöver lyftas fram på nytt, karens efter utslagning är värt att prova på, 2-3 dagar kanske är lagom för att göra skugg mindre attraktivt, samtidigt som "straffet" för små imp inte blir för stort för de som försöker kriga på riktigt men kanske behöver växa till sig lite innan de slåss mot de större impen.
 

Tixal

Medlem
Gammal förslag som behöver lyftas fram på nytt, karens efter utslagning är värt att prova på, 2-3 dagar kanske är lagom för att göra skugg mindre attraktivt, samtidigt som "straffet" för små imp inte blir för stort för de som försöker kriga på riktigt men kanske behöver växa till sig lite innan de slåss mot de större impen.
Mitt intresse är väckt :D
Skulle du kunna förklara lite mer vad det innebär? Dvs, ett konkret exempel. (erkänner villigt att GvG inte är min starka sida...)
Spontant låter det som ett bra förslag, men utvecklare vill "alltid" ha utförliga exempel/förslag :)
 

Schmeck

Ny medlem
Fast ska det ligga på stora etablerade imperier att få definiera vad "att kriga på riktigt" innebär? Alla småimperier är ju inte skugg-imp, en del gillar ju bara att köra på sina egna villkor. Att kriga billigt och röra sig in och ut på kartor är väl en strategi så bra som någon annan. Små imperier kan absolut kriga mot stora om de kör smart. Det kan vara en smärta i stjärten för de imperier som samlar massa sektorer, men det är ju liksom en del av spelet. Skulle vara trist om gvg-reglerna skruvas så det bara är storimp som ska kunna kriga mot varandra.
 

Tixal

Medlem
Fast ska det ligga på stora etablerade imperier att få definiera vad "att kriga på riktigt" innebär? Alla småimperier är ju inte skugg-imp, en del gillar ju bara att köra på sina egna villkor. Att kriga billigt och röra sig in och ut på kartor är väl en strategi så bra som någon annan. Små imperier kan absolut kriga mot stora om de kör smart. Det kan vara en smärta i stjärten för de imperier som samlar massa sektorer, men det är ju liksom en del av spelet. Skulle vara trist om gvg-reglerna skruvas så det bara är storimp som ska kunna kriga mot varandra.
Håller med om att regler får inte ändras så dem bara gynnar stora imperier. GvG ska vara till för alla. Tanken här är ju att hitta en balans så stora imperier inte kan ta genvägar för att ta en "easy win". Att ha smarta strategier är en sak - att utnyttja kryphål i reglerna är en annan... ;-)
 
Ett annat förslag är att sätta en storleksnivå på impen (som en smart person skrev till mig)
Så om alla imp under t.ex. 3-4 personer inte får delta i gvg så rensar det automatiskt bort de flesta utav skuggimpen,
gvg är väl knappast tänkt som ett solospel.
Liknande regler finns ju redan i IE, så det borde alla kunna godta förutom skuggorna...
 

danny0707

Ny medlem
Ja eller varför inte sätta ett maxtak på typ 20 spelare per imperium?
Då ökar ju möjligheterna för alla imp att kunna ta sig till toppen då det i dagsläget är nästan omöjligt för nyare imp att värva nya bra medlemmar och kunna växa till sig så man kan ta sig dit upp..
Topp 20 listan på imp har ju sett ungefär lika dan ut i flera år utan några större förändringar och lär fortsätta se ut som den gör om inget ändras..
 

Schmeck

Ny medlem
På de servrar jag kör har jag aldrig fått uppfattningen att skugg/spök skulle vara ett så stort problem att man behöver ändra reglerna.
Sen finns det nog absolut folk som spelar solo eller i liten skala, att definiera att gvg "måste" köras på ett visst sätt för att det ska vara rätt är jag inget stort fan av.
Gvg för väl snarare en lite tynande tillvaro sen Isf kom, att komma med ändringar som medför ännu mindre aktivitet är väl knappast nån höjdare,
 
Topp