• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Förslag till ny MB/GB

Hallåj.
Jag har upptäckt att jag utan att tveka skickar mina gubbar i strid och fyller på med nya när de stupat.
Om gubbarna som överlet en strid fick veteranstatus kunde det bli intressant att se till att de inte blev kanonmat.
Enheter med veteranstatus får en liten förstärkning av försvarsbonusen för varja strid den överlever och taket för max % avgörs av nivån på den nya byggnaden.
Byggnaden kunde vara Invalidhotellet förutsatt att det inte skapar juridiska problem,
De flästa mb's har ju två bonusar så om den ena är förstärkt försvar på veteranenher
Kanske den andra kan gynna imperiet med varor eller makt?
Kom gärna med input.
// Micke.
 

Tixal

Medlem
Hallåj.
Jag har upptäckt att jag utan att tveka skickar mina gubbar i strid och fyller på med nya när de stupat.
Om gubbarna som ......

Det låter som en väldigt intressant idé! Det finns ju byggnader som tränar nya enheter, men ingen som tar hand om de skadade. :)
Dock skulle den behöva heta något annat tror jag :-D Kanske skulle Veteranhemmet vara lite lämpligare.
Så det skulle finnas en koppling mellan överlevande enheter och MBn? Ok.
Men hur länge skulle en "veteran" kunna överleva? Risken är ju ganska stor att du kommer få en enorm mängd enheter i din armé. En aldrig sinande ström av tillgängliga enheter kan ju tappa lite av utmaningen.
Många väljer att läka/återuppliva enheter med diamanter. Hur skulle det påverka byggnaden?

Vrid och vänd på idéerna lite till - du har en bra idé på gång!
 
Det låter som en väldigt intressant idé! Det finns ju byggnader som tränar nya enheter, men ingen som tar hand om de skadade. :)
Dock skulle den behöva heta något annat tror jag :-D Kanske skulle Veteranhemmet vara lite lämpligare.
Så det skulle finnas en koppling mellan överlevande enheter och MBn? Ok.
Men hur länge skulle en "veteran" kunna överleva? Risken är ju ganska stor att du kommer få en enorm mängd enheter i din armé. En aldrig sinande ström av tillgängliga enheter kan ju tappa lite av utmaningen.
Många väljer att läka/återuppliva enheter med diamanter. Hur skulle det påverka byggnaden?

Vrid och vänd på idéerna lite till - du har en bra idé på gång!
Gällande namnet så är det en existerande byggnad som finns i Paris, kanske Invaliddomen är mer passande.
Risken att någon skulle få ofantliga mängder av trupper ser jag inte.
Det går ju att samla på sig stora mängder redan idag om man inte krigar.
 

Ingrid Ylva

Ny medlem
Jag gillar idén. En överlevande enhet har ju samlat på sig stridserfarenhet och borde kunna få något slags bonus. Det skulle öka generalens (spelarens) incitament att vara rädd om sina enheter. Att koppla bonusen till en mäktig byggnad är intressant. Bonusen kan ju vara noll om man inte har den mäktiga byggnaden.
Antagligen skulle man behöva förse varje instans av en enhet med ett unikt ID (behöver ju inte visas i GUIt) så att spelet kan hålla reda på vilka som dör och vilka som överlever. Enheterna behöver också ha en räknare över hur många strider de klarat - varje överlevd strid ger mer bonus. Jag tror inte att mängden överlevande trupper skulle öka jämfört med idag - idén innehåller ju inget som ökar överlevnadschansen i strid utöver bonusen.
 

HultNisse

Medlem
Underbar idé med att stridserfarenhet ger enheten bonus.

Striderna går ut på spelarens förmåga att matcha sin armé rätt mot motståndaren. Att då ha ytterligare en dimension där vissa enheter av samma slag har bättre kraft är en spännande tanke. Man kan även tänka sig att en erfaren enhet ger stridsmoral till övriga på samma sätt som Mästaren.

Däremot så ställer det ännu högre krav på arméhanteraren som även i dag är lite bristfällig. Då målet borde vara att matcha arméer, men kan idag ibland bli en "klickorgie" med byte av enheter. Jag har tidigare lagt ett förslag om hur arméhanteraren skulle kunna justeras (https://forum.se.forgeofempires.com...-truppkombinationer-i-förväg.2398/#post-10461). Men med denna tanken bör nog det ombearbetas och under den extra raden som jag lagt in för enheterna, även lägga in en rad med veteraner under varje enhet.
 
Topp