• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Förslag på tidsändring av BG/ISF-omgångar

Twix

Ny medlem
Imperieslagfältet har funnit cirka ett år och man kan med erfarenhet utvärdera det. Jag med fler tycker att bg/isf är ett roligt moment i FoE och lägger ner mycket tid på det men det har ett pris.

En omgång är 10 dagar lång med endast 3 dagar vila innan det är igång igen. När sektorer är låsta i endast 4 timmar kan det kräva spelande näst intill dygnet runt om ditt imperium inte vill riskera att bli inlåsta och börja om från början nästa dag. Att bg/isf rullar dygnet runt under en lång tid gör att du kan sitta vid kartan näst intill hela tiden. Jag är inte ensam när jag säger att en omgång är för lång med den lilla pausen mellan. Med liten paus blir spelare slitna och fler överväger att sluta spela eller redan har. Alla har såklart eget ansvar för sitt spelande men jag tror att Inno kan hjälpa till att bidra till en roligare speltid och inte tappa trogna spelare.

Jag vill föreslå att längden på en aktiv omgång och/eller vila reformeras för att ge mer andrum mellan omgångarna. Förslagsvis är en omgång 7 dagar aktiv + 7 dagar vila eller 10 dagar aktiv + 7 dagar vila. Antal dagar är förslag och inte exakt, principen är att ge mer vila mellan omgångar för imperier och spelare.

Vi är många som älskar att spela FoE och vill bidra till en rolig spelmiljö. Vi har många olika åsikter om Bg/Isf men tror de flesta kan hålla med om att någon typ ändring behövs.
 
Bra förslag, en omgång/månad skulle räcka mer än väl, det skulle öka intresset, nu somnar nästan folk för att man aldrig får vila och reparera sina trupper.
Spelet ska vara kul och inte ett heltidsjobb vilket det blivit nu.
 

Tixal

Medlem
Imperieslagfältet har funnit cirka ett år och man kan med erfarenhet utvärdera det. Jag med fler tycker att bg/isf är ett roligt moment i FoE och lägger ner mycket tid på det men det har ett pris.
.....
Hej!

Tack för dina synpunkter och förslag. Jag har nu lagt upp det i rapporten till utvecklarna. :)
 

*Oly*

Ny medlem
Jag har skrivit till supporten om detta också och det är något som diskuteras en hel del åtminstånde i C. Effekten syns även i D där en stor del av de "stora" spelarna har lagt ner totalt under de senaste sex månaderna før att det inte längre finns en balans i spelandet. Jag har själv funderat på samma och øverväger det fortfarande. Det snurras IMPEX, event, bosättningar samt battlegrounds i en hastighet som inte är realistisk før de flesta med familj, jobb och en ønskan om att inte vara aktiv 24/7. Ja man kan välja vad man ska vara med på men någonstans bør kanske inno fundera på varfør de som slutar lägger ner.
 

Twix

Ny medlem
Jag har skrivit till supporten om detta också och det är något som diskuteras en hel del åtminstånde i C. Effekten syns även i D där en stor del av de "stora" spelarna har lagt ner totalt under de senaste sex månaderna før att det inte längre finns en balans i spelandet. Jag har själv funderat på samma och øverväger det fortfarande. Det snurras IMPEX, event, bosättningar samt battlegrounds i en hastighet som inte är realistisk før de flesta med familj, jobb och en ønskan om att inte vara aktiv 24/7. Ja man kan välja vad man ska vara med på men någonstans bør kanske inno fundera på varfør de som slutar lägger ner.
Ja håller med om att det är något som diskuteras på C mellan olika imp/spelare. Det snurrar 24/7 och en bättre balans i ISF kan förbättra spelmiljön och spelglädje avsevärt för många.
 

MatteN

Ny medlem
Det är en bra tanke med längre viloperiod mellan varje omgång i Battlegrounds. Samtidigt är spelet som roligast när det är finns mycket att göra.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att man i sin profil (stadshus) kan ange genom kryss vilka delar av spelet man vill delta i.

Staden, kontinentkartan och event skulle kunna vara obligatoriska moment medans bosättningar, BG och IE skulle man genom ett aktivt val
kunna välja att inte delta i under en eller kanske flera veckor. Imperietrådar som rör dessa ämnen kan döljas och man kan spela mer i sin egen takt.
När tid och lust finns hoppar man på de övriga delarna av spelet.

Fördelen med detta blir då mindre stress och press. Väljer man bort t ex BG under en vecka så är den delen av spelet låst. Man lockas inte in där
trots att man egentligen inte har tid. En annan fördel är att man inte behöver hålla på och byta Imperie för att få "sommarlov". Du kan helt enkelt
bara välja bort IE så kan imperiet ändå klara sitt mål oavsett vad det är. (den inaktive spelaren är alltså borträknad i statistiken för den veckan)

Ett ytterligare sätt kan vara att låsa kartan i BG under vissa tider, t ex natten och kanske någon helgdag. På så sätt minska den tid på dygnet som man aktivt krigar. Då skulle man även kunna ha kortare låsningar på varje sektor för att få ett mer intensivt krigande men under en kortare period. Då behöver inte kartan stå under bevakning under hela dygnet. Man skapar då också perioder då det blir lite lugnare.

Vi vill nog alla ha ett så roligt nöje som möjligt och BG är superkul om än tidskrävande.
 
Dax att lyfta denna önskan till ytan igen, folk tröttnar och lägger av, mycket pga av att det aldrig blir någon egentid.
Går inte att samla impet vecka efter vecka och hålla humöret på topp, tänk om och tänk rätt annars kan ni lägga ner battleground, i början var krigandet mellan impen kul och alla var taggade, nu är de flesta less på skiten...även tugget mellan impen har tappat fart, då är ngt riktigt fel!
1 omgång per månad och folk kanske hittar tillbaka till spelglädjen igen...
 

*Oly*

Ny medlem
Dax att lyfta denna önskan till ytan igen, folk tröttnar och lägger av, mycket pga av att det aldrig blir någon egentid.
Går inte att samla impet vecka efter vecka och hålla humöret på topp, tänk om och tänk rätt annars kan ni lägga ner battleground, i början var krigandet mellan impen kul och alla var taggade, nu är de flesta less på skiten...även tugget mellan impen har tappat fart, då är ngt riktigt fel!
1 omgång per månad och folk kanske hittar tillbaka till spelglädjen igen...
Vi ser fler och fler som slutar spela helt och man hør bland flera spelare att battlegrounds (och alla event samt den helt værdeløsa PVP grejjen) tar før mycket tid. Inser att inno vill att vi som spelar ska gøra det 24/7 før att de ska tjæna maximalt pengar från våra dias. Maximera vinst. Vem bryr sig om anvændaren om pengarna rullar in? Men finns det en sån strid strøm av nya spelare att de gamla inte længre betyder något? Har vi spenderat nog med dias før att inno ær nøjda nær vi slutar? Eller finns det ett ansvar hos utvecklarna?
 

MatteN

Ny medlem
I sak kan ni ha rätt att spelet tar för mkt tid och att ha längre viloperiod mellan BG omgångarna kan skapa bättre balans. Dock lägger ni för mkt ansvar på Inno. Deras jobb är att skapa ett intressant och kul spel vilket det lyckats med. Inga moment är ju obligatoriska utan spelaren väljer själv vilka moment man vill delta i och även hur många världar man orkar spela i. Man kan alltid välja att chilla i ett mindre imp om man vill det. Ansvaret vilar nog mer på ledningen i de olika imperierna för det är de som sätter kraven på hur aktiv man ska vara och såklart spelaren själv. Hur rimligt är det att kräva av sina medlemmar att man ska vara etta i allt jämt? Är det då inno som pressar spelaren eller imperiet? Och som nämnts ovan, blir det för mkt kan man kliva ur ekorrhjulet några veckor och hämta kraft i ett mindre imp. Tror inte det går att skapa ett spel där nya moment ska klämmas in för att göra spelet intressant och modernt som passar alla hela tiden. Det är upp till spelaren och imperierna att välja hur de ska tackla spelet. T ex mer lugna veckor osv. Och apropå spendera dias, ville inno att man skulle spendera maximalt med pengar skulle de nog inte tillåta dias farmar.
 

HultNisse

Medlem
Lite osäker om mer vila i BG skulle gynna spelet i en helhet.
BG är en kamp mellan imperier och det är hur imperiet lägger upp sin strategi som då bör vara avgörande. Imperiets "stridsledning" borde vara de som planerar vilka som tar vilka strider, så att nattsuddare bevakar nätter och morgonpigga den osv., samt att medlemmar får tid till läkning m.m.
Det ökar också den sociala interaktionen i spelet, vilket jag antar är ett av målen med spelet. Själv tycker jag att det emellanåt finns lite för mycketdötid, där man kommit upp till max möjlig utmattning i BG och hela IE klar, och endast långtidsuppdrag pågående.
 

Schmeck

Ny medlem
Fanns det bara en sak jag skulle kunna ändra i FoE skulle det vara att ta bort diamantköp i BG/Isf. BG skulle bli mycket mer sansat om man behövde vänta ut belägringslägren. Tempot och stressen skulle dras ned och det skulle bli mer strategi i spelet. Nu är det ju mer ett rallalsagsmål på crack, typ.
 

HultNisse

Medlem
Fanns det bara en sak jag skulle kunna ändra i FoE skulle det vara att ta bort diamantköp i BG/Isf. BG skulle bli mycket mer sansat om man behövde vänta ut belägringslägren. Tempot och stressen skulle dras ned och det skulle bli mer strategi i spelet. Nu är det ju mer ett rallalsagsmål på crack, typ.
Jag håller med att diamantköp är ett gissel. Det kan vara lite svårt när man exempelvis möter en motståndare som har 15st guvernörsvillor på högsta nivå.

Men man få även ha i åtanke att diamantköpen är en av de få intäkterna som FoE har, och det betalar för servrar och annan infrastruktur, som då kommer alla oss andra till fördel. Utan diamantköp skulle det nog FoE vara ett köp-spel och endast innehålla proffsspelare.
 

Bumerang

Medlem
Jag håller med att diamantköp är ett gissel. Det kan vara lite svårt när man exempelvis möter en motståndare som har 15st guvernörsvillor på högsta nivå.

Men man få även ha i åtanke att diamantköpen är en av de få intäkterna som FoE har, och det betalar för servrar och annan infrastruktur, som då kommer alla oss andra till fördel. Utan diamantköp skulle det nog FoE vara ett köp-spel och endast innehålla proffsspelare.
Så är det
 
Topp