• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Förslag Auktioner hos antikhandlaren

Sir Robin

Ny medlem
Första, andra, tredje!
Att förlora budgivningen i en auktion är alltid surt. Det kan vara att man helt enkelt saknar de ekonomiska musklerna och blir överbudad, eller att man gud förbjude missat att tiden gått ut.Det är dock extra salt i såren när man upptäcker att det vinnande budet är +1 mot det du själv har lagt. Jag lade tex 7000, glömde bort tiden och såg sedan att det vinnande budet var 7001.
Jag föreslår därför en minigräns för hur mycket man måste öka sina bud med. En gräns som kan vara procentuell och ökar i takt med budgivningen.
Föreslår även en utökad sluttid vid "sista sekunden bud", så kallade sniperbud. Om ett bud läggs med sekunder kvar förlängs helt enkelt budgivningen med X antal minuter. Det ger en ärlig chans till motbud.
Skärmavbild 2022-02-09 kl. 17.43.06.png
 

HultNisse

Medlem
Nja; själv är jag lite osäker på att ha en "budtrappa" som bestämmer lägsta höjning, ty det spelar ju ingen roll om någon vinner med 1 eller 10.000. Jag tror att tiden nu ökar till 30 sekunder om man lägger under de sista sekunderna,

Men jag håller fullständigt med om att det är lätt att missa när aktionstiden går ut, speciellt då det är en nerräkning och säger därför inte vilket klockslag som man skall passa (utan det får man räkna ut själv). Jag skulle därför gärna se möjligheten till ett alarm (ljud) som ljuder i en aktion som man varit med och bjudit på och när den håller på att gå ut (1 eller 2 minuter före, alternativt inställningsbart). Jag har själv missat en del trots jag suttit vid datorn, men då med andra saker.

Men då måste det alarmet vara med en separat ljudinställning och inte behöver ha på alla andra ljudeffekter.
 

Malina

Aktiv medlem
Första, andra, tredje!
Att förlora budgivningen i en auktion är alltid surt. Det kan vara att man helt enkelt saknar de ekonomiska musklerna och blir överbudad, eller att man gud förbjude missat att tiden gått ut.Det är dock extra salt i såren när man upptäcker att det vinnande budet är +1 mot det du själv har lagt. Jag lade tex 7000, glömde bort tiden och såg sedan att det vinnande budet var 7001.
Jag föreslår därför en minigräns för hur mycket man måste öka sina bud med. En gräns som kan vara procentuell och ökar i takt med budgivningen.
Föreslår även en utökad sluttid vid "sista sekunden bud", så kallade sniperbud. Om ett bud läggs med sekunder kvar förlängs helt enkelt budgivningen med X antal minuter. Det ger en ärlig chans till motbud.
Visa bilaga 966

Verkligen inte! Man har snålt med samlarmynt ändå, så ingen minigräns/budtrappa tack!
Och 30 sekunder är mer än tillräckligt. Budgivningen måste ju ta slut nån gång, och inte pågå i "evigheter".
 

Sir Robin

Ny medlem
Verkligen inte! Man har snålt med samlarmynt ändå, så ingen minigräns/budtrappa tack!
Och 30 sekunder är mer än tillräckligt. Budgivningen måste ju ta slut nån gång, och inte pågå i "evigheter".
Okej! 30 sekunder kan jag hålla med om är tillräckligt. Men var och varannan auktion jag är delaktig i kommer smyghöjningar på 1 uselt mynt. Det är så tröttsamt och tar bara tid och energi. Slå till med ett vettigt bud på det du vill ha. Räcker det inte? Fine. Då kan du åtminstone känna att du la vad du kunde och gå ut ur det med äran i behåll. Dessa 1 myntshöjningar är ju bara snålt och fjantigt.
Skärmavbild 2022-02-10 kl. 17.03.53.jpg
 

Ambjorn

Medlem
Instämmer med Malina där att det inte skall vara ett tvingande belopp för att höja ett bud. Ändå vore väl om mynten var silverfärgade då kunde man ha 30 st som minsta belopp.
 
Topp