• Vill du testa allt före andra?
    Då ska du spela på BETA servern!
    Registrera dig och skapa en ny stad - spela med och mot spelare från hela världen!

Rättvisa strider BG och GVG

HultNisse

Medlem
Jag ser nu i Wikin att antal sammandrabbningar endast påverkas av vilken liga man är i, då vi är i Platina så har vi 130 slag per provins.

Men i veckans slagfält så är det 7 stycken imperier på vårt slagfält. Det finns faktiskt några småimperier (10 resp 19) som finns med och ett med 80 medlemmar. Men samtidigt står det i Wikin gällande Ligasystemet " Denna är beräknad på medelsnittet av aktivitet och antal medlemmar per imperium." Hos oss kanske det är 5-6 som aktivts slåss, och uppåt 20 st som aldrig är inne på slagfältet.

Men jag tror nog at lösning till rättvisa strider ligger nog i att matcha motståndare bättre. Det är dock förståeligt att när Froge var ungt och det var få Imperier så fanns det inte tillräckligt många för en rättvis matchning, Men nu kanske man kan ändra matchningsparametrarna. Det vore olyclikgt om man varje vecka mötte exakt samma imperier och det var ett av dem som var rediga stidisar.....
 

Malina

Aktiv medlem
Som jag förstår det så baseras ligaplacering enbart på hur du presterar i omgången, om du placerar dig i topp så levlar du upp om du hamnar i mitten ligger du kvar om du ligger i botten åker du ner.
Nja! Hur du presterar i omgången resulterar i ökning eller minskning av Ligapoäng, och det är denna som bestämmer vilken liga du spelar i nästa gång. De olika ligorna har olika Ligapoängsgränser. Tex är Diamant 901-1000 Ligapoäng (de andra gränserna har jag inte i huvudet).
 

Malina

Aktiv medlem
Det vore olyclikgt om man varje vecka mötte exakt samma imperier och det var ett av dem som var rediga stidisar.....
Just nu (och sen ett tag tillbaka) möts samma ca 10-12 imperium i Diamantligan på Arva. Och det är inte mycket omsättning på vilka som spelar i den "högre" Diamant resp "undre" Diamant. Samma fenomen på Bris. Så lite trist att oftast möta samma, ja. Hade varit lite roligare med slumpvis fördelning inom Diamant, istället som nu att alla med högst Ligapoäng möts. Men det är förvisso en del av krigstaktiken, att laborera med sina Ligapoäng...
 

MatteN

Ny medlem
Man kan tänka sig ett kvot system som ändå ger lite fördelar till imperier med många medlemmar. T ex max i ett imperie sätts till 80 medlemmar och har kvoten 2,0. Det blir alltså 160 strider för att ta en sektor. Imperier med färre antal medlemmar får då också ett kvot tal men högre. Detta för att ge en morot till stora och aktiva imperier. T ex ett imperie med 70 medlemmar får till exempel kvoten 2,15 vilket blir 151 strider osv ned till minsta nivån som man sätter på 20 medlemmar med en kvot på kanske 3, vilket blir 60 strider. Alla imperier med färre medlemmar än 20 får då också 60 strider per sektor.

Enskilda race kan det mindre imperiet såklart ha en fördel då de lättare kan aktivera hela imperiet på samma gång, Men det gäller även nu.
Det imperie som har flest aktiva spelar inne kommer vinna racet. Det stora imperiet har ju fördelen att de kan dela upp spelandet och racen mellan medlemmarna och därmed täcka hela dygnet om de så vill.

Vet inte om det går att hitta ett helt rättvist system men få lite mer dynamik och mindre förutsägbart skulle vara välkommet.
Nu möter man samma i omgång efter omgång.
 

BeerFace

Ny medlem
Man kan tänka sig ett kvot system som ändå ger lite fördelar till imperier med många medlemmar. T ex max i ett imperie sätts till 80 medlemmar och har kvoten 2,0. Det blir alltså 160 strider för att ta en sektor. Imperier med färre antal medlemmar får då också ett kvot tal men högre. Detta för att ge en morot till stora och aktiva imperier. T ex ett imperie med 70 medlemmar får till exempel kvoten 2,15 vilket blir 151 strider osv ned till minsta nivån som man sätter på 20 medlemmar med en kvot på kanske 3, vilket blir 60 strider. Alla imperier med färre medlemmar än 20 får då också 60 strider per sektor.

Enskilda race kan det mindre imperiet såklart ha en fördel då de lättare kan aktivera hela imperiet på samma gång, Men det gäller även nu.
Det imperie som har flest aktiva spelar inne kommer vinna racet. Det stora imperiet har ju fördelen att de kan dela upp spelandet och racen mellan medlemmarna och därmed täcka hela dygnet om de så vill.

Vet inte om det går att hitta ett helt rättvist system men få lite mer dynamik och mindre förutsägbart skulle vara välkommet.
Nu möter man samma i omgång efter omgång.
Frågan är, VARFÖR ska man ge fördelar till stora imperier? Är de viktigare än andra?
 

MatteN

Ny medlem
Frågan är, VARFÖR ska man ge fördelar till stora imperier? Är de viktigare än andra?
Inte syftet med idéen att skapa fördelar utan bara ett försök att göra det rättvisare än det kanske är idag. Finns ju andra sätt som nämnts ovan också som kostnaden för att bygga t ex.
Att hitta ett system som ger 100% rättvisa som alla är nöjda med ur alla aspekter blir svårt tror jag.
 

BeerFace

Ny medlem
Inte syftet med idéen att skapa fördelar utan bara ett försök att göra det rättvisare än det kanske är idag. Finns ju andra sätt som nämnts ovan också som kostnaden för att bygga t ex.
Att hitta ett system som ger 100% rättvisa som alla är nöjda med ur alla aspekter blir svårt tror jag.
Enda helt rättvisa sättet är ju att basera det på individ. Sen tycker ju (uppenbarligen) inte alla att det är bra. Det vanligaste argumentet är ju att det finns många som inte strider i ett stort imperie. Men det handlar ju inte om rättvisa. Det handlar ju om hur man vill utforma sitt imperie, vilka regler man ska ha och strikt man ska vara.
Är man ett imperie där det är viktigt att kriga då är det ju de reglerna som gäller, är man ett imperie som inte bryr sig så noga om strider det men satsar på handel eller boost eller rent av helt socialt så är det ju de reglerna och kraven man får sätta på sina medlemmar och lever inte medlemmarna upp till dessa krav så får man ju sparka dem eller acceptera att man eventuellt tappar placering i ligorna.
Jag tycker bara att alla borde ha samma chans om de VILL men så är det ju inte nu.
 
Krigsspel, stora nationer slår små, värva fler medlemmar som kan strida om ni vill dansa med de stora elefanterna.
Varför ska de stora impen missgynnas?
 
Jag tycker bara att alla borde ha samma chans om de VILL men så är det ju inte nu.
Alla har samma chans, låt imperiet växa över tid och samla rätt folk, dagens stora imp har redan gjort den resan...alla kan inte ligga i topp
Det är ett krigsspel där imperium slåss om herraväldet, starkast vinner, inte alltid det största...
 

BeerFace

Ny medlem
Alla har INTE samma chans i detta systemet. Jag kan åter bara hänvisa till hur IE fungerar. Där har alla imperier samma chans.
Och om alla satsade helhjärtat på detta så skulle det bara finnas ett fåtal imperier kvar eftersom alla vill gå med i stora imperier, hur kul blir det i slutändan?
 
Topp